محمد میلانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: در مقایسه با سایر استان ها در قم شاهد فعالیت چشمگیر عطاری ها از نظر کمی هستیم و به صورت قارچ گونه در حال گسترش هستند.
وی با بیان این که عطاری ها به عنوان یک واحد صنفی مجوز فعالیت خود را از طریق اتاق اصناف دریافت می کنند، اضافه کرد: این واحدها به صورت مستقیم با معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ارتباط کاری ندارند، ولی مسائل و مشکلات فعالیتشان در خصوص عرضه دارو (به صورت غیرمجاز) و مداخلات آن ها در امر درمان به حوزه های معاونت غذا و دارو و درمان دانشگاه برمی گردد.
وی تصریح کرد: مردم به ویژه بیمارانی که بعضا از نسخه های پزشکی نتیجه مطلوب نگرفته اند به عطاری ها مراجعه می کنند و برخی از عطاری ها با مداخله در امر درمان مردم، داروهایی برای مراجعه کنندگان تجویز می کنند.
میلانی اضافه کرد: همچنین تعدادی از عطاری های غیرمجاز اقدام به فروش و عرضه داروها و گیاهانی به اسم های مختلف از جمله مکمل ها، داروهای جنسی و مخدر می کنند که زیان زیادی به افراد می رساند.
وی افزود: مداخله در امر درمان توسط عطاری ها و تجویز هر گونه دارو و محصولات غیرمجاز تخلف محسوب می شود؛ عطاری ها مجاز به عرضه فقط گیاهان دارویی هستند و نمی توانند داروی گیاهی تجویز کنند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه کرد: داروخانه تنها محل مجاز عرضه هر نوع داروی مجاز است.
وی گفت: کارشناسان معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی در قالب گشت های مشترک با حضور نمایندگان اداره اصناف، تعزیرات حکومتی و در صورت لزوم با حضور نیروی انتظامی از عطاری های سطح شهر بازدید می کنند.
وی افزود: در صورت مشاهده هر گونه تخلف با این افراد برخورد جدی و در صورت تکرار تخلف، پرونده آن ها در مراجع ذیربط رسیدگی می شود.
میلانی تاکید کرد: بعضا ضوابط برای برخورد با عطاری ها نقص دارد و این برخوردها بازدارنده نیست.
وی با بیان این که طب سنتی به عنوان طبی کارساز و علمی است، گفت: از طب سنتی، ایرانی و اسلامی حمایت و استقبال می کنیم ومعتقدیم باید بر اساس اصول علمی از احادیث و روایات معتبر درباره طب دینی و سنتی بهره گرفت. تاسیس دانشکده طب سنتی و دایر نمودن مراکز درمانی ویژه طب سنتی از برنامه های در حال اجرای دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.
وی با تاکید بر این که با برخورد سطحی، غیرعلمی و سوءاستفاده از طب سنتی مخالف هستیم، به مردم توصیه کرد: از مراجعه به عطاری های غیرمجاز که اقدام به درمان می کنند، خودداری کنند.
میلانی به برگزاری دوره های آموزشی ویژه صاحبان عطاری ها اشاره کرد و گفت: عطاری ها برای دریافت پروانه فعالیت ملزم به گذراندن دوره های آموزشی با موضوع داروشناسی، جلسه توجیهی تفهیم حیطه اختیارات و خطرات ورود به سایر حوزه ها هستند.
وی ابراز امیدواری کرد: فعالیت مجاز و در چهارچوب ضوابط اکثر واحدهای عطاری در استان قم بتواند تاثیر مثبت و سازنده ای در تامین سلامت مردم داشته باشد.
وی همچنین به کمبود نیرو در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اشاره و بیان کرد: هر سال وظایف این معاونت و واحدهای تحت نظارت آن افزایش می یابد، در حالی که تعداد نیروها ثابت است.
به گفته میلانی، بیش از 2 هزار واحد آرایشی، بهداشتی، غذایی و بسته بندی و 170 داروخانه در سطح استان قم فعالیت می کند.
/2085/ 6133/ خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.