'مزار شریف سقوط کرد. هفدهم مرداد ماه 1377، اینجا محل کنسولگری ایران در مزار شریف است، من محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران هستم، گروه طالبان چند ساعت پیش وارد مزار شریف شدند. خبر فوری، فوری. مزار شریف به دست طالبان سقوط کرد، عده‌ای از افراد طالبان در محوطه کنسولگری دیده می‌شوند به من بگویید که چه وظیفه‌ای....'
این آخرین پیام محمود صارمی، خبرنگار جمهوری اسلامی در افغانستان بود. او بعد از این خبر به آسمان ها پرواز کرد.
در دوران حاضر که به عصر انقلاب در ارتباطات نامگذاری شده تحولات پرشتابی را در حوزه انعکاس اخبار و رویدادهای جهانی شاهدیم اما 20 سال پیش و با وسایل و امکانات آن روز یک خبرنگار برای انعکاس خبر سقوط شهری در افغانستان (مزار شریف) جان خود را از دست می دهد.
آری، در عصر کنونی ارتباطات خبری، ارسال به موقع اخبار واقعیتی انکارناپذیر بوده تا جایی که انجام آن شاید به از جان گذشتگی یک فرد منجر می شود.
با این حال، حرفه خبرنگاری طی دهه های گذشته با فراز و نشیب های فراوانی روبرو بوده تا جایی که در بسیاری از حوزه های خبری، این قشر را با چالش های زیادی مواجهه کرده است.

**حرفه خبرنگاری با محدودیت های فراوانی روبرو است
فرض الله فرامرزی با 26 سال سابقه خبر در هفته نامه حدیث قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: علی رغم آنکه گفته می شود خبرنگاران پل ارتباطی بین مسئولان و مردم هستند اما در واقع چنین نیست تا جایی که در بسیاری از مواقع بهای خاص به این قشر از جامعه داده نمی شود.
وی به چالش کشاندن مسئولان را یکی از محدودیت های کاری خبرنگاران دانست و افزود: در عین حال می توان بسیاری از معضلات و انحراف ها را از همین طریق پیشگیری کرد چرا که نقد مثبت و منفی مدیران دستگاه ها و مسئولان یکی از وظایف مهم و تعریف شده اصحاب رسانه است.
فرامرزی، تکنولوژی های امروز عصر ارتباطات را قدرتی خیره کننده در حوزه رسانه دانست و یادآور شد: فضاهای مجازی این روزها به شدت نشریات نوشتاری را تحت شعاع خود قرار داده و اخبار را در کمترین زمان ممکن در اختیار مخاطبان خود قرار می دهند که این مساله یکی دیگر از مسایل قابل اهمیت در حوزه رسانه است.
خبرنگار حدیث قزوین در پایان، ضرورت پالایش خبرنگاران در حوزه خبر را ضرورتی انکارناپذیر دانست و اظهار داشت: در برخی حوزه ها متاسفانه شاهد ورود و خروج آسان برخی افراد تحت عنوان خبرنگار هستیم که نه دارای تجربه کاری بوده و نه تحصیلات مربوط به این رشته را دارند که باید برای این مساله نیز چاره اندیشی شود.

**تعهد و تلاش خبرنگاران در گذشته بیش از امروز بود
خبرنگار خبرگزاری مهر قزوین در این رابطه تصریح کرد: خبرنگاران در گذشته شاید به تجهیزات مدرن و پیشرفته امروزی مجهز نبودند اما همان کمبودها باعث شده بود تا آنان وقت و تلاش بیشتری را در این عرصه به کار بگیرند تا جایی که شاید به جرات بتوان گفت که تعهد و تلاش پیشینیان این حرفه بیش از امروز بود.
زینب کلهر، تواضع و صداقت را از ابزارهای مهم در عرصه خبر دانست و تاکید کرد: متاسفانه برخی از خبرنگاران امروز با کمترین سابقه کاری ادعای حرفه ای گری این رشته را دارند و این در حالی است که رسانه های ما با خبرنگاران تخصصی کمتری مواجه هستند زیرا که آموزش این قشر از سوی سردبیران مربوطه هیچ گاه جدی گرفته نمی شود.
به گفته کلهر، همین مساله باعث شده تا برخی ها که خیلی زود وارد این عرصه می شوند خود را خبرنگار بدانند که بعدها به آنان آسیب های جدی نیز وارد می کند.
خبرنگار خبرگزاری مهر در ادامه، مشکل معیشت و اقتصاد خبرنگاران را یادآور و اظهار داشت: با وجود آنکه خبرنگاران خود بیانگر مشکلات اقتصادی جامعه هستند اما هیچ گاه نهاد و یا دستگاهی توجه جدی به مطالبه این قشر نداشته تا جایی که آنان برای رفع مایحتاج خود وقتی به یک وام مختصر نیاز داشته باشد، هیچ مرجعی پاسخگوی آن نیست.

**نشریات امروز با مردم فاصله گرفته اند
سرپرست روزنامه جام جم در استان قزوین، به فاصله گرفتن رسانه ها با مردم اشاره کرد و گفت: مردم ما امروز برای بیان گفته ها، نیازها و مشکلات خود نیاز به دیده شدن دارند اما متاسفانه صفحات و نوشته های حاکم بر نشریات و سایر رسانه های دیداری و شنیداری تنها اختصاص داده شده به گفته های مسئولان که شاید تا حدودی نیز مخاطبان امروزی خود را از دست داده اند.
مهرانگیز غیاثوند در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: اصالت و نجابت خبرنگاران امروز باعث شده تا آنان که بیانگر مشکلات و معضلات جامعه خود هستند، به نیازهایشان کمتر توجه کنند و این در حالی است که وزارت ارشاد و خانه های مطبوعات به عنوان متولیان اصلی این حوزه حتی نیم نگاهی هم به این نوع موضوعات ندارند.
این روزنامه نگار مساله معیشتی را یکی از دغدغه های اصحاب امروز رسانه برشمرد و تصریح کرد: همه ساله و براساس افزایش تورم، شاهد بالا رفتن نسبی حقوق ها هستیم در حالی که گرفتن نیروهای ارزان قیمت در این حوزه از سوی برخی سردبیران، سطح دستمزدها را سال به سال به شدت کاهش داده است.
وی با بیان اینکه نشریات ما امروز به جای آگاهی نامه به آگهی نامه تبدیل شده اند، گفت: وجود فضاهای مجازی و شبکه های خارجی در سرعت انتقال اخبار و بیان مشکلات مردم باعث شده تا فاصله شهروندان با نشریات روز به روز کاهش یابد.
غیاثوند، بهره مندی از تکنولوژی های عرصه رسانه را امری بدیهی و غیرقابل انکار دانست و افزود: با وجود شبکه ها و فضاهای مجازی در عرصه خبر، اطلاع رسانی و اینکه رسانه های قدرتمند جهانی برای پوشش و گزارش های خبری، خبرنگاران خود را به دورترین اقصی نقاط جهان اعزام می کنند، به نظر می رسد که نشریات ما در این بخش باید بیش از گذشته به تحلیل محتوایی اخبار بپردازند.

**راه اندازی دانشکده خبر در قزوین ضروری است
مجید بالدران، نویسنده و روزنامه نگار در این رابطه اظهار داشت: با توجه به اینکه قزوین یکی استان های دانشگاهی کشور محسوب شده و از بیشینه تاریخی و فرهنگی کهنی نیز برخوردار است، به نظر می رسد نبودن یک مرکز آکادمیک رسانه ای در آن یکی از الزامات مهم و اساسی استان باشد.
این روزنامه نگار تصریح کرد: گسترش روز افزون فضاهای مجازی در حوزه خبر، به نظر می رسد لطمات جبران ناپذیری را به عرصه رسانه وارد کرده و به همین لحاظ چشم انداز روشنی را برای آینده نشریات نوشتاری نمی بینیم.
وی ادامه داد: به همین منظور و نیز افزایش سطح آگاهی فعالان این عرصه و همچنین پرورش استعدادهای موجود برای آیندگان، دست اندرکاران رسانه ای باید پیش از اینها اقدام به راه اندازی مرکز دانشگاهی برای روزنامه نگاری و خبرنگاری به عمل می آوردند.
به گفته بالدران، همزمان با ورود فناوری ها و تکنولوژی های خبری، متاسفانه طی سال های گذشته نتوانسته ایم نسل مناسبی را در این عرصه پرورش دهیم.
با توجه به اینکه در گذشته های نه چندان دور اطلاع رسانی از طریق یک خبرگزاری، رسانه ملی و چند نشریه نوشتاری صورت می گرفت و رقابت چندان سختی را نیز در این عرصه شاهد نبودیم، اما این روزها با افزایش رسانه ها و خبرگزاری ها، به خصوص در حوزه فضای مجازی شاهد رقابتی سخت و نزدیک در عرصه ارسال اخبار هستیم.
آموزش، پایش خبرنگاران، داشتن تخصص و تعهد، رسیدگی به وضع معیشت، رفع دغدغه بیمه و صداقت و امانتداری از جمله الزامات اولیه هر خبرنگار در حوزه کاری بوده که مسئولان رسانه باید به آن دقت نظر کافی را داشته باشند.
17 مرداد ماه سالروز شهادت محمود صارمی، خبرنگار ایرنا است که به دنبال اشغال شهرهای افغانستان از سوی طالبان در سال 77 به همراه هشت تن از دیپلمات های سرکنسولگری ایران جان خود را از دست داد.
به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، 17 مرداد ماه را به عنوان روز خبرنگار نام گذاری کرده است.
8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.