به گزارش ایرنا، عیسی رضایی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به خدمات رسانی در آستانه عید نوروز اضافه کرد: امسال نظارت ها با شدت بیشتری در جهت خدمات رسانی مطلوب و رضایتمندی زائران انجام می شود.
وی با تاکید بر این که اماکن اقامتی و رفاهی باید نرخ های تعیین شده را رعایت کنند گفت: امسال افزایش قیمتی در واحدهای اقامتی صورت نگرفته است ضمن این که خدمات شایسته ای به زائران ارائه می شود.
به گفته وی، طبق ارزیابی های صورت گرفته خدمات مجتمع های رفاهی استان قم نسبت به سایر استان ها مطلوب است.
وی همچنین با اشاره به این که استان قم دارای جاذبه های ناشناخته طبیعی و تاریخی است اظهار داشت: دریاچه نمک در این استان و تعدادی تالاب های بی نظیر وجود دارد که باید برای جذب گردشگر معرفی شوند.
دریاچه نمک در ناحیه شرقی استان قم و در حد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود 200 هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی استان قم قرار گرفته است و دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است.
وی افزود: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم مستندی با نام «اقلیم بهشت» از اماکن گردشگری، طبیعی و تاریخی قم تهیه کرده است که در آن تعدادی از آثار ناشناخته قم معرفی می شود.
رضایی با اشاره به این که بسیاری از مناطق گردشگری قم برای مردم ناشناخته است گفت: بیش از 360 اثر ثبت ملی در این استان وجود دارد که تعدادی از آنها از جمله تیمچه بازار بزرگ و کاروانسرای دیرگچین از نظر معماری و تاریخی دارای ویژگی هایی خاصی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم، ادامه داد: باید ظرفیت های گردشگری استان قم معرفی شود تا نه تنها گردشگران با این آثار آشنا شوند بلکه اهالی شهر مقدس قم نیز از هویت ملی و تاریخی خویش آگاهی یابند.
وی گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای هر استانی شعاری را در نظر گرفته است که شعار استان قم در سال 96 « قم محور توسعه گردشگری زیارتی و مذهبی است» انتخاب شده است تا در این حوزه با اهتمام بیشتری فعالیت ها صورت بگیرد.
وی بیان داشت: سالانه بیش از 20 میلیون گردشگر داخلی و خارجی وارد این استان می شود که باید از این ظرفیت ها بهره برد، چراکه شهر قم زیارتی و مذهبی و دارای بیش از 440 بقاع متبرکه است از این رو باید خدمات متفاوتی به زائران ارائه شود.
وی با اشاره به فعال سازی بازارچه های نوروزی قم گفت: باید هنرهای دستی هنرمندان قمی معرفی شود که در همین راستا برپایی چندین نمایشگاه برنامه ریزی شده است.
رضایی ادامه داد: بازارچه صنایع دستی در مجتمع زمزم واقع در بلوار عمار یاسر و غرفه های صنایع دستی در مجموعه آب و تاب و هتل بین المللی قم در میدان آستانه در ایام نوروز برای جذب مسافران فعال خواهد بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم، به 10 مکان اطلاع رسانی در سطح شهر برای آگاهی بخشی به زائران اشاره کرد و گفت: در این مکان ها ضمن معرفی جاذبه های گردشگری و تاریخی قم امکانات اسکان به زائران ارائه می شود تا از خدمات بهره مند شوند.
وی افزود: پذیرش برخط برای بهره مندی مسافران نوروزی راه اندازی شده است تا نگران اقامت و اسکان خویش نباشند.
رضایی با اشاره به این که این اداره کل مسئولیت اسکان زائران نوروزی را در ستاد تسهیلات نوروزی برعهده گرفته است گفت: در سال گذشته با استفاده از ظرفیت های موجود استان قم 800 هزار تن در قم اسکان پیدا کردند.
وی به طرح نوروزگاه ها اشاره کرد و گفت: نوروز به عنوان یک آیین ملی در کشورهای دنیا معرفی می شود که در سال گذشته 10 استان موظف به برگزاری آیین های سنتی شده بودند، امسال نیز همه استان ها آیین های سنتی را اجرا می کنند.
وی افزود: در استان قم نیز طرح نوروزگاه ها با معرفی و اجرای آیین های سنتی در تعدادی از مجتمع ها و واحدهای گردشگری برگزار می شود.
رضایی خاطر نشان کرد: در سال جدید با همکاری شهرداری تور قم گردی از اماکن تاریخی و گردشگری برگزار می شود، همچنین بیش از یک هزار نقشه گردشگری قم تهیه شده است که در بین گردشگران توزیع می شود.
8138/ 1175 خبرنگار: فرزانه پیری ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.