به گزارش روز شنبه ایرنا از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، آیت الله سید محمد سعیدی در دیدار اعضای ستاد مرکزی اعتکاف و مدیران استان قم، افزود: قم مرکز نشر معارف اهل بیت(ع) و احیاگر سنت های فراموش شده الهی است، بنابراین باید توجه ویژه ای به سنت حسنه اعتکاف در این استان صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد: عوامل اجرایی آیین اعتکاف در سطح کشور نیز باید حداقل سالی یک بار با همدیگر نشست داشته باشند و مسائل پیرامون این آیین را بررسی و پیگیری کنند.
سعیدی تصریح کرد: اعتکاف یکی از فرصت های بسیار عالی برای تفکر کردن انسان هاست چون قیامی که قرار است انجام شود در پرتو این تفکر شکل می گیرد و مردم در زمان اعتکاف تغییر وضعیت می دهند و یک دگرگونی در درون آنها ایجاد می شود.
وی گفت: در زندگی روزمره با توجه به وجود کارهای زیاد فردی، فرصت کافی برای تفکر وجود ندارد، بنابراین تفکرکردن زمان و مکان و فراغت خاصی را می طلبد و این مراسم یکی از همان زمان های طلایی برای تفکر کردن است.
وی افزود: آیین اعتکاف هم از نظر زمانی مصادف با یکی از بهترین ماه هاست و هم از نظر مکانی در بهترین اماکن روی زمین برگزار می شود و اعتکاف یک فرصت الهی برای انسان هاست که بتوانند خود را با معنویت گره بزنند.
سعیدی گفت: یکی از عرصه های تفکر در اعتکاف این است که تفکر کنیم که نصیب و سهم ما از دنیا چقدر است و چگونه باید از آن برای آخرت استفاده کنیم و این مساله یکی از مطالبات خداوند از بندگان است.
وی تاکید کرد: نگاه انسان باید به دنیا نگاهی معنوی و مقدمه ای برای آخرت باشد به همین خاطر، دنیا طلبان از آخرت هیچ بهره و نصیبی ندارند.

** لزوم معرفت افزایی معتکفان در آیین اعتکاف
رئیس ستاد مرکزی اعتکاف قم نیز در این دیدار گفت: تحول فضای فرهنگی و معنوی در کشور از اهداف برگزاری آیین اعتکاف است، از این رو به دنبال غنی تر کردن این آیین از نظر محتوایی هستیم.
حجت الاسلام سید علیرضا تکیه ای افزود: به برکت نظام جمهوری اسلامی، آیین اعتکاف در قم، کشور و عرصه بین الملل گسترش یافته است.
وی اضافه کرد: آیین اعتکاف به مدت 30 سال در قم و 20 سال در سطح کشور و حدود پنج سالی نیز در عرصه بین الملل برگزار شده است و سال گذشته در لندن بالغ بر سه هزار تن به همت جامعه المصطفی العالمیه در آیین اعتکاف شرکت کردند.
وی خاطرنشان کرد: هم افزایی و وحدت رویه در برگزاری اماکنی که اعتکاف برگزار می شود و همچنین آسیب شناسی و برنامه ریزی هوشمندانه در آیین های اعتکاف که به صورت بخش نامه فرهنگی در حال ابلاغ است از جمله فعالیت های این ستاد است.
تکیه ای اظهار داشت: تحول فضای فرهنگی و معنوی در کشور از اهداف برگزاری این آیین است و غنی تر کردن آیین اعتکاف از نظر محتوایی از طرح هایی پیش رو است.
وی گفت: موسوعه فقهی اعتکاف در آستانه چاپ است و هدف گذاری فرهنگی و معرفت افزایی معتکفان از برنامه های این آیین می باشد.
امسال 21 هزار و 518 تن برای شرکت در آیین اعتکاف در قم نام نویسی کرده اند که از این تعداد هشت هزار و 51 تن مرد و 12 هزار و 997 تن زن هستند که پس از قرعه کشی 6 هزار و 450 تن از بین مردان و هفت هزار و 790 تن از بین زنان برای شرکت در آیین اعتکاف پذیرفته شدند.
24 مسجد جامع و بزرگ قم برای برگزاری مراسم معنوی اعتکاف پیش بینی شده است.
/2085/ 1175 تنظیم کننده: سمیه حیدری ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.