به گزارش ایرنا، احمد ذاکری روز پنجشنبه در همایش «گرامیداشت روز مهندس و معرفی ظرفیت های معدنی قم»، افزود: در معادن استان قم، 2 هزار تن به صورت مستقیم و 9 هزار تن به صورت غیرمستقیم مشغول به فعالیت هستند.
وی با بیان این که سابقه فعالیت معدنی در قم به 70 سال قبل برمی گردد، اضافه کرد: معادن منگنز، دریاچه نمک و عقیق از جمله معادن خوب و شاخص استان قم است که ذخایر زیادی در دل خود نهفته دارد.
67 معدن فعال در استان قم وجود دارد که 14 نوع مواد معدنی از جمله سنگ آهک، سنگ گچ، مرمریت، باریت، سنگ لاشه ورقه، گرانیت، منگنز، خاک صنعتی، نمک آبی از آن ها استخراج می شود.
وی بیان کرد: با توجه به ظرفیتی که در بخش معدن استان قم وجود دارد، توجه زیادی به این ذخایر نشده است و تاکنون نتوانسته ایم آنطور که باید از این معادن بهره برداری کنیم.
ذاکری با اشاره به این که سال آینده سال ویژه ای برای بخش معدن قم است، ادامه داد: بعد از ایجاد تفاهم نامه بین سازمان زمین شناسی با استانداری قم، عملیات ژئوفیزیک هوایی و تهیه نقشه یک در 25 هزار در این استان صورت گرفت.
وی ابراز امیدواری کرد: با اقدام های صورت گرفته اشتغالزایی خوبی در عرصه معدن رخ دهد و فعالیت ها در این بخش افزایش یابد.
وی بهره برداری از ذخایر معدنی دریاچه نمک را از دیگر برنامه های سال آینده عنوان و بیان کرد: مدیریت دریاچه نمک با استان قم است، ولی کار خاصی در این بخش صورت نگرفته و تاکنون بیشترین استحصال در زمینه نمک صنعتی و خوراکی بوده است.
ذاکری افزود: راه دسترسی به دریاچه نمک نیز از طریق جاده گرمسار و فرج آباد قطعی شده است و به زودی زیرسازی این مسیر آغاز می شود.
دریاچه نمک در ناحیه شرقی استان قم و در حد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود 200 هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی استان قم قرار گرفته است و دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است.
وی اضافه کرد: بخش گردشگری دریاچه نمک نیز با برگزاری مزایده به کمیته امداد امام خمینی(ره) سپرده شده است تا با یک سال کار مطالعاتی، سرمایه گذاری در این بخش انجام دهد.
وی با انتقاد از معرفی دریاچه نمک به عنوان بحران، گفت: دریاچه نمک بحران نیست، بلکه یک فرصت است ولی متاسفانه با نگاه بحران به آن نگاه می کنند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم به برگزاری همایش «بحران دریاچه نمک» در اردیبهشت ماه سال آینده اشاره کرد و افزود: اگر این دریاچه بحران است که با همایش نمی توان مشکل را برطرف کرد و نیازمند عملیاتی شدن برنامه هاست.
وی تاکید کرد: باید در کنار تهدید، فرصت را نیز ببینیم و دریاچه نمک را نباید به عنوان بحران مطالعه کنیم، بلکه این همایش باید به عنوان فرصت های دریاچه نمک برگزار شود.
وی تصریح کرد: دریاچه نمک نمونه ای است که در منطقه وجود ندارد و تنها نمونه مشابه آن در کشور آمریکاست که در کنار آن، شهرک مسکونی نیز احداث کره اند یعنی این دریاچه را به عنوان فرصت دیده اند.
دریاچه نمک یوتا (در میان آمریکایی ها به دریاچه نمک بزرگ مشهور است)، که در شمال ایالت یوتا واقع است، بزرگ ترین دریاچه نمک در نیم کره غربی است و سی و هفتمین دریاچه بزرگ جهان به شمار می‌ آید.
همایش گرامیداشت روز مهندس و معرفی ظرفیت های معدنی قم با حضور مسئولانی استانی و کشوری از بخش صنعت و معدن در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم برگزار و از کتاب جامع «صنعت، معدن و تجارت قم» نیز رونمایی شد.
پنجم اسفندماه روز بزرگداشت حکیم خواجه نصیرالدین طوسی، به عنوان روز مهندس نامگذاری شده است.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.