به گزارش ایرنا، علی لاریجانی روز سه شنبه در آیین بهره برداری از 14 طرح اقتصادی بنیاد برکت در قم، با تجلیل از خدمات این بنیاد، رویکرد اشتغال زایی و کارآفرینی بنیاد برکت در کشور را عقلانی توصیف کرد و افزود: مشارکت مردم در ایجاد فضای اشتغال زایی در کشور موجب گشایش مشکل های اقتصادی کنونی می شود.
وی توجه نکردن به اشتغال و چرخه اقتصادی در روستاهای کشور را مورد انتقاد قرار داد و افزود: توجه نکردن به چرخه اقتصادی در روستاها با توجه به ظرفیت های هر روستایی موجب شده که اکنون با روستاهای زیادی در کشور مواجه باشیم که از تمام زیرساخت های لازم از جمله آب، برق، تلفن و حتی گاز هم بهره مند هستند ولی در حالی خالی شدن از سکنه هستند.
وی تاکید کرد: اگر زمینه تولید در کشور مبنا قرار گیرد مردم نیز همیاری لازم را در این زمینه انجام می دهند.
وی رویکرد مجلس شورای اسلامی در تدوین برنامه پنجم توسعه و بودجه سال 96 را هدایت منابع به سمت اشتغال زایی عنوان کرد و افزود: مجلس در برنامه پنجم توسعه و بودجه سال 96 کمیته امداد و سایر نهادهای مددجویی در کشور را به حرکت در مسیر اشتغال زایی موظف کرده است تا بخش زیادی از منابع به سمت اشتغال زایی در کشور هدایت شود.
لاریجانی با اشاره به برخی اشتباه ها در زمینه سرمایه گذاری در کشور افزود: برخی صنایع که نیاز به مصرف بالای آب دارند در مناطقی از کشور احداث شده اند که با کمبود آب مواجه هستند و این در حالی است که نسبت به مرزهای آبی کشور بی توجهی شده است.
وی رکن اصلی اقتصاد مقاومتی را تولید و افزایش صادرات عنوان کرد و ادامه داد: باید مزیت های اقتصادی هر منطقه از کشور در جهت اشتغال و تولید مورد توجه قرار بگیرد و در این جهت همه دولت را در این مسیر یاری کنندف چراکه دولت به تنهایی توان حرکت در این مسیر را ندارد.
لاریجانی ابراز داشت: برای ماندن مردم در روستاها باید توجه جدی به ایجاد اشتغال با توجه به ظرفیت های هر روستا شود.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به فضای انتخاباتی در کشور، انتخابات را نماد مردم سالاری دینی عنوان کرد و گفت: نباید در انتخابات حرف هایی به زبان بیاید که به مسیر تولید در کشور ضربه وارد کند.
لاریجانی در ادامه، از صنعت، گردشگری مذهبی، کشاورزی و دامپروری به عنوان مزیت های استان قم نام برد و افزود: نزدیکی به تهران، دسترسی به راه آهن و در آینده برخورداری قم از فرودگاه از جمله مزیت های این استان است که در صورت توجه جدی به صنعت این استان می توان شاهد جهش چشمگیر در صنعت قم بود.
وی با بیان این که قم با کمبود منابع آبی مواجه است ادامه داد: باید مدیریت منابع آبی و بهبود روش های بهره گیری از آب در استان قم مورد توجه جدی قرار بگیرد.
وی افزود: با تزریق سرمایه در روستاها می توان در روستاهای استان رونق ایجاد کرد که بنیاد برکت می تواند در این زمینه استان قم را یاری کند.
لاریجانی، نبود کارگران متخصص و آموزش دیده را از جمله نقاط ضعف صنعت قم نام برد و گفت: با توسعه آموزش های فنی و حرفه ای در قم و تربیت کارگران آموزش دیده و متخصص باید این نقطه ضعف را برطرف کرد.
وی خواستار سرمایه گذاری بنیاد برکت در جهت ایجاد کارگاه ها، آموزشگاه ها و آزمایشگاه ها در استان قم شد و افزود: توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و ایجاد زیرساخت های مربوط به آن نیازمند سرمایه گذاری سنگینی است که بنیاد برکت می تواند این نیاز را در استان برطرف کند.
رئیس قوه مقننه همچنین ادامه داد: گردشگری در قم به طور مستمر در حال افزایش است و حجم گسترده گردشگران موجب شده تا قم به قطب گردشگری مذهبی در کشور تبدیل شود که این موضوع از جمله مزیت های استان است که باید بر روی آن سرمایه گذاری ویژه ای صورت بگیرد.
لاریجانی کاهش نرخ بیکاری در قم به زیر 6 درصد طی چهار سال را امکان پذیر عنوان کرد و گفت: این مهم به شرط ایجاد زیرساخت های مناسب و کمک به بخش خصوصی با تزریق سرمایه طی چهار سال آینده میسر است.
وی از برنامه ریزی برای سرمایه گذاری پنج هزار میلیارد ریالی برای ایجاد اشتغال در استان قم خبر داد و گفت: بنیاد برکت می تواند با سرمایه گذاری و کمک به بخش خصوصی در زمینه گردشگری و صنعت در قم ایجاد تحول کند.
در این آیین که در تالار مرکزی شهر قم برگزار شد، 14 طرح اقتصادی و زیربنایی بنیاد برکت با اعتبار 120 میلیارد ریال اهدایی رهبر معظم انقلاب به بهره برداری رسید.
این طرح‌های شامل 6 پروژه‌ پل و راه‌سازی، 3 پروژه‌ آب‌رسانی، 4 باب مدرسه و یک باب مسجد بین‌راهی با اعتبار حدود 120 میلیارد ریال، اجرای پروژه‌های آب‌رسانی به روستاهای محروم ساریه ‌خاتون، دولت‌آباد، گلستانه، نصرتیه، فریدون‌آباد، حسین‌آباد، ونارچ، قلعه‌چم، چاله گنبد و علی‌آباد است.
همچنین پروژه‌های راه‌سازی شامل کوه‌بری و اصلاح مسیر روستاهای وشنوه، امام‌زاده اسماعیل، روستای آغلک، مشارکت در احداث ابنیه‌ راه قم - جعفریه و بهسازی مسیر روستای فردو با اعتبار 22 میلیارد و 500 میلیون ریال از جمله دیگر طرح های بنیاد برکت در مناطق محروم و روستایی قم است.
احداث 4 باب مدرسه با مجموع 30 کلاس درس با اعتباری بالغ بر 18 میلیارد ریال و تکمیل مسجد بین‌راهی در محور قم - جعفریه، دیگر پروژه‌‌ای است که با اختصاص اعتبار یک میلیارد ریالی از سوی بنیاد برکت، وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در قم انجام شده است.
تا کنون بنیاد برکت بیش از 40 طرح با اعتبار یک هزار و 952 میلیارد ریال در زمینه محرومیت زدایی، اقتصادی، زیربنایی، فرهنگی، ساخت مدرسه، طرح های زیربنایی ، خدمات سلامت و حمایت های مالی در قم انجام داده است.
تجلیل از خانواده شهدای مدافع حرم از دیگر بخش های این آیین بود.
7404 / خبرنگار: محمد زمانی راد ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.