به گزارش ایرنا، دکتر حمید زینالی روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: در سال گذشته و از ابتدای سال جاری تاکنون از نظر بروز بیماری های دامی به دلیل اجرای طرح های پیشگیرانه و نظارت های مستمر در وضعیت مناسبی قرار داشته ایم.
وی به پایش و کنترل بیماری های آبزیان در استان اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از برنامه های خوب این سازمان کنترل مصرف مالاشیت گرین بود و در همین راستا با توجه به نظارت های صورت گرفته در مزارع پرورش ماهی قزوین به هیچ عنوان از این ماده استفاده نیم شود.
زینالی تصریح کرد: طی سال گذشته یکی از مهم ترین مشکلات این اداره کل شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بود که خوشبختانه مهار شد و در حال حاضر از نظر بروز این بیماری در وضعیت خوبی قرار داریم.
وی یادآور شد : در سال گذشته بر اثر این بیماری پنج میلیون قطعه جوجه در استان معدوم شد که بیشتر آن مربوط به شهرستان آبیک بود.
مدیر کل دامپزشکی قزوین تصریح کرد: در سال گذشته به دلیل درگیر شدن تعدادی از واحدهای مرغ تخمگذار در استان به بیماری آنفلوانزا میزان تولید تخم مرغ کاهش پیدا کرد که مجبور به واردات تخم مرغ از کشور ترکیه شدیم.
زینالی ادامه داد: در این زمینه با همکاری های اتحادیه مرغداران استان طی سال گذشته تمامی تخم مرغ های تولید شده در استان استفاده شد و به لحاظ تامین این محصول مشکلی نداشتیم.
وی به واردات واکسن بیماری های دامی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 10 میلیون دز واکسن وارد کشور شد که از این میزان پنج میلیون دز به استان قزوین وارد و در سردخانه ها ذخیره شد.
به گفته وی در حال حاضر یک میلیون و 600 هزار قطعه جوجه در استان واکسیناسیون شده و دور دوم واکسیناسیون نیز آغاز شده است.
زینالی در ادامه به اجرای طرح ارتقای کیفیت شیر خام در قزوین اشاره کرد و گفت: برای جلوگیری ازعرضه غیر بهداشتی شیر خام در مراکز سنتی طرح ارتقای کیفیت این محصول با همکاری جهاد کشاورزی اجرا می شود.
وی همچنین به اجرای طرح ممیزی واحدهای دامی اشاره و خاطر نشان کرد: در بخش پرورش طیور ممیزی واحدها آغاز شده و محور اصلی با جهاد و دامپزشکی و نظام مهندسی کشاورزی است.
زینالی در ادامه از نظارت و پایش مراکز دامی در عید سعید قربان بر ذبح بهداشتی دام ها اشاره کرد و گفت: با پیش بینی 6 مرکز عرضه دام بهداشتی و فعالیت 36 تیم ثابت و سیار نظارتی نحوه عرضه دام و فرآورده های دامی قبل و بعد از کشتار کنترل بهداشتی و نظارت می شود و علاوه بر آن 12روحانی نیز در این زمینه بر ذبح شرعی نظارت دارند.
مدیرکل دامپزشکی قزوین افزود: امسال تاسیس شرکت هایی که خدمات ذبح دام را انجام دهند پیش بینی شده و در این راستا با فرهنگ سازی باید مردم را توجیه کنیم و آموزش دهیم تا به ذبح بهداشتی و شرعی اهمیت دهند.
به گفته وی همچنین در روز عید سعید قربان سه کشتارگاه بهداشتی در استان برای ذبح رایگان دام های قربانی شده به مردم خدمات ارایه می دهند.
وی ادامه داد: مردم می توانند از طریق شماره 1512 و یا شماره پیامکی 50001512 درخواست ها، شکایات و مسایل و مشکلات مرتبط با دامپزشکی را مطرح کنند.
استان قزوین دارای 149 دامپزشک، 19کارشناس وشش کارشناس ارشد و 103 کاردان دامپزشکی است.
7390*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.