به گزارش ایرنا، آیت الله سید احمد خاتمی روز پنجشنبه درهمایش ملی «حوزه انقلابی» با بیان این که دولت کریمه مهدوی دولتی است که ارزشی ها جایگاه خودشان را درآن دارند، افزود: از اخبار بسیار تلخ برای متدینان این است که بشنوند دراداره ای شمع به دست گرفته و به دنبال ارزشی ها می گردند تا آن ها را اخراج کنند که این مساله در شان نظام اسلامی نیست.
وی تصریح کرد: حوزه علمیه از نظام اسلامی انتظار دارد تا از حکومت مهدوی الگو بگیرد ، این مساله که متدینان اخراج شوند و یا دلهره اخراج شدن داشته باشند، امر صحیحی نیست.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به اهمیت حضور دین درعرصه اجتماع به عنوان یکی از انتظارات حوزه علمیه از نظام اسلامی اشاره و بیان کرد: 50 کتاب فقهی دراین زمینه به نگارش درآمده وانتظار می رود محتوای این کتابها به صحنه جامعه بیاید ومدیریت براین اساس انجام شود.
آیت الله خاتمی تصریح کرد: قوانین شرقی و غربی که ریشه درتفکر مادی دارد، در شان نظام و انقلاب اسلامی نیست،متاسفانه درحال حاضر معضل ربا به عنوان بلای اقتصادی ، مشکلات زیادی را درکشور بوجود آورده است که باید برای آن فکری کرد.
وی با اشاره به مساله بدحجابی درکشور و با بیان این که حوزه علمیه از نظام اسلامی انتظار دارد در این عرصه تلاش کند،اظهار داشت: انقلاب کرده ایم که فقه را در عرصه های جامعه ببینیم؛ دولت ها حداقل نسبت به بهبود وضعیت حجاب در زیرمجموعه های خود تلاش کنند.
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: حوزه علمیه از نظام اسلامی انتظار دارد حجاب را به عنوان یک ارزش در جامعه نهادینه کند. مردم، اسلام را درعملکرد مسئولان نظام می ببینند و به این مجموعه نظام اسلامی می گویند، پس مسئولان باید نسبت به این مساله توجه جدی داشته باشند.
وی همچنین با اشاره به معضل فساد در جامعه اظهار داشت: انتظار حوزه علمیه از نظام اسلامی کنترل زیر مجموعه است، اگر نظام اسلامی نظارت کافی نداشته باشد خروجی آن فساد، اختلاس و تبعیض است. البته معتقدم که مسئولان کشور دغدغه آن را دارند که قانون را اجرایی کنند و تبعیض نباشد که برای این امر باید زیرمجموعه را کنترل کنند.
وی تصریح کرد: فساد درهر دولتی که باشد بد و ناپسند است و دولت ها باید انگیزه جدی و با برنامه برای مبارزه با فساد داشته باشند.
وی همچنین گفت: مردم این نظام را مربوط به حوزه علمیه می دانند و طلبه هایی که به روستاها و شهرها می روند باید پاسخگوی این مسائل نیز باشند.
آیت الله خاتمی در ادامه با بیان این که عزت نظام اسلامی برای هر مسلمانی باید مهم باشد، گفت: حوزه علمیه از نظام اسلامی انتظار دارد در همه عرصه ها به ویژه عرصه سیاست خارجی عزت اسلام حفظ شود.
وی افزود: سیاست خارجی ما را امام راحل و رهبر معظم انقلاب با تفکر «آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند» تعیین کرده اند که سیاست خارجی در رابطه با آمریکا باید با این بینش شکل گیرد.
وی اضافه کرد: اگر مسئولان این حرف را گفتند و عمل کردند مطمئن باشند که آمریکا از آن ها حساب می برد.
آیت الله خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود به انتظارات نظام اسلامی از حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: حمایت از نظام اسلامی از مهم ترین این انتظارات است و باید توجه کنیم که جریانی می خواهد حوزه را به بی تفاوتی در برابر نظام بکشاند.
وی نظریه پردازی دینی مثل پوشش ورزشی و ابعاد مختلف آن و تقویت مواضع ولایت فقیه را از دیگر انتظارات نظام اسلامی از حوزه علمیه دانست و گفت: بدنه حوزه علمیه به معنای واقعی انقلابی است و مواضع مراجع عظام تقلید نیز در رابطه با تقویت نظام اسلامی کاملا روشن است.
آیت الله خاتمی گفت: نظام اسلامی از حوزه علمیه انتظار دارد که حوزه انقلابی بماند یعنی حوزه انقلابی هست و باید تلاش شود تا انقلابی بماند.
وی افزود: باید مراقب القاء تفکر سکولاریسم که یکی از ابعاد آن جدایی دین از سیاست است، باشیم؛ افرادی تلاش می کنند این تفکر خطرناک را جا بیندازند.
وی تصریح کرد: تفکر جدایی دین از سیاست تا سال 1342 در حوزه علمیه بود و این مساله مانع انقلاب می شد که امام خمینی(ره) با این تفکر مبارزه کرد و انقلاب را به پیروزی رساند.
آیت الله خاتمی تاکید کرد: باید مراقب باشیم تا افرادی این تفکر خطرناک را دوباره احیا نکنند،
طلاب و فضلای حوزه علمیه باید برای تبلیغ و آگاهی مردم جامعه به شهرها و روستاهای کشور سفر کنند و به امر تبلیغ بپردازند.
همایش ملی «حوزه انقلابی» با حضور آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در مدرسه دارالشفاء قم برگزار شد.
100 مقاله در پنج محور شامل مبانی و اصول حوزه انقلابی، مولفه ها و شاخص های حوزه انقلابی، مسائل، چالش ها و آسیب های حوزه انقلابی، راهبردها و راهکارهای تقویت و پیشرفت حوزه انقلابی، مسائل، چالش ها و آسیب های حوزه انقلابی، راهبردها و راهکارهای تقویت و پیشرفت حوزه انقلابی و همچنین دستاوردهای حوزه انقلابی به دبیرخانه این همایش در قم ارسال شده بود.
لبیک گویی به ندای رهبر معظم انقلاب، تبیین شاخص های حوزه انقلابی، دست یافتن به راهکارهایی برای استمرار انقلابی گری در حوزه علمیه و تقویت بعد انقلابی حوزه علمیه و گفتمان سازی انقلابی در حوزه علمیه از اهداف برگزاری همایش حوزه انقلابی است.
مرکز مدیریت حوزه های علمیه سراسر کشور، مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، جامعه المصطفی العالمیه(ص)، جامعه الزهرا(س)، مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت حوزه، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، موسسه تحقیقات کاربردی روحانیت و مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه مسجد سلیمان مقیم قم نهادهای همکار در این همایش بودند.
/2085/ 6133/ خبرنگار: سمیه حیدری **انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.