به گزارش ایرنا، عبدالمحمد زاهدی روز شنبه در مراسم نکوداشت روز خبرنگار در استانداری قزوین افزود: امیدواریم برای پیگیری بودجه فرهنگی و اختصاص کاغذ به نشریات نمایندگان مجلس شورای اسلامی کمک کنند.
وی اضافه کرد: تنها تصمیم گیری برای بخشی اعتبارات استانی در اخیتار مسئولان استان و در این خصوص نیز الزامات قانونی نیاز دارد.
زاهدی با اشاره به اجرای عدالت رسانه ای افزود:این امر موضوعی است که موجب تقویت رسانه های استان می شود و امیدواریم خود رسانه ها در این زمینه راهکار ارائه کنند.
وی افزود: بسیاری از رسانه های استان مطالعات عمیقی در بخش های مختلف معضلات اجتماعی دارند که درخواست می کنیم نتیجه آن را در اختیار استانداری قرار دهند.
زاهدی افزود: موضوع معیشت، بیمه و مسکن خبرنگاران مشکلاتی هستند که متاسفانه بیمه رسانه و اهالی هنر هنوز در کشور حل نشده است.
وی گفت: معتقد هستم اگر یک درصد یارانه در سال برای بیمه و کمک به رسانه ها که بیشتر رسانه های محلی با آن درگیر هستند اختصاص یابد این مشکلات حل خواهد شد.
استاندار گفت: برای حل مشکل مسکن خبرنگاران نشستی رابا اعضای تعاونی مسکن ترتیب خواهیم داد و برای حل این مشکل اقدام می کنیم.
زاهدی با اشاره به نقش سیاست در انتصابات اظهار داشت: متاسفانه جامعه ما یک جامعه سیاست زده است که اصلا خوب نیست و وقتی یک جامعه سیاست زده شد تاثیر آن در انتصابات ملی و استانی واقع شده و مشکلاتی را به وجود می آورد .
وی گفت: معتقد هستیم باید روزنامه ها و نشریات به مسائل مدیریتی وارد شوند و برای نقد عملکردها اقدام کنند که به نظر ما این نوع نقدها هیچ مشکلی نخواهد داشت.
استاندار با اشاره به گله اصحاب رسانه از نگاه صدقه ای افزود: تقدیر از خبرنگاران در محافل مختلف به معنای نگاه صدقه ای نیست و هیچگاه هدایای این محافل به معنای ارزیابی عملکرد اصحاب رسانه نیست.
وی با اشاره به دستگاه هایی که آمار نمی دهند افزود:اطلاعات محرمانه و غیرمحرمانه در سیستم اداری مشخص بوده و میزان اطلاعات محرمانه به خصوص در استان قزوین بسیار کم است و نباید مدیران در انتشار اطلاعات غیرمحرمانه در نشریات و مطبوعات تنگ نظری داشته باشند.
استاندار قزوین در بخش دیگری از سخنان خود افزود: کل عالم هستی و تمامی اجزای این جهان مانند یک سیستم هستند و رسانه ها نیز در هنگام تحلیل با مدل ساختی کارکردی بررسی می شوند.
وی افزود: ابتدا رسانه در کشور به شکل ساده و کند شروع شد و امروز با استفاده از فناوری گستره وسیع و تاثیرگذاری زیادی را در امور اقتصادی و اجتماعی به دست آورد.
زاهدی ادامه داد: ساختار رسانه جهان در حال تبدیل شدن به یک شبکه مویرگی اطلاع رسانی است و هرکس در هر شرایطی یک رسانه در اختیار خواهد داشت و به ناچار رسانه های مکتوب به رسانه های تحلیلی تبدیل خواهند شد.
وی افزود: باید آموزش و ساماندهی های خبرنگاران در سطح ملی و استانی به سمت تحلیل رسانه ای پیش برود تا رسانه های داخلی از رسانه های بیگانه عقب نمانده و جایگاه خود را در برابر رسانه های خارجی از دست ندهند.
استاندار قزوین ادامه داد: کارکرد رسانه در آینده بسیار تاثیر گذار خواهد بود و رسانه ها در شفاف سازی فضا و عملکرد کل جامعه و ایجاد یک جامعه شیشه ای نقش موثری خواهند داشت.
وی افزود: وقتی یک رسانه با شفاف سازی به زوایای پنهان جامعه به خصوص عملکرد مدیران ورود کند چیزی به عنوان فساد در جامعه باقی نخواهد ماند.
زاهدی ادامه داد: به نقش رسانه ها در امر به معروف و نهی از منکر به جد معتقد هستم چون همه مردم جامعه وقت این کار را نخواهند داشت و وظیفه رسانه ها و نمایندگان افکار عمومی و سازمان های مردم نهاد در این خصوص برجسته است.
وی با بیان اینکه هرچقدر نقش رسانه ها در این زمینه تقویت شود زمینه خلاف و فساد کمرنگ تر خواهد شد افزود: اگر نظارت همگانی وجود داشته باشد انسان ها را از خطا مصون می کند و وقتی نظارت ها به وجدان عمومی تبدیل شود انسان خلاف کار شرم کرده و از خطا و خلاف خودداری خواهد کرد.
استاندار با بیان اینکه انتقاد رسانه ها نوعی نگاه به جامعه است افزود: وقتی عملکرد یک دستگاه را مورد نقد قرار می دهیم باید با رعایت انصاف در این خصوص اقدام کنیم تا نقد ما سازنده و موثر باشد.
وی ادامه داد:انتظار نداریم که یک خبرنگار و گزارشگر بعد از نقد راهکار ارائه دهد اما مجموعه رسانه می تواند با دعوت از کارشناسان موضوع را بررسی کرده و برای حل مشکل راهکار ارائه کند.
زاهدی با بیان اینکه مدیریت بدون رسانه در جامعه امروز هیچ است افزود: هیچ مدیری بدون رسانه ها نمی تواند خود را به جامعه عرضه کند و مسئولان باید به جای چاپ کتابچه های عملکرد به اطلاع رسانی از طریق مطبوعات اقدام کنند.
وی با بیان اینکه تهدیدها و قطع آگهی وجود دارد، افزود: باید مدیران را به گزارش دهی و ارائه آمار مجاب کرد و اگر مدیری توانمند باشد از مصاحبه اجتناب نخواهد کرد.
زاهدی افزود: برخی شایعات مانند اختلاس 90 میلیارد دلاری یا کولبری یک فرد قطع نخاع در کردستان از جمله خبرهایی هستند که رسانه های بی هویت به آنها دامن می زنند و بعضا جامعه نیز ممکن است آنها را باور کند که به دلیل بی اعتمادی به مسئولان است.
6012/6101
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.