دراین راستا ضرورت دارد که تا این امر برای سیاست گذاران و برنامه ریزان آموزش و پرورش به عنوان راهبرد اساسی و حیاتی درتربیت دانش آموزان محور قرار گیرد.
با تشکر و خداقوت به تمامی کسانی که دل سوزانه و متعهدانه در راستای اهداف تربیتی، اخلاقی و ایمانی دانش آموزان و فرزندان ایران اسلامی قدم بر می دارند خوب است بدانیم که هشتم اسفند مصادف است با روزی که در سال 1359 توسط شهیدان عزیز رجایی و باهنر ستاد تربیتی در تمام مدارس کشور راه اندازی شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی می فرمایند: رحمت خدا بر شهید رجایی و شهید باهنر که این نهال (امور تربیتی) را در زمین آموزش و پرورش نشاندند. ایشان در اهمیت جایگاه تربیتی و پرورشی می فرمایند: معاونت پرورشی، مجموعه ای که همت آن عبارت باشد از پرداختن به مسئله پرورش، که همان جنبه های فکری و معنوی و انقلابی و رفتاری و اخلاقی است مهم است.
حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای وظیفه معاونت پرورشی را در زنده کردن شاخص های ممتاز و برجسته در دانش آموزان سنگین می دانند و می فرمایند: فعالیت پر تلاش، هدفمند، هوشمند و سالم، هم سالم از لحاظ اعتقادی، هم سالم از لحاظ سیاسی، هم سالم از لحاظ اخلاقی، این ها جز مسئولیت های معاون پرورشی است.
همانگونه که معلمان و مربیان به مقوله تعلیم و یاد دادن و آموختن می پردازند باید در حقیقت رفتار و اخلاق را مایه آموزش خود قرار دهند و در تربیت اسلامی دانش آموزان که آینده سازان کشور اسلامی ایران و پدران و مادرانِ فرزندانِ دورانِ آینده هستند تلاش کنند تا انسان هایی تربیت شوند که به احکام و مناسک دین و موازین اخلاقی مقید باشند و قرب الی الله را با حیات طیبه و زمینه سازی برای ظهور حضرت امام زمان مهدی موعود(ع) کسب و فراهم نمایند.
دانش آموزانی که با معیار اسلامی و ارزش های دینی رشد کنند جامعه دینی را نوید می دهند و در زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی الگو می شوند.
در مدارس معاونت پرورشی و به طور خاص مربیان پرورشی و مشاورین جایگاه بسیار مهم تری از سایر معلمین دارند و نیاز است تا هر چه بیشتر با محور اصلی کانون تربیت در خانواده یعنی مادران همگامی و هم فکری جدی تر و مستمری داشته باشند و ریشه تربیت و پرورش فرزندان را مستحکم و کامل کنند.
مربیان پرورشی با بهره مندی از آموزه های قرآن کریم و زندگانی پیامبر اکرم و ائمه معصومین علیهم السلام با تربیت صحیح اسلامی راه سعادت دنیا آخرت را به فرزندان و دانش آموزان یاد می دهند و مهم ترین مرکز تربیت علما، دانشمندان، متخصصان و مدیران و مسئولان آینده کشور می باشند و در ترویج و تعمیق و تقویت سبک زندگی اسلامی جایگاه الگویی و سازندگی دارند.
رسانه های دیداری و شنیداری به ویژه صدا و سیما با زبان هنر فیلم و نمایش منظومه تربیت صحیح اسلامی فرزندان را رقم می زنند و در این منظومه نقش محتوای آموزشی با رنگ و لعاب متقن و محکم دینی و تربیت اصیل اسلامی نباید نادیده گرفته شود و نقش مشاورین مدارس که رابطانی امین میان دانش آموز و خانواده ها هستند باید با مهارت ارتباطی در تربیت دینی دانش آموزان تلاش کنند و نقش موثر و اساسی خود را ایفا نمایند.
برگزاری مسابقات پرورشی، تربیتی، فرهنگی و دینی در مدارس فقط نباید بر توجه کمیت و افزایش سالانه آمار شرکت کنندگان آن و کسب رتبه های برتر باشد بلکه علاوه بر این مهم، لازم است بر رشد اخلاقی، تربیتی و پرورشی دانش آموزان اثر گذارد و ثمرات و آثار آنها در مدرسه، خانه و جامعه مشهود گردد.
ظرفیت شوراهای آموزش و پرورش و اعضای آن باید همیشه یاری گر اجرای هر چه با کیفیت برنامه ها و فعالیت های آموزش و پرورش باشند و همان طور که جمعی دل سوز و عاشق به نام خیرین مدرسه ساز داریم باید گروهی هم به عنوان خیرین مدرسه یار به میدان آیند و در طول سال تحصیلی مدارس را در برنامه های پرورشی و تربیتی کمک و پشتیبانی کنند.
نکته محوری اینکه توجه مسئولان و مربیان پرورشی و اخلاقی قبل از همه دوره ها باید عنایت خاص به تحقق موضوعات پرورشی، تربیتی، اخلاقی، ایمانی و معنوی به دوره پیش دبستانی و مهد کودک و ابتدایی معطوف شود چون مدرسه بعد ازخانواده نخستین و اصلی ترین کانون رسمی که سنگ بنای تربیت و پرورش فرزندان درآنجا شکل می گیرد ضرورت دارد تا مسئولین و سیاست گزاران و برنامه ریزان فعالیت های پرورشی و تربیتی از این مرحله اثر پذیر غفلت نکنند به تعبیر شاعر: خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج
باید با همکاری و مشارکت خانواده ها و حمایت و پشتیبانی و تامین منابع مالی و انسانی از سوی مسئولان از فرصت حدود چهار ماه تعطیلات رسمی تابستانی و سال نو برنامه ریزی شود تا با فعالیت مربیان پرورشی و تربیتی در جهت حفظ ارتباط با دانش آموزان و استفاده از فضای فیزیکی مدارس بین زمان، مراحل و آموزه های تربیتی مدارس فاصله ای به وجود نیاید.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش قم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.