به گزارش ایرنا، وی عصر چهارشنبه در آیین رونمایی از 2 جلد نخست دانشنامه علوم قرآن در مدرسه علمیه امام کاظم (ع) قم، اظهار داشت: سخن آن مرد دانشمند آمریکایی را فراموش نکنیم که پیش بینی کرده بود در آینده زمانی فرا می رسد که مردم آمریکا صبح با صدای اذان از خواب بیدار خواهند شد، در چنین شرایطی پاسخ گویی به این نیاز بسیار مهم بوده و تهیه دانشنامه اهمیت بسزایی پیدا می کند.
آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به دومین علت اهمیت تهیه دانشنامه مذکور، افزود: هجمه های ضدقرآن برای تخریب این کتاب آسمانی اکنون از هر زمان دیگری بیشتر است و دلیل آن هم روشن است. یکی از دلایل مهم آن سیاسی بوده چراکه اسلام را مانع راه استفاده های نامشروع خود می بینند و به دنبال برداشتن اسلام از سر راه هستند و در نتیجه بهترین راه مورد توجه قرار دادن قرآن از سوی ما است.
این مرجع تقلید افزود: افراد و اشخاصی که می خواهند آزاد باشند و هیچ قید و بندی نداشته باشند؛ قرآن را مانع راه خودشان می بینند و هجمه ای را علیه قرآن آغاز کردند.
وی اضافه کرد: این شرق شناسان که با زبان علمی وارد میدان می شوند، نیز باید احتمال بدهیم که بسیاری از آن ها مامور و مزدور هستند.
وی تصریح کرد: آن ها از این ادبیات استفاده کرده تا هجمه ای به قرآن داشته باشند و شبهه هایی نیز در اطراف دیده می شود که این دانشنامه می تواند به آن ها پاسخ دهد.
این مرجع تقلید در تبیین سومین دلیل اهمیت این دانشنامه، افزود: برخی از فرقه های اسلامی می گویند شیعیان با قرآن سر و کاری ندارند اما وقتی ببینند یک دانشنامه آنچنانی نوشته می شود، متوجه خواهند شد که انس شیعیان با قرآن نسبت به سر و کار خودشان با قرآن بیشتر است و این وصله ناجوری که می چسبانند با این خدمات از بین می رود در نتیجه کار کسانی که در گردآوری این دانشنامه تلاش کردند، نیز از این نظر ضروری و مهم است.
آیت الله مکارم شیرازی همچنین با تاکید بر این که در تداوم کار تهیه و تولید این دانشنامه باید موضوع کیفیت نسبت به کمیت از اهمیت بیشتری برخوردار باشد، افزود: کیفیت این دانشنامه مهمتر از تدوین تعداد 40 و یا 35 جلد آن است، از این رو باید نخستین هدف تهیه این مجموعه کیفیت بالای آن باشد.
وی گفت: مدارکی که در این دانشنامه بر روی آن تکیه می شود باید حتما معتبر باشد چراکه گاها انسان برای یک مساله 10 دلیل می آورد اما 2 مورد آن آسیب پذیر است و دشمن نیز روی این 2 مورد تکیه کرده و مشت را نمونه خروار می کند.
این مرجع تقلید با تاکید بر این که در عرضه و ارائه مطالب به بهترین شیوه عمل شود، افزود: باید سعی شود که انتخاب حروف و سوتیترها در نگارش این دانشنامه به زیباترین شکل صورت گیرد، هشت صفحه پشت سر هم بدون اینکه یک سوتیتر در وسط باشد خسته کننده است و باید برای هر 2 یا سه صفحه یک تیتر فرعی انتخاب شود تا خسته کننده نباشد، سطربندی ها، انتخاب حروف و فصول و جداسازی از یکدیگر بسیار مهم است، چرا که امروز خیلی به عرضه خوب اهمیت داده می شود و به عنوان نمونه مواد غذایی را در بسته بندی های زیبایی عرضه می کنند و قیمت را نیز خیلی بالا می برند.
آیت الله مکارم شیرازی در ادامه تاکید کرد: درصورتی که شبهه های ذکر شده در این دانشنامه پرورش داده نشوند، حالت تخریبی خواهد داشت.
وی گفت: تخریب خطرناک بوده و ممکن است یک سد را 10 سال بسازیم اما در عرض 10 ساعت با تعدادی بمب آن را تخریب کنیم. تخریب ساده است اما سازندگی کار مشکلی است بنابراین شبهه را حداقلی که لازم است باید ذکر کرد چرا که اگر پرورش بدهیم و دامن بزنیم این خلاف ادبیات صحیح در نوشتن مطالب مستدل است.
وی با بیان این که در مطالب این دانشنامه باید ایجاز مخل و اطناب ممل نباشد، تصریح کرد: گاهی یک مساله را زیاد می کنند که این خسته کننده است و گاهی انقدر خلاصه می شود که کسی چیزی از آن نمی فهمد. از قدیم الایام گفته اند ایجاز مخل و اطناب ممل 2 مانع بر سر راه است.
این مرجع تقلید همچنین استفاده از ادبیات محترمانه در نگارش متن این دانشنامه را نیز ضروری خواند و آن را یکی از رموز موفقیت عنوان کرد و افزود: گرچه طرف آمده و توهین کرده حرف های زشتی را نیز به قرآن و آورنده قرآن، مسلمانان و علما نسبت داده است، ولی باید تحت تاثیر ادبیات زشت او قرار نگیریم و مودبانه صحبت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: نامه هایی به ما می نویسند که تعبیرهای زشتی در آن است اما ما در مقام پاسخ به کسانی که از تعبیرهای زشت استفاده می کنند، نمی آییم و با پاسخگویی و خواهش از این افراد می خواهیم که در آینده از تعبیرهای محترمانه تر در نامه خود استفاده کنند.
رئیس پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز در این آیین با بیان این که این پژوهشگاه با نگارش دانش نامه امام علی(ع) در سال 79 وارد عرصه دانشنامه نگاری شد، افزود: پس از این تجربه موفق با توجه به ضرورت تولید دیگر آثار علمی و دینی مرجع، با تاسیس دفتر دانشنامه ها طرح کلان دانشنامه نگاری دینی تهیه و در دستور کار پژوهشگاه قرار گرفت و در این مرحله نیز برای تهیه سه دانشنامه قرآن شناسی، نبوی و فاطمی هدف گذاری کرد.
حجت الاسلام ابوالقاسم مقیمی افزود: در سال 87 و با تاسیس پژوهشکده دانشنامه نگاری با ساختاری جدید، همزمان تهیه 2 دانشنامه فاطمی و قرآن شناسی نیز در دستور کار قرار داده شد، که دانشنامه فاطمی در سال 93 انتشار پیدا کرد.
وی همچنین با اشاره به دانشنامه قرآن شناسی، افزود: این دانشنامه با بیش از یک هزار مدخل دربردارنده 2 محور از جمله مباحثی پیرامون قرآن کریم یا علوم قرآن و موضوع های درون قرآنی یا معارف قرآن است.
مقیمی اضافه کرد: با توجه به گسترگی این طرح فاخر سامان دهی و بازنویسی بخش نخست آن در اولویت قرار گرفته که به صورت مستقل و به نام دانشنامه علوم قرآن منتشر می شود و این پژوهشکده مفتخر است 2 جلد از مجموعه پنج جلدی دانشنامه قرآن را به زیور طبع بیاراید.
وی در تشریح مهمترین هدف تهیه این دانشنامه افزود: دانشمندان درباره علوم قرآن تلاش های زیادی انجام داده اند، ولی تاکنون کتابی جامع از تراث علمی گذشته که هم بیانگر مجموعه آراء و دیدگاه های دانشوران و هم ارائه دهنده دیدگاه مکتب اهل بیت (ع) و پاسخگوی شبهه ها باشد تدوین نشده که دانشنانه علوم قرآن کوشیده با بهره گیری از تلاش گروهی فرهیختگان قرآن پژوه به این نیاز پاسخی درخور و شایسته بدهد.
7403 / 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.