به گزارش ایرنا، مهدی رفیعی روز سه شنبه در رزمایش پدافند زیستی حضرت مسلم ابن عقیل(ع) با اشاره به این که استان قم دارای بزرگترین میدان دام در سطح کشور است افزود: این تعداد دام وارد دامشهر شده و پرورش پیدا می کنند ضمن این که عرضه و فروش دام به استان های مختلف از این منطقه صورت می گیرد.
وی افزود: در همین راستا انتقال بیماری تب برفکی و دامی در این مجموعه وجود دارد که باید با برنامه ریزی و مدیریت بتوانیم از آلودگی ها احتمالی جلوگیری کنیم.
شهرک دامشهر قم که سال 1375 در 13 کیلومتری جاده قم - جعفریه احداث شد، با 30 کاروانسرای دام، سالانه میزبان حدود 600 هزار دام از 29 استان کشور است.
مدیرکل دامپزشکی قم با اشاره به تهدیدهای بیوتروریسمی گفت: از آنجایی که منطقه دامشهر قم بزرگترین منطقه دامپروری است باید مراقب تهدیدهای دشمن در انتقال بیماری های دامی و زیستی در این مکان باشیم.
وی ادامه داد: رزمایش پدافند زیستی در راستای کنترل بیماری دامی در استان قم اجرایی شده است تا هماهنگی و تعامل دستگاه های مربوطه در این استان مورد آزمایش قرار بگیرد.
رفیعی بیان داشت: این رزمایش به صورت عملیات فرضی با بیماری تب برفکی برخورد می کند و تیم های عملیاتی برای مدیریت و کنترل آلودگی و جلوگیری از تلفات دامی اقدام می کنند.
وی با اشاره به فعالیت تیم های هشتگانه قرارگاه رزمایش پدافند زیستی گفت: کارگروه ها با اجرای اقدام هایی از جمله قرنطینه، درمان و واکسیناسیون به رفع آلودگی ها می پردازند که در این حوزه 110 تن از نیروهای دامپزشکی و تیم ها فعالیت می کنند.
وی ابراز داشت: کارگروه رصد و پایش و هشدار سریع، کارگروه آشکار سازی و تشخیص، کارگروه قرنطینه و محدودسازی، کارگروه آرامش بخشی و مدیریت، کارگروه بهداشت و پیشگیری، کارگروه قرنطینه و درمان، کارگروه رفع آلودگی و حذف منابع آلوده و کارگروه بازتوانی و بازسازی از جمله کارگروه های هشتگانه هستند.
مدیرکل دامپزشکی قم با بیان این که دستگاه های استان قم هماهنگی های خوبی برای کنترل تهدیدها بیوتروریسمی دارند گفت: در این رزمایش دستگاه ها ظرفیت های خویش را مورد سنجش و آزمایش قرار دادند و این تمرین می تواند نقش مفیدی در شناسایی نقاط قوت و ضعف داشته باشد.
وی افزود: یک دستگاه به تنهایی نمی تواند در مقابله با تهدیدها ایستادگی کند بلکه همکاری دستگاه های مختلف از جمله دانشگاه علوم پزشکی قم، سپاه امام علی بن ابی طالب(ع)، صدا و سیما و نیروهای انتظامی و امنیتی ضروری است.
رزمایش پدافند زیستی حضرت مسلم ابن عقیل(ع) از روز دوشنبه این هفته در تالار معصومیه فرمانداری قم آغاز شد و امروز مرحله عملیاتی در دامشهر قم و با مدیریت ستاد قرارگاه زیستی برگزار شد.
8138/ 1175 خبرنگار: فرزانه پیری ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.