محمد جواد ترابیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با فعال شدن سیستم بارشی درقم از عصر امروز روند بارش باران تا فردا(دوشنبه) ادامه خواهد داشت.
وی بیان کرد: الگوهای جدید هواشناسی به طور دقیق در حال بررسی است و با توجه به بارش های قابل توجه در بالادست رودخانه قمرود احتمال صدور اطلاعیه و هشدارهای لازم در ساعت های آینده نیز است.
کارشناس پیش بین اداره کل هواشناسی استان قم با اشاره به پیش بینی وقوع وزش شدید باد در روز سه شنبه گفت: بر اساس الگوهای هواشناسی پیش بینی می شود پدیده غالب در روز سه شنبه وزش شدید باد بوده که سرعتی بین 50 تا 70 کیلومتر بر ساعت داشته باشد.
ترابیان ادامه داد: در اواخر هفته امروز به ویژه روزهای پنجشنبه و جمعه نیز وقوع بارش باران پیش بینی می شود.
مسیر رودخانه قمرود قم از اوائل دهه 80 شمسی برای تردد خودروها و کاهش ترافیک هسته مرکزی قم مهیا شد و در سال های گذشته به صورت بلوار در 2 مسیر حدود هشت کیلومتری به صورت رفت و برگشت درآمده است.
وقوع سیل 11 فروردین سال 1388 به دلیل اسکان مسافران نورزی در بستر رودخانه قمرود موجب شد تا چهارتن از هموطنانمان جان را از دست دهند.
این موضوع باعث شد مسئولان شهری قم نسبت به بارش های شدید باران در منطقه بالادست این شهر و جلوگیری از خطر احتمالی در مسیر رودخانه قمرود حساسیت بیشتری داشته باشند و با پیش بینی وقوع سیلاب، فورا اقدام به تخلیه رودخانه از مسافر و خودرو کنند که در این راستا در اوایل اسفندماه 95 نخستین سامانه پیش آگاهی و پیش بینی هشدار سیل و سیلاب شهری کشور در استان قم با اعتباری 30 میلیارد ریال از محل سفر رهبر معظم انقلاب به قم به بهره برداری رسید.
سامانه پیش بینی و هشدار سیل قادر است چهار تا پنج روز قبل از رخداد، سیل را پیش بینی کند ودبی رودخانه و دبی حوضه های مختلف بالادست و پایین دست سد را نیز ارائه دهد.
7404/ 6133/ خبرنگار: محمد زمانی راد *انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.