به گزارش ایرنا، قاسم خورشیدی سه شنبه شب درکنفرانس خبری با خبرنگاران استان قم در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا افزود: استان های هرمزگان، خورستان، بوشهر، کردستان، کرمانشاه و تهران بیشترین کشف قاچاق کالا و ارز را به خود اختصاص دادند.
وی اظهار داشت: قم با توجه به اینکه در ردیف استان های مبدا قاچاق نیست ولی در مسیر قاچاق تلقی می شود با بیش از 17 میلیارد و 800 میلیون ریال کشف کالا و ارز در سال جاری در ردیف استان های بعدی ما از نظر حجم کشف کالای قاچاق قرار می گیرد.
خورشیدی درمورد کالاهای امحا شده نیز گفت: در سال 94 کمتر از 200میلیارد ریال امحاء مکشوفه داشتیم در حالی که در 10 ماهه سال جاری، بیش از 740 میلیارد ریال امحاء کالاهای مکشوفه قاچاق صورت گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: امیدوارم پویش 'نه' به قاچاق و کالای خارجی درکشور هر چه بیشتر شکل بگیرد و مردم به صورت خودجوش از خرید کالای خارجی و قاچاق اجتناب کنند.
خورشیدی بیان داشت: موضوع قاچاق به عنوان مانع اصلی سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، باید مساله محوری دولت و همه مردم باشد تا در سال های آینده شاهد کاهش حجم قاچاق باشیم.
وی با اشاره به دیدارهای اعضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با مراجع تقلید گفت: در زمینه مبارزه با قاچاق کالا نیازمند فعالیت های فرهنگی هستیم و سعی می کنیم قبح معاملات قاچاق جایگاه خود را در زندگی مردم پیدا کند.
خورشیدی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت دینی و تاثیر آموزه های دینی درکشور و تاکید مراجع تقلید بر حرمت معاملات کالای قاچاق، در واقع می توانیم به سمت یک مبارزه فراگیر اجتماعی علیه قاچاق برویم .
وی ادامه داد: در سفر به شهر مقدس قم توافق کردیم که مساله مبارزه با قاچاق و معاملات قاچاق در کرسی های درس خارج فقه حوزه های علمیه به عنوان یک مساله مستحدث جدید مورد توجه قرار گیرد و اقداماتی درحوزه تبلیغی در طرح هجرت و اعزام مبلغان نیز در این زمینه صورت گیرد.
وی بیان داشت: مبلغان دینی در مناسبت های مختلف زیان هایی که قاچاق کالا به تولید، اشتغال، اقتصاد و درآمدهای ملی دولت وارد می کند را برای مردم تبیین کنند تا مردم از رفتن به سمت قاچاق و یا خرید کالاهای قاچاق و فروش و عرضه انها خودداری کنند.
خورشیدی با اشاره به فتوای آیت الله مکارم شیرازی در زمینه قاچاق گفت: این مرجع تقلید فتوا دادند که معاملات قاچاق حرمت شرعی دارد چون هم خلاف مقررات جمهوری اسلامی و اضرار به غیر می شود از سوی دیگر به اقتصاد ملی کشور ضربه می زند.
وی ادامه داد: استان قم مبدا قاچاق نیست ولی مسیر و مقصد کالای قاچاق است به همین دلیل در جلسه ستاد استان شرکت و گزارش هایی را دریافت کردیم و گزارش ها نیز موید این بود که توفیق های خوبی در استان قم در زمینه مبارزه با کالا و ارز اتفاق افتاده است.
خورشیدی با اشاره به فرآیندهای کشف کالا و بررسی پرونده های آنها گفت: کالاهای سریع الفساد وقتی کشف می شود درحالی که پرونده آنها در حال رسیدگی است همزمان قانون اجازه داده که این کالاها به فروش برسد تا تعیین تکلیف قطعی پرونده صورت گیرد.
وی ادامه داد: بعد از پایان پرونده اگر معلوم شود که این کالاها قاچاق نبوده بر اساس ماد 53 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بهای آن به صاحب آن برمی گردد.
خورشیدی خاطرنشان کرد: ما دو دسته کالای قاچاق داریم، یک مورد کالاهایی است که به گمان قاچاق کشف می شود تا زمانی که مراجع صلاحیت دار آنها را رسیدگی و رای قطعی صادر نکند ما نمی توانیم تصمیم ویژه ای در مورد آنها بگیریم و دسته دیگر کالاهای سریع الفساد است.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: به دلیل ملاحظات زیست محیطی، برخی از امحاء ها در زباله سوزهای شهرداری انجام می شود.
خورشیدی خاطرنشان کرد: ما ریسک قاچاق را در کشور بالا می بریم و امکان قاچاق از مبادی رسمی کشور حداقلی خواهد شد و به منظور رصد جاده های کشور، دوربین های ویژه ای در جاده های شریانی نصب شده ویا در حال نصب است که تمام نقل و انتقال کالا توسط این دوربین ها به صورت الکترونیکی پایش می شود.
وی ادامه داد: دوربین های ما به صورت هوشمند حتی گزارش هایی را به ایست و بازرسی های کشور ارائه می کنند و 23دستگاه ایسکرین در گمرگ ها داریم و امید است توان نظارت الکترونیک کمرگ را افزایش داده شود.
خورشیدی خاطرنشان کرد: ایسکرین هایی که در جاده ها نصب شده کامیون ها را در حال حرکت اسکن می کنند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد قاچاق خاک گفت: در مورد قاچاق خاک نیز از محیط زیست درخواست ارائه استناد کردیم ولی هیچ مستندی ارائه نشده و هیچگونه گزارش مستندی در ارتباط با قاچاق خاک کشاورزی از کشور وجود ندارد، البته مقادیری خاک معدنی از کشور به صورت رسمی صادر می شود که قاچاق نیست.
رئیس و معاونان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز روز سه شنبه با سفر به شهر مقدس قم با برخی علما و مراجع تقلید دیدار کردند.
7401/ 6133/ خبرنگار- بهمن اطمینان ** انتشار - جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.