به گزارش ایرنا، غلامرضا صالحی روز شنبه در جمع خبرنگاران، افزود: در سال جاری نیز بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، 382 قطعه زمین به روستاییان فاقد زمین برای احداث مسکن، واگذار می شود.
وی اضافه کرد: برای حمایت از خانواده های دارای بیش از 2 معلول، زمین رایگان، تسهیلات پنج درصد و 20 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض پرداخت می شود که سال گذشته 17 روستایی از این تسهیلات بهره مند شدند.
وی بیان کرد: در حال حاضر بنیاد مسکن 200 میلیون ریال وام مسکن با سود پنج درصد برای نوسازی و بهسازی خانه های فرسوده روستایی پرداخت می کند.
صالحی اضافه کرد: برای افرادی که بضاعت مالی ندارند نیز 50 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض پرداخت می شود.
وی با اشاره به این که سال گذشته 750 واحد روستایی از این تسهیلات بهره مند شدند، ادامه داد: با توجه به این که کمتر از 50 درصد واحدهای روستایی قم فرسوده است، در دوره پنج ساله می توان تمام واحدها را نوسازی کرد.
به گفته وی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قم تاکنون هشت هزار و 392 واحد منزل مسکونی برای قشرهای کم درآمد در شهرهای این استان احداث و واگذار کرده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قم افزود: احداث و واگذاری 738 واحد مسکونی را نیز در سال جاری در دست اقدام داریم.
وی بیان کرد: برای منازلی که به دلیل بلایای طبیعی دچار خسارت شده اند نیز تسهیلات قرض الحسنه به مبلغ 300 میلیون ریال برای شهرها و 200 میلیون ریال نیز برای روستاها در نظر گرفته شده است.
وی افزود: تاکنون صاحبان یک هزار و 150 واحد مسکونی در شهرها و روستاهای قم از این تسهیلات بهره مند شده اند و امسال نیز به 200 متقاضی پرداخت می شود.
صالحی، صدور اسناد برای اماکن روستایی فاقد سند را از دیگر اقدام های بنیاد مسکن قم برشمرد و اضافه کرد: از ابتدای فعالیت این نهاد 11 هزار و 621 فقره سند در اختیار روستاییان قرار گرفته و امسال نیز برنامه ریزی برای صدور 400 فقره دیگر در دستور کار است.
به گفته وی، در حال حاضر حدود 18 هزار اماکن فاقد سند در روستاهای قم وجود دارد.
وی گفت: برای شهرهای زیر 25 هزار تن نیز تاکنون چهار هزار و 164 فقره سند صادر شده که امسال نیز 50 فقره صادر می شود.
صالحی پیگیری منظومه های روستایی را از اولویت های بنیاد مسکن در سال جاری عنوان و بیان کرد: امسال مطالعات تهیه منظومه روستایی به عنوان نمونه در دست انجام است و با تشکیل کارگروهی متشکل از دستگاه های ذیربط مسائل و مشکلات روستاها پیگیری شود.
در قالب طرح منظومه روستایی، روستاها براساس شرایط اقلیمی، موقعیت جغرافیایی و ظرفیت ها، به تفکیک، منظومه هایی را تشکیل می دهند و هر یک به قطب های فرهنگی، کشاورزی، صنعتی و اقتصادی تبدیل می شوند.
وی گفت: بر اساس برنامه ششم روستاهای بالای 20 خانوار باید دارای طرح هادی باشند که در حال حاضر روستایی فاقد این طرح در قم نیست.
وی با بیان این که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی متولی روستاها و بیشترین خدمات عمرانی را در سطح روستاها ارایه کرده است، گفت: این بنیاد در راستای سیاست های کلی نظام اسلامی کمک زیادی در مسیر اهداف و سیاست دولت ها داشته است.
صالحی با بیان این که مهاجرت یکی از مهم ترین مشکلات روستاهای کشور است، افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی می کوشد با توسعه تولید و اشتغال در روستاها، اقتصاد مقاومتی را در این مناطق محقق کند و مسیر رشد روستاها را فراهم سازد.
در استان قم 204 روستا با حدود 15 هزار خانوار وجود دارد که 131 روستا بالای 20 خانوار دارد.
21 فروردین ماه 1358 سالرزو فرمان تاریخی امام خمینی(ره) مبنی بر تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.