به گزارش ایرنا، حبیب الله حقیقی روز سه شنبه دردیدار با آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید افزود: با انجام اقدام های گسترده نظارتی درمرزها و گمرکات کشور تلاش می کنیم رقم کالای قاچاق وارد شده به کشور را نسبت به سال 94 به میزان 20 درصد کاهش دهیم.
وی بیان کرد: فرهنگ سازی برای خرید کالاهای داخلی، کاری مبنایی برای مبارزه با قاچاق است، چرا که اگر کالای قاچاق خریدار نداشته باشد کسی به دنبال آن نمی رود.
وی با اشاره به لزوم بالا بردن کیفیت کالاهای داخلی در رقابت با کالاهای خارجی، ادامه داد: تبلیغ هوشمندانه کالاهای ساخت ایران با استفاده از ظرفیت رسانه ها و شناسایی مخاطبان هدف می تواند، مردم را به سمت استفاده از کالاهای داخلی هدایت کند.
نماینده ویژه رئیس جمهوری گفت: درصد قابل توجهی از مردم ایران به مسائل شرعی توجه دارند و اگر با همکاری مراکز دینی قبح فقهی خرید کالای قاچاق برای آن ها بیان شود، به سمت این کار حرکت نمی کنند.
وی افزود: در مناطق مرزی با علمای اهل سنت نیز مذاکره های خوبی انجام شد تا از ظرفیت فقه اهل سنت هم برای مبارزه با قاچاق کالا در آن مناطق استفاده شود.
وی ادامه داد: برخی تولید کنندگان داخلی کالاهای خوبی را به بازار عرضه می کنند مانند لنت ترمز قطار که در اصفهان تولید می شود اما آن طور که شایسته است مورد توجه قرار نمی گیرد، درحالی که برای مبارزه با قاچاق و رسیدن به رونق اقتصادی، حمایت از تولیدکننده داخلی امری ضروری است.
حقیقی گفت: درسیاست های تشویقی برای صادرات کالاهای داخلی باید مراقب بود تا ارزهایی که در دست صادرکنندگان قرار می گیرد، برای دستیابی به سود بیشتر در راه ورود کالاهای قاچاق استفاده نشود.
وی با اشاره به این که بهترین محل برای انجام فعالیت های فرهنگی برای مقابله با قاچاق قم است، افزود: می توان با همکاری حوزه های علمیه، الگوی صحیح استفاده از کالاهای داخلی به جای محصول خارجی را به مردم آموزش داد و این اقدامی مهم در مسیر اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است.
وی ادامه داد: قاچاق در مسائل مختلف اقتصادی، اجتماعی و امنیتی نقش ایفا می کند و برای به کار افتادن چرخ اقتصاد و حمایت از تولید داخلی باید با قاچاق مبارزه شود.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: اگر کسی بخواهد جنس خود را از طریق راه های رسمی وارد کند باید برای هر دلار 6 هزار تومان هزینه بدهد، اما اگر کسی کالای قاچاق وارد کند، به دلیل نپرداختن حقوق گمرک و دولت هزینه آن حداقل 30 درصد کاهش می یابد، لذا ریسک قاچاق پایین و به صرفه است.
وی افزود: به دنبال اقدام های پیشگیرانه هستیم تا زمانی که با علت قاچاق مبارزه نشود، مقابله با معلول فایده ای ندارد؛ در این سال های اخیر تلاش شد با اصلاح فرآیند های کنترلی و شفاف سازی چرخه اقتصاد کشور از زمینه های بروز قاچاق جلوگیری شود.
وی ادامه داد: بر اساس آمار بیش از 90 درصد کالاهای قاچاق تاریخ گذشته و بدون کیفیت است و استفاده از آن ها به سلامت مردم لطمه می زند.
حبیب الله حقیقی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و هیات همراه، امروز در سفر به شهر مقدس قم ضمن زیارت بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه (س) با شماری از علما و مراجع تقلید دیدار و گفت و گو کرده و در جلسه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استانداری قم شرکت می کنند.
7405/ 6133/ خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.