به گزارش ایرنا، سید امیر سامع عصر شنبه در دویست و بیست و هشتمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم، با اشاره به مشکلات موجود برای اقامت زائران در قم تصریح کرد: کمبود اماکن مسقف و ارزان قیمت برای اسکان زائران یکی از مهمترین مشکلات قم به شمار می آید.
وی ادامه داد: در حال حاضر برای استراحت زائران ظرفیت محدودی وجود دارد و کل گنجایش هتل ها و مهمانپذیرهایی که بتوانند در بهترین شرایط نسبت به اسکان مسافران اقدام کنند، بیشتر از 10 هزار تخت نیست.
وی با تاکید بر این که شهرداری قم هیچ مسئولیتی در مورد اسکان زائران ندارد، گفت: در ایام نوروز 96 بویژه در شب هایی که با اوضاع نامساعد جوی روبرو بودیم، بیشتر هتل ها فارغ از این که ظرفیتی برای سرویس دهی به زائران نداشتند، دارای نرخ های گران قیمتی نیز بودند.
وی با اشاره به برپایی کمپینگ های اقامت موقت زائران در بوستان های فدک، امام رضا(ع) و غدیر خاطرنشان کرد: این مراکز در طول شب های تابستان نیز می توانند پاسخگوی نیاز مسافران باشند.
سامع همچنین تعداد خودروهای وارد شده به قم در ایام نوروز 96 را بیش از 2 میلیون و 796 هزار دستگاه ذکر کرد و افزود: این رقم حاکی از رشد 12 درصدی آن نسبت به مدت مشابه سال قبل است.
وی گفت: امسال با توجه به گشایش برخی از طرح های نیمه تمام عمرانی و همچنین بازگشایی مسیرها تعداد پارکینگ های موجود در هسته مرکزی شهر از سه هزار و 905 مورد به پنج هزار و 204 مورد افزایش پیدا کرد و طبق اعلام سازمان حمل و نقل و کنترل ترافیک در این ایام به 317 هزار و 424 خودرو خدمات پارکینگی ارایه شده است.
سامع تصریح کرد: امسال با تلاش های انجام شده وضعیت پارکینگ های ضلع شرقی حرم حضرت معصومه(س) و طبقاتی زائر خیلی بهتر از گذشته بود و با مانوری که قبل از این ایام برگزار شد، ورودی پارکینگ زائر را به لحاظ ایمنی فعال کردیم تا در صورت بروز حوادث احتمالی با خسارت های کمتری مواجه باشیم.
همچنین در این جلسه لایحه اخذ مجوز دریافت تعرفه های خدمات خودروهای حمل و نقل بار درون شهری و حومه که پس از بررسی در کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم به صحن علنی فرستاد شده بود، مطرح و به اتفاق آرا به تصویب رسید.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم در این خصوص یادآر شد: سازمان شهرداری های کشور بر اساس مفاد قانونی و در راستای یکسان سازی در سطح کشور جدول نرخی را تعیین و به همه شهرها ابلاغ نموده که شوراها در این محدوده نسبت به قیمت نرخ گذاری اقدام کنند که کمیسیون مذکور نیز در جلسه اخیر خود به اتفاق آرا، بهای این خدمات در قم را مطابق نرخ ارسالی تصویب کرد.
عباس ذاکریان با بیان این که این مبالغ در سه رده کمتر از 3.5 تن بار و همچنین بین 3.5 تا 6 تن و بیشتر از 6 تن، به ترتیب 500 هزار ریال، 700 هزار ریال و یک میلیون ریال در نظر گرفته شده است، افزود: هزینه صدور پروانه اشتغال نیز برای هر سه بخش ذکر شده همین مقدار است و هزینه تمدید و تعویض آن نیز نیمی از این مبلغ یعنی 250 هزار ریال، 350 هزار ریال و 500 هزار ریال است.
وی خاطرنشان کرد: برای همه رانندگان این خودروها نیز 20 ساعت آموزش اجباری پیش بینی شده که هزینه هر ساعت آن 60 هزار ریال است.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قم نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: با توجه به قیمت هر لیتر گازوئیل که 6 هزار ریال است، امسال برای خودروهای دیزلی حمل بار بر مبنای پروانه و مجوزی که توسط شهرداری داده می شود، بر حسب پیمایش سهمیه گازوئیل به مبلغ هر لیتر سه هزار ریال در نظر گرفته شده که سهمیه ای بسیار خوب است و تمام خودروها نیز مجهز به جی. پی. اس بوده و بر اساس پیمایش اقدام به سوخت گیری می کنند.
مرتضی عزتی با بیان این که طی یک ماه اخیر تعداد یک هزار و 300 دستگاه خودروی دیزلی در قم ثبت نام شده است، افزود: با توجه به این که قم شهری معین و مجاور استان تهران محسوب می شود حدود 10 هزار دستگاه خودرو نیز از 2 شهر این استان به قم معرفی می شوند که شهرداری قم باید برای آنها نیز پروانه صادر کند که در اواخر سال گذشته و برای این کار میان شهرداری قم و اداره کل پست این استان تفاهم نامه ای منعقد شد تا صدور این مجوزها از طریق پست انجام شود.
همچنین بررسی نامگذاری 17 فقره از اسامی پیشنهادی شوارع و معابر قم نیز دیگر دستور این جلسه بود که 15 مورد آن به تصویب رسید و 2 مورد آن از دستور جلسه خارج و به کمیسیون مربوطه ارجاع داده شد، تا از سوی کمیته نامگذاری نام دیگری برای آنها انتخاب شود.
7403 / 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.