نماینده قم در لیگ برتر فوتسال ایران، در سال جاری هیچ تناسب و سنخیتی با دوران طلایی دهه 80 نداشت، اگر در آن زمان، فوتسال دوستان قمی برای قهرمانی تیم خود در لیگ برتر لحظه شماری می کردند، امروز ترس از سقوط تیم به خاطر بحران های فزاینده، حاشیه های ناخواسته و در برخی موارد سوء مدیریت ها، به شدت آنها را آزار می داد.
تیم فوتسال یاسین پیش رو قم در فصل جاری تا هفته بیست و پنجم لیگ برتر باشگاه های کشور 15 باخت را در کارنامه خود دارد. این تیم در برابر 45 گل زده در تمام بازی ها 64 گل دریافت کرده و تفاضل گل آن منفی 19 می باشد. این تیم در این فصل از 25 بازی 8 برد و 2 تساوی نیز کسب کرد و در رتبه دهم قرار دارد.
این نتایج هیچگاه زیبنده فوتسال قم که روزی مدعی اصلی قهرمانی بود، نیست؛ فوتسال قم امروز در حالی به این وضعیت بحرانی نزدیک شده است که سال ها قطب فوتسال ایران بوده و بازیکنان سرشناسی مانند علی اصغر حسن زاده، علیرضا وفایی، ابوالقاسم اروجی، مسلم اولادقباد، محمد کوهستانی و غیره را در دل خود پرورش داده است.
امروز بازیکنان قمی در هر کدام از تیم های لیگ برتری نقطه قوت و اوج اقتدار تیم خود هستند ولی در خود تیم فوتسال قم در لیگ برتر کشور، هیچ نشانی از بازیکنان صاحب نام قمی نیست، هر چند جوانان صاحب نام اما ناشناخته ای در این تیم حضور دارند ولی نیاز به بازیکنان باتجربه در کنار جوانان امری انکارناپذیر است.
اگر در قم روزی وحید شمسایی، مصطفی نظری، مجید لطیفی، حسین صبوری، محسن حسن زاده، سید وحید غیاثی، علی اصغر حسن زاده و غیره حضور داشتند و سالن 2 هزار نفری شهید حیدریان قم نیز قبل از آغاز مسابقه لبریز از تماشاگر می شد، امروز دیگر هیچ بازیکن صاحب نامی در فوتسال قم وجود ندارد و تماشاگران نیز رغبتی برای تماشای این مسابقات در خود نمی بینند که به سالن برگزاری مسابقه ها بیایند و لیدرها نیز به سالن نمی آیند.
یکی از مشکلات فوتسال قم، استفاده نکردن از بازیکنان بومی است، امروز اگر بازیکنان سرشناس قمی که مهره های اصلی تیم ملی فوتسال ایران هم هستند در قم حضور داشتند بدون تردید یاسین پیش رو از مدعیان اصلی قهرمانی بود، بنابراین نخستین راهکار بازگشت بازیکنان بومی به تیم و حمایت از این بازیکنان است.
دومین معضل نماینده فوتسال قم در لیگ برتر کشور، نبود ثبات مدیریتی است، نماینده فوتسال قم از دهه هشتاد تاکنون با نام هایی مانند فراز، ارم کیش، کیش ایر، هیات فوتبال، صبای قم، ماهان تندیس قم و یاسین پیش رو قم به میدان رفته است، در بیشتر این دوران ها تیم در نیم فصل دوم با مشکل مواجه بود و به نظر می رسید نماینده فوتسال قم نیاز به ثبات مدیریتی و حمایت بیشتر مسئولان دارد.
مشکل سوم فوتسال قم این است که رابطه این تیم با هیات فوتبال و کمیته فوتسال به صورت دقیق تعریف نشده است، اگر تیم دولتی و تحت اشراف هیات فوتبال است که باید به صورت جدی تری حمایت شود و اگر به بخش خصوصی واگذار می شود باید اسپانسرها به تعهدات خود در قبال این تیم پایبند باشند ولی هر سال سایه این ناهماهنگی ها بر سر تیم فوتسال قم در لیگ برتر سنگینی می کند.
تیم فوتسال قم در سال های حضور در لیگ برتر از این بلاتکلیفی رنج می برد، به همین دلیل همیشه کمتر از یک ماه مانده به مسابقات لیگ برتر، این تیم بسته می شود.
در برخی دوره ها، تا یک هفته قبل از آغاز مسابقات لیگ، تکلیف کادر فنی و بازیکنان فوتسال قم مشخص نبود و این مساله بر نوعی ناهماهنگی در سطح مدیریتی این تیم دلالت دارد.
چهارمین مشکل فوتسال قم، نوع برداشت ها، تضادها و نگرشی است است که بین برخی افراد نسبت به این تیم وجود دارد، در سال های گذشته و امسال برخی افراد اثبات کردند که هر زمان خودشان کنار این تیم نبودند نه تنها برای موفقیت این تیم، گام برنداشته اند بلکه به منتقد اصلی نیز تبدیل شده و در برخی موارد نیز کارشکنی هایی صورت گرفته است، به صورت طبیعی یک تیم نمی تواند همه ظرفیت ها، تفکرها و پیشکسوتان فوتسال را در خود جای دهد ولی همه می توانند به این تیم کمک کنند.
یاسین پیش رو، پیشانی فوتسال قم در لیگ برتر ایران است و کسانی که حتی کنار این تیم نیستند باید برای دفاع از جایگاه فوتسال قم و بازگردان این تیم به دوران رویایی خود، دست به دست هم دهند.
امروز وضعیت فوتسال قم خوشایند نیست، چراکه این استان هر سال تعداد زیادی بازیکن جدید و مطرح را به فوتسال کشور معرفی می کند ولی خود این تیم نباید در برخی بازی ها با کمبود بازیکن شاخص مواجه باشد.
هر چند برخی مسئولان می گویند، ماموریت جدید فوتسال قم، بازیکن سازی است تا نیل به قهرمانی، ولی تماشاگران فوتسال، گاهی با سکوت خود، چیز دیگری را فریاد می زنند.
از زمانی که نماینده فوتسال قم نتایج ضعیفی را کسب کرده، حضور تماشاگران در سالن 2 هزار نفری شهید حیدریان قم کمرنگ شده است.
در عظمت فوتسال قم همین بس که مربیانی مانند صادق ورمزیار کاپیتان اسبق تیم فوتبال استقلال تهران، سید مهدی ابطحی از بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران، حسین شمس سرمربی سابق تیم ملی فوتسال ایران، امیر شمسایی از مربیان باتجربه لیگ برتر، رضا کردی سرمربی سابق تیم ملی فوتسال قطر و علیرضا رعدی از مدرسان بین المللی فدراسیون به عنوان سرمربی در این تیم فعالیت کردند و شایسته است به جایگاه اصلی خود بازگردد.
بیشترین موفقیت های فوتسال قم را می توان در دوران حضور این تیم با نام ارم کیش دانست که عنوان هایی مانند نایب قهرمانی لیگ برتر فوتسال ایران در دوره های ششم، دهم و مقام های سومی و قهرمانی جام رمضان تهران را کسب کرد.
یاسین پیش رو قم هم اکنون در رتبه دهم جدول مسابقات لیگ برتر فوتسال قرار دارد.
یادداشت از: بهمن اطمینان ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.