به گزارش ایرنا، زائران و عزاداران شهر کریمه اهل بیت(س) با شرکت در آیین های عزاداری عشق و ارادت خود را به اهل بیت عصمت و طهارت ابراز می کنند و با سوگواری در غم وفات آن بانوی بهشتی اشک ماتم می ریزند.
حرم مطهر حضرت معصومه(س) پناهگاه عاشقان و دلدادگان اهل بیت(س) شده است که عاشقانه و با دلی غم بار دل های خویش را با توسل به ائمه اطهار(ع) به مضجع شریف و نورانی این بانوی مطهر گره زده اند.
مردم خداجوی قم به همراه زائران حرم مطهر حضرت معصومه(س)، در شبستان های مختلف این مکان مقدس حضور پیدا کرده و گوش دل به مداحی و سخنرانی در خصوص زندگانی گهربار شفیعه روز جزا سپرده اند.
حضور زائران غیر ایرانی از ملیت های مختلف به همراه خانواده ها همدوش با سایر عزاداران چشم گیر است؛ دسته عزاداری خادمان و ارادتمندان حضرت فاطمه معصومه(س) نیز با روضه خوانی و نوحه سرایی صبح امروز از بیت النور به سمت حرم مطهر حرکت کرد.
در مسجد مقدس جمکران، میعادگاه عاشقان مهدی(عج) نیز آیین های مختلف عزاداری رحلت حضرت معصومه(س) در حال برگزاری است و زائران با حضور خویش در این مکان ملکوتی، این مصیبت بزرگ را به امام زمان(عج) تسلیت می گویند.
آیین های عزاداری سالروز وفات کریمه اهل بیت(س) در مساجد، تکایا، بقاع متبرک امامزادگان و دیگر اماکن مذهبی قم نیز در حال برگزاری است.
حضرت فاطمه معصومه(س) در روز اول ذیقعده سال 173 هجری قمری در خانه امام هفتم شیعیان حضرت موسی بن جعفر(ع) و بانو حضرت نجمه خاتون‌(س) در شهر مدینه منوره متولد شد و مشهورترین لقب آن حضرت «معصومه» است.
این بانو تحت تعلیم علمی و فرهنگی و مخزن اسرار دانش الهی و منبع علم و معرفت پدر بزرگوار و بردارش پیشوای هشتم شیعیان امام رضا(ع) قرار گرفت و با رشد بالای علمی به سوالات شرعی و دینی مردم پاسخ می داد.
حضرت معصومه(س) در سال ٢٠1 هجری قمری با هدف دیدار برادرش امام هشتم شیعیان که با اصرار و تهدید مامون عباسی به مرو تبعید شده بود، با همراهی بستگانش راهی خراسان شد که در نزدیکی ساوه به علت اتفاق هایی که افتاده بود از ادامه مسیر بازماند و از اطرافیان خواست تا او را به شهر قم برسانند.
آن حضرت روز ٢٣ ربیع الاول سال ٢٠١ هجری قمری وارد شهر مقدس قم شد، بزرگان شهر قم وقتی خبر رسیدن حضرت معصومه(س) به قم را شنیدند به استقبال آن حضرت رفتند، در این میان «موسی بن خزرج» بزرگ خاندان «اشعری» زمام ناقه آن حضرت را به دوش می کشید و سایر مردم گرداگرد کجاوه حضرت در حرکت بودند، سپس در محلی که امروز «میدان میر» نامیده می شود شتر آن حضرت در جلو در منزل «موسی بن خزرج» زانو زد.
آن بزرگوار به مدت ١٧ روز در این شهر زندگی کرد و محل عبادت آن حضرت در مدرسه ستیه به نام «بیت النور» که هم اکنون محل زیارت ارادتمندان آن حضرت است، واقع بود؛ حضرت معصومه(س) سرانجام در روز دهم ربیع الثانی و «بنا بر قولی دوازدهم ربیع الثانی» سال ٢٠١ هجری قمری به دیدار حق لبیک گفت.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.