در این مطلب که به قلم زهرا سلمانی نوشته شده می خوانیم: با اینکه همه زباله‌ها در صورت عدم بازیافت خطرناک‌اند؛ اما زباله ‌های بیمارستانی از جمله خطرناک‌ترین زباله‌ها به حساب می‌آیند، چون می‌توانند ناقل بیماری باشند.
به زعم نگارنده، ضوابطی درباره امحای زباله‌های بیمارستانی هست؛ اما با وجود خطرناک‌ بودن این زباله ‌ها برخی بیمارستان ‌ها و مراکز درمانی این ضوابط را رعایت نکرده و زباله‌هایشان را امحا نمی‌کنند.
پسماندهای موجود در کلینیک ‌ها و بیمارستان ‌ها با زباله ‌ها و پسماندهای خانگی و صنعتی متفاوت‌اند و در چندین دسته مهم قرار می‌گیرند که هر کدام باید به شیوه‌ای مناسب در ظروف و کیسه‌ها با ویژگی‌های متمایز جمع‌آوری و در نهایت معدوم شوند.
پسماندهای‌ بیمارستانی‌ در زمره‌ عواملی‌ است که می‌تواند عفونت‌ بیمارستانی‌ را افزایش‌ دهد، 70 تا 80 ‌درصد پسماندهای‌ بیمارستانی پسماندهای‌ شبه‌ خانگی‌ هستند‌ و به ‌نوعی پسما‌ند عالی محسوب‌ می‌شوند.
براساس آمارهای جهانی بین 10 تا 25 ‌درصد زباله‌های بیمارستانی عفونی است. زباله‌هایی که حتی پس از بازیافت نیز می‌توانند باعث انتقال بیماری‌های واگیردار شوند، بیماری‌هایی همچون هپاتیت B و C و حتی ایدز.
در ایران نیز روزانه هفت‌ هزار و 500 تن زباله تنها در شهر تهران جمع‌آوری می‌شود که نزدیک به 150 تن آن پسماند بیمارستانی هستند.
پسماندهایی که طبق قانون مدیریت آنها برعهده تولید‌کنندگان است. در حال حاضر و در بیشتر کشورهای دنیا دفن پسماندهای بیمارستانی به روش کنونی و همچنین استفاده از زباله سوز به دلیل آلودگی‌هایی که به همراه دارد؛ به عنوان یک بحران جدی تلقی می‌شود.
در این بین، هزینه ‌های اجرای طرح‌های تفکیک و انتقال زباله‌های بیمارستانی نیز از مولفه‌های اثر گذار در اجرای درست این مهم است.
بی‌شک جمع‌آوری و انتقال زباله‌های بیمارستانی نیازمند اعتبار و هزینه بسیار است. برای جلوگیری از پیامدهای جبران‌ ناپذیر این حجم عظیم از زباله‌های بیمارستانی، بیشتر از آن‌ که هزینه تلقی شود؛ نوعی سرمایه‌گذاری برای پیشگیری از بیماری‌ها و سرمایه‌گذاری برای ارتقای نظام سلامت است.
بدیهی است چنانچه این سرمایه‌گذاری معقول صورت نگیرد، آن وقت ناچار می‌شویم چند برابر این مبالغ را صرف دوا و درمان بیماران یا صرف حذف آلودگی ‌های آب و خاک کنیم.
روزنامه ولایت در شماره جدید از برگزاری اولین سمپوزیم ساخت پردیس شهدا و مفاخر قزوینی در هفته فرهنگی قزوین خبر داده و تیتر زده است: 15 هنرمند برجسته، تندیس مفاخر قزوینی را می‌سازند.
در این شماره، مهدی اسلامی رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی قزوین در گفت و گو با این روزنامه با بیان اینکه با رکود بازار، قیمت خودروهای داخلی کاهش یافت، گفته است: طی روزهای اخیر شاهد افت قیمت خودروهای داخلی در بازار بودیم؛ به طوری که انواع خودروها حدود پنج تا هفت میلیون تومان کاهش قیمت داشتند.
روزنامه ولایت به مدیرمسئولی سیدعبدالعظیم موسوی و سردبیری محمدحسن سلیمانی در قزوین منتشر می شود.
7388/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.