تیم فوتبال صبای قم از 13 بازی در لیگ برتر باشگاه های کشور، تاکنون تنها موفق به کسب یک پیروزی شده است. این تیم 6 باخت و 6 تساوی نیز در کارنامه خود دارد، بنابراین از 13 بازی انجام شده از ابتدای فصل تاکنون، تنها 9 امتیاز کسب کرده و 30 امتیاز را از دست داده و این نتایج نمی تواند کارنامه موفقی برای نماینده فوتبال قم در لیگ برتر فوتبال باشگاه های کشور باشد، ضمن این که تفاضل گل صبای قم نیز منفی 9 می باشد.
این در حالی است وضعیت صبای قم در مدت مشابه فصل قبل و در هفته سیزدهم لیگ برتر یک وضعیت بسیار ایده ال و حتی از مدعیان بود. این تیم سال قبل در چنین روزی، پنج پیروزی، هفت تساوی و تنها یک باخت کسب کرده بود و در رتبه چهارم جدول رده بندی لیگ برتر قرار داشت.
مقایسه وضعیت امروز صبای قم با مدت مشابه فصل قبل و حتی سال های پیش تر، نشانگر آن است که صبای قم وضعیت بسیار نامناسبی دارد و خطر سقوط، این تیم باسابقه لیگ برتری را تهدید من کند.

*پیشینه صبای قم
تیم فوتبال صبای قم در سال1380 توسط شرکت باتری‌سازی نیرو تاسیس و در سال 1387 از تهران به قم منتقل شد و از فصل 1388-1387 بازی‌های صبا در ورزشگاه یادگار امام قم برگزار می شود.
تیم صبای قم قبل از انتقال به قم سابقه قهرمانی در جام حذفی فوتبال ایران در دوره 84-1383، قهرمانی سوپر جام ایران و حضور در لیگ قهرمانان آسیا را در کارنامه خود دارد.
در این تیم مربیان بزرگی مانند پرویز مظلومی، میلان زیوادینوویچ، مجید جلالی، محمدحسین ضیایی، فرهاد کاظمی، یحیی گل‌محمدی، فیروز کریمی، رسول کربکندی، محمود یاوری، عبدالله ویسی، محمد مایلی‌کهن، مهدی تارتار، علی دایی و عبدالصمد مرفاوی فعالیت کردند و اکنون چنین تیمی با این پیشینه قوی، در معرض سقوط به لیگ دسته یک کشوری است.
با وجودی که هشت سال از قدمت بازی های صبا در قم می گذرد ولی تمرینات و محل اسکان بازیکنان و مربیان این تیم در تهران است و تنها در قم بازی می کنند.
در این تیم بازیکنان بومی کمی وجود دارد، هر چند گفته می شود 6 بازیکن قمی عضو تیم فوتبال صبای قم هسنند ولی این افراد کمتر در ترکیب اصلی تیم قرار می گیرند. تعداد تماشاگران این تیم در بازی های غیر از مسابقه با تیم های مطرح استقلال و پیروزی تهران، از یک هزار تن تجاوز نمی کند.
تجربه ثابت کرده است، تیم هایی که به لیگ های پایین تر سقوط کنند، برای بازگرداندن مجدد آنها به لیگ برتر، باید چندین برابر هزینه های یک تیم لیگ برتری برای صعود آنها انجام شود، بنابراین صبای قم نیاز به حمایت جدی دارد تا سقوط نکند.
ماهیت وجودی تیم فوتبال صبا در قم، موافقان و مخالفانی دارد، موافقان بر این باورند که حضور صبا در استان قم باعث شکوفایی استعداد جوانان در این رشته ورزشی و ارتقای فوتبال خواهد شد.
از سوی دیگر مخالفان بر این باورند که تیم صبا از شهر مقدس قم هزینه می کند ولی محل اسکان و تمرین آنها در تهران است و بهتر است همان یک روز بازی های خود را در تهران انجام دهد.
از سوی دیگر منتقدان می گویند، در این تیم مجالی برای ابراز حضور بازیکنان و مربیان بومی وجود ندارد. بنابراین استان قم نیاز به یک تیم صد در صد بومی دارد و تنها در صورت حضور یک تیم بومی است که تماشاگران زیادی وارد ورزشگاه خواهند شد.

*دیدگاه کارشناسان ورزشی در مورد صبای قم
مهدی رضایی بیش از 30سال در فوتبال قم حضور داشته و سابقه مربی گری در تیم فوتبال بزرگسالان صبای قم را نیز دارد، وی مدتی نیز مسئول آکادمی باشگاه صبای قم و مربی تیم های امیرکبیر، مقاومت، پردیس، ایمان و سازان راه لیگ دسته یک کشور بوده است.
وی در این زمینه گفت: همه اهالی فوتبال دوست دارند تیم صبا خوب و قوی ظاهر شود و برای همیشه در قم ماندگار باشد، ولی وقتی یک تیم پنج بازی متوالی شکست بخورد، نیاز به یک شوک دارد و این شوک نیز می تواند مثبت یا مفنی باشد.
وی ادامه داد: باید از نظر مالی وضعیت تیم صبا مشخص شود و افراد قوی تری را به کادر فنی اضافه کنند.
رضایی پیشنهاد داد: در قالب کمیته های فنی، کارشناسان و اهالی فوتبال راهکارهای جلوگیری از سقوط تیم فوتبال صبای قم را ارائه و وضعیت فعلی این تیم را آسیب شناسی کنند.
وی گفت: اگر صبای قم سقوط کند همه اعم از مربی، بازیکنان پایه، جوانان و غیره در قم ضرر می کنند.
وی ادامه داد: تا دیر نشده، مربیان بومی قم و هیات مدیره، کمیته فنی تشکیل دهند و راهکار خروج این تیم از بن بست را ارائه دهند.
رضایی اظهار داشت: تیم فوتبل صبای قم با وضعیت فعلی، کاندیدای اول سقوط به دسته پایین تر است، این تیم در حال حاضر با فقر مالی و بازیکن مواجه است، صبا هم در آغاز فصل جاری تمرینات خود را دیر شروع کرده و خوب یارگیری نکرده است، آمار می گوید صبا ضعیف ترین خط دفاعی را دارد.
وی گفت: مهمترین شوک به صبا در شرایط فعلی، ارائه کمک های مالی و فنی است، صمد مرفاوی سرمربی صبا انسان فهیم و خوبی است و باید به وی کمک کنیم که تیم را سامان دهد.
وی ادامه داد: باشگاه صبای قم می تواند با مدارس فوتبال و آموزش و پرورش تعامل کند که با حضور جوانان در ورزشگاه، تیم را حمایت کنند و با شهرداری نیز برای تبلیغ و انتقال تماشاگر همکاری کند.
وی خاطرنشان کرد: شهرک های صنعتی، کارگاه ها و بخش خصوصی باید وارد عرصه ورزش شده و تیم را از نظر مالی حمایت کنند، باید از هر راهی برای حفظ تیم در لیگ برتر فوتبال استفاده کنیم.
رضایی اظهار داشت: اگر صبای قم از هشت سال پیش روی تیم های پایه کار می کرد امروز بازیکنان بومی در این تیم زیاد بودند و به طور حتم وضعیت تیم بهتر از این بود.
سید مهدی غیاثی از بازیکنان پیشکسوت فوتبال در استان قم نیز می گوید: به نظر می رسد نسبت به تیم فوتبال صبای قم نوعی بی توجهی وجود دارد و اگر تیم از نظر مالی حمایت شود شرایط آن تغییر می کند.
وی که سابقه بازی در تیم های مهم فوتبال استان و کشور را دارد، ادامه داد: وضعیت فعلی صبای قم نگران کننده است و این تیم از گزینه های اصلی سقوط است، ولی اگر مشکلات مالی باشگاه برطرف شود در نیم فصل دوم امید جبران وجود دارد.
وی یادآورشد: صبا در خط دفاع مشکل اساسی دارد، این تیم باید توانایی جذب بازیکنان قوی را دست کم در پست دفاع داشته باشد.
غیاثی خاطرنشان کرد: برخی دوستان پیشنهاد تشکیل کمیته فنی را دارند ولی وقتی تیم توانایی مالی برای جذب بازیکن و تقویت پست های خود به خصوص خ دفاع را نداشته باشد، از دست این کمیته هم کاری برنمی آید، بنابراین اگر بخواهیم صبا در لیگ برتر باقی بماند همه باید حمایت کنند.
کریم بهرامی رئیس هیات فوتبال استان قم نیز با اشاره به وضعیت نه چندان مناسب تیم صبای قم در لیگ برتر کشور گفت: مهمترین مشکل تیم فوتبال صبای قم، مشکلات مالی است و تیمی که مشکل مالی داشته باشد به طور حتم نمی تواند در زمینه های دیگر از جمله تقویت کادر فنی و بازیکنان موفق عمل کند.
وی ادامه داد: اگر واقعا ماندگاری تیم صبا برای قم مهم است، همه مسئولان باید حمایت کنند، چرا که وجود صبا در قم شور و شعف خاصی برای جوانان ایجاد می کند و نبود آن لطمه بزرگی به ورزش استان می زند.
رئیس هیات فوتبال استان قم خاطرنشان کرد: در ارتباط این تیم و شرایط فعلی آن، 2 پیشنهاد وجود دارد، یکی این که این تیم را حمایت مالی کرده و کمبودهای آن را برطرف کنیم.
بهرامی گفت: پیشنهاد دوم این که یک مربی بسیار ارزان قمیت را جذب و سایر مربیان قمی را کنار وی قرار دهیم و به جای بازیکنان غیربومی، از بازیکنان تیم های پایه، امید و جوانان قم در ترکیب استفاده کنیم.
بهرامی ادامه داد: وقتی صبای قم قرار است بازنده باشد، بهتر است با خود بازیکنان قمی ببازد، دست کم تجربه این بازیکنان بالا می رود و حتی ممکن است با بازیکنان قمی تعداد باخت های تیم هم کمتر شود.
وی گفت: شهرداری قم و سایر نهادها اگر دست به دست هم بدهند می توانند بخشی از هزینه های تیم صبا را تامین و جبران کنند، ولی امروز زنگ خطر سقوط صبای قم به صدا درآمد و باید این زنگ خطر را جدی بگیریم.
بهرامی ادامه داد: وقتی هزینه و سرمایه مالی نباشد از دست مدیرعامل تیم هیچ کاری برنمی آید، او تنها قادر به تامین هزینه های جاری تیم است، صبا برای استان قم است و اگر سقوط کند همه ما مسئول خواهیم بود.
وی گفت: یک سفر تیم به مشهد مقدس و یا استان دیگر 300 تا 400 میلیون ریال هزینه دارد و تامین این هزینه های جاری هم کار مشکلی است.
معاون اجرایی باشگاه صبای قم نیز در این زمینه گفت: اساس هر کاری باید مالی و اقتصادی باشد، کسانی که پیشنهاد و یا انتقاد می کنند باید وضعیت مالی باشگاه را نیز در نظر داشته باشند.
سید مهدی خازنی ادامه داد: برخی تیم های لیگ برتری با ابزارهای کامل شامل هزینه های میلیاردی و بازیکنان شاخص کشوری وارد لیگ برتر شدند و اگر تیم آنها نتیجه نگیرد باید از آنها انتقاد کرد، چرا که هم ابزار خوب و هم پول در اختیار دارند.
وی بیان داشت: صبای قم از نظر مالی وضعیت مناسبی ندارد، استاندار و مسئولان نیز حمایت های معنوی خود را انجام داده، ولی بخش خصوصی به دلیل رکود حاکم بر صنعت وارد نشده است.
وی خاطرنشان کرد: تیم صبا امروز پول و بازیکن آنچنانی، تماشاگر و غیره ندارد، تماشاگر برای این که ما پول نداریم به ورزشگاه نمی آید، ما به خاطر وضعیت مالی نمی توانیم برای تماشاگر سرویس دهی مناسب داشته باشیم، بلیط را رایگان کنیم و یا امکانات دیگر را در ورزشگاه برای آنها فراهم نماییم.
معاون اجرایی باشگاه صبای قم ادامه داد: هیات مدیره این باشگاه با نمایندگان مجلس و سایر مسئولان جلساتی را برگزار کرد و گزارش هایی را ارائه داد و تلاش های ما برای بهبود وضعیت تیم ادامه دارد.
خازنی با بیان این که برخی انتقادها مانند استقرارنداشتن صبا در قم و نبود بازیکن بومی وارد نیست، گفت: این که صبا در قم مستقر نیست دلیل خوبی برای انتقاد نمی باشد، مدیرعامل سابق، تیم را در قم مستقر کرده و برای این کار 30 میلیارد ریال تسهیلات گرفته که هنوز مستهلک نشده است و کسی هم حمایت نکرد.
وی ادامه داد: استقرار تیم در قم هزینه دارد و انتقادهای ما باید همراه با پیشنهاد و راهکارهای سازنده باشد.
وی با اشاره به وضعیت بازیکنان بومی در تیم صبا خاطرنشان کرد: تیم سپاهان و ذوب آهن با این همه سابقه در لیگ برتر، هر کدام بیش از 6 بازیکن بومی بیشتر ندارند ولی در تیم صبا 6 بازیکن بومی وجود دارد.
خازنی خاطرنشان کرد: البته باید شرایط این بازیکنان به جایی برسد که بتوان از آنها در تیم به صورت ثابت در ترکیب تیم استفاده کرد.
تیم صبای قم در چهار بازی متوالی مقابل پدیده مشهد، تراکتورسازی تبریز، استقلال تهران و سپاهان اصفهان شکست خورد. این تیم در همین فاصله در جام حذفی نیز مقابل استقلال تهران شکست خورد و از گردونه رقابت ها حذف شد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 610684
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.