به گزارش ایرنا، حجت الاسلام صادق محمدی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران، افزود: این کنگره در راستای نکوداشت شخصیت بزرگ آیت الله بروجردی بعد از 56 سال از درگذشت وی ترتیب می یابد.
وی افزود: شناسایی آثار علمی، اصولی، فقهی، رجالی، تربیتی و سیاسی آیت الله بروجردی از اهداف برگزاری این پیش کنگره است.
وی اضافه کرد: تاکنون چهار نشست مقدماتی برای این پیش کنگره با موضوع پیش نشست علمی اصول فقه، علم فقه، علم اصول و دیدگاه های اجتماعی، تربیتی و سیاسی آیت الله بروجردی با حضور محققان و استادان سطوح عالی و خارج حوزه علمیه برگزار شده است.
وی ادامه داد: این پیش کنگره مقدمه ای برای برگزاری کنگره بین المللی آیت الله بروجردی است که در سال های آینده ترتیب خواهد یافت که در حال حاضر زمان دقیق آن مشخص نیست.
به گفته مسئول انجمن اصول فقه حوزه، پیش کنگره آیت الله بروجردی به همت انجمن اصول فقه حوزه علمیه و با همکاری مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، بیت آیت الله بروجردی و تعدادی از مراکز علمی و حوزوی برگزار می شود.
محمدی به فعالیت های انجمن اصول فقه حوزه علمیه نیز اشاره و بیان کرد: این انجمن از سال 1390 فعالیت خود را در پنج بخش نقد و بررسی مسائل علم اصول، کاربردهای قوائد اصولی، تاریخ و تبارشناسی مسائل علم اصول، اصول فقه مقارن و فلسفه علم اصول آغاز کرد.
وی افزود: تعمیق و توسعه دانش اصول فقه با حفظ سنت ها و اصول سلف صالح، کاربرد علم اصول در مسائل فقهی، نشر و عرضه دانش اصول فقه شیعه در مجامع علمی، ایجاد زمینه های فعالیت استادان و پژوهشگران حوزوی و برنامه ریزی برای ارتباط دانش اصول با علوم بین رشته ای از اهداف انجمن اصول فقه حوزه علمیه است.
در این پیش کنگره علاوه بر آیت الله سبحانی، آیات محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و سید محمد جواد علوی بروجردی از استادان برجسته حوزه علمیه نیز سخنرانی می کنند.
آیت الله سید حسین طباطبایی بروجردی معروف به آیت‌ الله العظمی بروجردی از مراجع شیعه ایرانی در سده چهاردهم، در صفر سال 1254 در بروجرد به دنیا آمد. پدرش سید علی طباطبایی، از علمای شهر و مادرش سیده آغابیگم، دختر سید محمدعلی طباطبایی بود. نسب وی با 32 واسطه به امام حسن(ع) می ‌رسد.
وی 17 سال مدیر حوزه علمیه قم و 15 سال تنها مرجع تقلید شیعیان جهان بود؛ وی در 10 فروردین 1340 در 86 سالگی بر اثر بیماری قلبی درگذشت و پیکرش در حرم معصومه(س) در قم به خاک سپرده شد.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.