سید رحمان دانیالی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: پیش از ایجاد هر گونه کمپین یا حرکت اجتماعی برای مدیریت صحیح زباله باید با ارایه آموزش های لازم جامعه را به سمت عدم تولید زباله تشویق و ترغیب کنیم.
وی با بیان اینکه حوزه حفاظت محیط زیست قم حاضر به همکاری با سازمان های مردم نهاد در زمینه پاکسازی اماکن و محیط های مختلف این استان از زباله است، افزود: این اداره کل تاکنون و با هدف فرهنگ سازی دربین اقشار مختلف جامعه طرح های آموزشی را بویژه در آموزش و پرورش و دانشگاه ها به اجرا گذاشته ، که برگزاری همایش اسلام و محیط زیست در دانشگاه شیخ مفید قم از جمله آن به شمار می رود.
همایش اسلام و محیط زیست با هدف بهره‌مندی از ظرفیت‌های تفکر اسلامی و میراث ماندگار آن برای حفاظت، احیاء و توسعه محیط‌ زیست به همت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم، دانشگاه مفید و با مشارکت موسسه موضوع ‌شناسی احکام فقهی، بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و جامعه المصطفی العالمیه 28بهمن ماه سال 94 در دانشگاه مفید قم برگزار شد.
وی همچنین برگزاری دوره آموزشی با رابطان بهداشت نواحی مختلف آموزش و پرورش قم را نیز از دیگر اقدام های صورت گرفته برشمرد،واضافه کرد: این طرح درعرصه های مختلف دربحث کاهش آلودگی های انسانی محیط زیست استان آثار و پیامدهای خوبی داشته است.
این مسئول باتاکید براینکه فرهنگ سازی درزمینه مدیریت و کنترل زباله باید همانند فرهنگ سازی برای بستن کمربند ایمنی خودرو به صورت بنیادین و ریشه ای از مدارس آغاز شود، گفت: با توجه به اینکه بدنه آموزش و پرورش را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند، هر گونه فرهنگ سازی در جامعه اگر از درون نهاد مدرسه آغاز شود، در آینده تبعات مثبت آن را خواهیم دید.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بدون ذکر رقم خسارت های وارد شده به محیط زیست قم ناشی از رها سازی زباله در طبیعت آن را قابل توجه توصیف کرد، و افزود: به عنوان نمونه ظروف و اقلام پلاستیکی که میزان مصرف بالایی در جامعه دارند، حداکثر عمر مفیدشان 12 دقیقه است در حالی که تجزیه آن ممکن است، تا صدها سال به طول انجامد.
دانیالی همچنین با اشاره به اینکه این اشیاء پس از تجزیه وارد سیکل زنجیره ای غذایی جامعه شده و آثار مخرب و زیان باری را به همراه دارند، افزود: با توجه به تولید روزانه 700 تن زباله در قم باید در مورد تفکیک آن اقدام های بهتر و مناسب تری انجام شود.
وی با بیان اینکه نحوه دفن و معدوم سازی زباله در قم کماکان با مشکلاتی همراه است، ابراز امیدواری کرد که حوزه خدمات شهری شهرداری درخصوص احداث دستگاه زباله سوز و برخی فاکتورهای دیگر در این زمینه اقدام کار سازی را انجام دهند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص راهکارهای پیشنهادی نهاد متبوعش برای برون رفع از معضل انباشت و دپوی بیش از حد زباله درحواشی شهر، افزود: به طورحتم روش فعلی دفن زباله ازآنجا که منجر به تخریب اراضی می شود،چندان منطقی و اصولی نیست، از این رو همان گونه که در جلسه شورای عالی پسماند استان نیز مطرح کردیم ما با ایجاد یک زباله سوز مرکزی در قم موافقت بیشتری داریم، و در این راستا نیز برای جذب اعتبار لازم رایزنی و پیگیری هایی را انجام می دهیم، که امیدواریم عملیاتی شود.
7403/ 6133/ خبرنگار محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.