به گزارش ایرنا، محمدمجتبی حسینی شامگاه شنبه و در مراسم افتتاح پنجمین دوسالانه خوشنویسی ایران که در سرای سعدالسلطنه قزوین برگزار شد افزود: شعر و خوشنویسی زبان های گویای فرهنگ ایرانی بوده که مرزهای تاریخ و جغرافیا را نیز درنوردیده است.
این مسئول ادامه داد: در کشوری با سرمایه هایی بزرگ همچون حافظ و سعدی در باب شعر و خطاطانی چون میرعماد، خوشنویسی کردن سخت است چون این سرزمین، معیار تشخیص و داوری را هم به حد کمال در خود دارد.
حسینی ادامه داد: در سال هایی از این قرن، هنر خوشنویسی مورد فراموشی قرار گرفت اما شمع وجود انجمن خوشنویسی از دهه 40 این هنر را رشد داد تا خانواده خوشنویسی کشور از نظر کمیت و کیفیت در حافظه تاریخی ایران ماندگار شود.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: برخی از نقاط کشور حتی درخواست میزبانی یک جشنواره دارند تا بتوانند هنری را در منطقه خود معرفی کنند در حالی که سنت فرهنگ ما این است که قبل از درخواست باید شایسته اعطا و دریافت لقب باشیم.
حسینی برگزاری دوسالانه خوشنویسی در قزوین را حاصل تدبیر و تعقل در این استان دانست و ادامه داد: این نوع مراسم در قزوین برخاسته از تفکر آمایشی بوده که در پنج دوره قوام یافته و به یک رویداد ثابت هنری در کشور تبدیل شده است.
حسینی در ادامه با اشاره به عنوان این دوره از دوسالانه که به نام استاد ملکمحمد قزوینی برگزار شده، تاکید کرد: آثار این خوشنویس بزرگ قزوینی نشانه ای از تلاش برای نوآوری در سنت بوده و در آنها نجابت و احترام به سنت مشهود است.
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان اظهار داشت: این خود تاییدی بر آن است که بیان های نو، نافی سنت نیستند بلکه می توانند با نوآوری و ابتکار خود این شعله فروزان را پرفروغ تر کنند.
نمایشگاه پنجمین دوسالانه بین المللی خوشنویسی با عنوان استاد ملکمحمد قزوینی با 250 اثر تا پنجم مهرماه در سرای سعد السلطنه قزوین در معرض دید علاقه مندان است.
7388/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.