به گزارش ایرنا، عطاء قاسمی روز شنبه در جلسه ستاد حفظ حریم امنیت عمومی و صیانت از حقوق شهروندی در تالار امام جواد (ع) استانداری با بیان اینکه در بحث پوشش در اداره های دولتی قم با مشکلی مواجه نیستیم، و بهترین وضعیت را داریم، اظهار داشت: تلاش ما این است، که با تعمیق فرهنگ حجاب و عفاف هر آنچه که باعث لکه دار شدن عفت عمومی می شود را از بین ببریم.
وی همچنین با اشاره به بحث طلاق به عنوان یکی از آسیب های اولویت دار مطرح شده در فرمایش رهبر معظم انقلاب، افزود: یکی از علت های طلاق خیانت زوجین است، از این رو باید عواملی که به این معضل دامن می زند را از بین ببریم، که در این راستا در هفته امر به معروف و نهی از منکر برنامه های خوبی را داشتیم.
وی با اشاره به برنامه های آینده استان در مورد حقوق شهروندی با توجه به تاکید رئیس جمهوری مبنی بر ملزم بودن کلیه کارگزاران و کارکنان دولت به رعایت این حق مسلم جامعه، افزود: حقوق شهروندی قانون نیست بلکه تسهیل کننده اجرای قانون اساسی است، و همه دستگاه هایی که جزو مجموعه دولت هستند، باید در این زمینه همکاری و مساعدت لازم را داشته باشند.
قاسمی افزود: رئیس جمهوری برای تحقق حقوق شهروندی 2 راهکار عمده یعنی آموزش عمومی و همچنین تقویت حس مطالبه گری در مردم را ارایه دادند، از این رو مجموعه دولت باید به این موضوع توجه کند.
وی با بیان اینکه دفتر امور اجتماعی استانداری آموزش حقوق شهروندی را به عنوان یکی از مصوبه های سازمان برنامه و بودجه استان در دست اجرا دارد، افزود: این دوره در ابتدا برای مدیران و سپس برای کلیه کارکنان و پرسنل برگزار خواهد شد.
قاسمی با اشاره به برنامه آموزش حقوق شهروندی برای بخش های مختلف استان و نهادهای حقوقی و مدنی، شوراهای اسلامی شهر و روستا، انجمن های کارگری، اتحادیه ها و صنوف، افزود: کلیه مدیران باید در رابطه با آموزش خانواده و همچنین حقوق شهروندی برنامه داشته باشند و در صورتی که جامعه هدف خود را مشخص کنند، ما برای تامین استادان اقدام خواهیم کرد، تا در جهت بهبود حقوق شهروندان گام های موثری که موجب افتخار برای استان و کشور شود، را برداریم.
مدیرکل آموزش و پرورش قم نیز در این جلسه با اشاره به 235 هزار دانش آموز و 23 هزار فرهنگی و معلم در سطح قم، افزود: جمعیت دانش آموزی استان با احتساب والدین دانش آموزان را 470 هزار است که با توجه به گستردگی جامعه آماری و هدف این نهاد برنامه های مختلفی برای رعایت حقوق شهروندی آنها در نظر گرفته شده است.
حمید رضا شیخ الاسلام با اشاره به طراحی سامانه ویژه صیانت از حقوق شهروندی و سلامت اداری از حود 2 سال پیش، افزود: کلیه شکایت های دانش آموزان و معلمان به صورت مستقیم از طریق آن دریافت و در کمترین زمان ممکن پاسخ داده می شود.
وی همچنین با اشاره به برگزاری 21 جلسه صیانت از حقوق شهروندی در سطح نواحی و مناطق استان از تهیه منشوری تحت عنوان حقوق شهروندی خبر داد، و افزود: از آنجا که آموزش در تغییر رفتار و مدل ذهنی افراد نقش مهمی دارد، در این راستا 25 جلسه آموزشی برای مدیران اداری و دستگاه ها برگزار، و پژوهش های علمی و کاربردی نیز انجام، و مقاله هایی نیز تهیه و در بین فرهنگیان توزیع شده است.
قاسمی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند مسائل فرهنگی جامعه را حل کند، تغییر رویکرد برنامه های فرهنگی به سمت خانواده را ضروری دانست.
وی همچنین با اشاره به اهتمام جدی آموزش و پرورش برای حفاظت ازحریم عمومی در محیط های دانش آموزی گفت: در 98 درصد مدارس دخترانه استان ورود مردان را به هیچ وجه نداریم و به غیر از منطقه پردیسان که ساختمان های بلند بر همه جا اشراف دارند، در احداث فضای فیزیکی مدارس این مساله رعایت شده است.
شیخ الاسلام با بیان اینکه آموزش و پرورش تا 3 سال پیش جرات ورود به مساله ازدواج در مدارس را نداشت، ایجاد دانش و ذهنیت کافی در دانش آموزان در این باره را مهم دانست، و افزود: متاسفانه بی توجهی نسبت به این موضوع به خاطر بسته بودن محیط ، باعث شده تا تعداد زیادی از فرهنگیان استان و کشور مجرد باشند.
وی افزود: برای ترغیب فرهنگیان مجرد به امر ازدواج واحدی تحت عنوان امور بانوان در اداره کل آموزش و پرورش استان تشکیل، و سالانه چندین تن از فرهنگیان زن و مرد از این طریق ازدواج می کنند.
جانشین فرماندهی انتظامی قم نیز با بیان اینکه نیروی انتظامی کلیه منویات رهبر معظم انقلاب را احصاء و در حال حاضر تحت عنوان قرارگاه فرهنگی به اجرا گذاشته است، افزود: برای دست یابی به امنیت پایدار تفاهم نامه هایی را با سازمان های مربوطه منعقد نمودیم.
سرهنگ محمد رضا اسدی با تبیین برخی اقدامات صورت گرفته برای ارتقاء امنیت اجتماعی و حقوق شهروندی به ساماندهی موتور سیکلت ها در قم اشاره کرد و گفت: موتورسواران را تشویق به تهیه وسایل ایمنی کرده و ضمن تبیین لزوم کارت شناسایی از آنها خواسته ایم که تحت پوشش بیمه قرار گیرند.
وی همچنین با اشاره به معضل دور دور کردن خودروها در سطح شهر از سامان دهی آنها در راستای رعایت حقوق شهروندان خبر داد، و افزود: در بحث امنیت اخلاقی نیز در 70 نقطه آلوده و آسیب پذیر استان طرح امنیت اخلاقی را اجرا کردیم.
اسدی همچنین با اشاره به تغییر رویکرد نیروی انتظامی استان از پلیس محض به پلیس جامعه محور با محوریت مساجد افزود: در قم یکهزار و 10 مسجد وجود دارد، که 750 مورد آن فعال هستند، که تمام عناصر فعال در حوزه فرهنگی نیز شناسایی و برای آموزش مردم به خدمت گرفته شدند.
وی با بیان اینکه در بحث پلیس جامعه محور رویکرد عمده ناجا برای تعالی رفتاری جامعه شامل حوزه های مختلف فردی، خانوادگی، سازمانی و اجتماعی است، افزود: از آنجا که معضل بدحجابی تنها مختص زنان نیست، و مردان بدحجاب نیز در جامعه وجود دارند، با همکاری ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر و همچنین نیروی بسیج اقدامات خوبی در راستای سامان دهی صنوف مرتبط انجام گرفته است.
7403/ 6133/ خبرنگار محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.