سید رحمان دانیالی عصر شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: سازمان حفاظت محیط زیست با تعامل شهرداری قم، نسبت به حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن در روز 13 فروردین ماه، روز طبیعت اقدام می کند.
وی اضافه کرد: فرماندهان یگان طبیعت نیز با هماهنگی بخشداری های پنج گانه شهر قم، از مناطق تفریحی بخش ها بازرسی و توصیه های لازم را به مردم و نگهبان بوستان ها خواهند داشت.
وی گفت: در اسفندماه سال گذشته یک دوره آموزشی برای رابطان بهداشت نواحی آموزش و پرورش قم با عنوان «یک ساعت با محیط بان در مدارس» انجام شد تا آنان دریافتی را به دانش آموزان منتقل کنند.
دانیالی افزود: این آموزش ها نقش بسزایی در انتقال فرهنگ حفاظت محیط زیست به دانش آموزان و خانواده آن ها دارد.
وی بیان کرد: کتابچه های ویژه حفاظت از محیط زیست و همچنین کیسه های زباله مخصوص میان شهروندان و زائران نوروزی توزیع شده است.
وی به مردم توصیه کرد: از ایجاد آتش درمناطق طبیعی خودداری کنند، چون با توجه به شرایط آب و هوایی و پوشش گیاهی، برخی مناطق قم مستعد آتش سوزی است.
وی افزود: ماندگاری برخی زباله ها شاخص های آب و خاک را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث آلودگی طولانی مدت طبیعت می شود.
دانیالی گفت: محیط زیست متعلق به همه مردم است و باید با درایت با آن رفتار کرد تا برای نسل آینده ماندگار بماند.
استان قم بر خلاف تصور بسیاری از مردم که این خطه را استانی کویری، با آب و هوای بسیار نامناسب می دانند، دارای اکوسیستم های کوهستانی، کوهپایه ای و کویری در غرب و شرق استان است که در میان این تنوع آب و هوایی و زیستگاهی، وجود شش تالاب فصلی و دائمی خودنمایی می کند.
تالاب های استان قم با وسعت حدود 100 هزار هکتار، حدود 10 درصد از وسعت جغرافیایی استان را تشکیل داده و بر همین اساس، قم یکی از تالابی ترین استان های کشور و دارای ظرفیت های عظیم زیست محیطی است که همه ساله میزبان دسته های بزرگ پرندگان مهاجر است تا اثبات کند که زیبایی قم تنها در کویر خلاصه نمی شود.
سیزدهم فروردین ماه هر سال، روز طبیعت نامگذاری شده است، دراین روز، مردم به دشت، صحرا و باغ می روند تا آخرین روز عید را در طبیعت و در کنار سبزه، گیاه و آب روان چشمه ها و جویبارها بگذرانند.
/2085/ 6133/ خبرنگار: سمیه حیدری **انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.