محمدعلی نجفی رشوندی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال 13 فقره آتش سوزی در 12 هکتار از اراضی و مراتع استان دچار حریق شده اند.
به گفته این مسئول، آتش سوزی ها در مراتع و اراضی منطقه الموت، قزوین، کوهین، طارم سفلی، تاکستان، آوج و آبیک به وقوع پیوسته است.
رشوندی، عامل انسانی را مهمترین دلیل ایجاد آتش سوزی در مراتع استان دانست و ادامه داد: بی احتیاطی مسافران، گردشگران، روستاییان و دامداران عامل مهم وقوع آتش در مراتع گزارش شده است.
این مسئول، وقوع آتش در مراتع و منابع طبیعی را علاوه بر ایجاد خسارت های مالی، عامل نابودی پوشش گیاهی منطقه، از بین رفتن علوفه های مورد نیاز دام ها، کاهش جذب ذخیره نزولات آسمانی در مناطق مورد حریق، آسیب رساندن به محیط زیست، مساعد شدن زمینه فرسایش های آبی و بادی و شیوع آفات و امراض گیاهی دانست.
جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین در ادامه به کمبود نیروی انسانی مورد نیاز، امکانات و تجهیزات لازم برای مهار آتش اشاره کرد و گفت: سال گذشته تعدادی از تجهیزات اطفاء حریق توسط سازمان در اختیار این اداره کل قرار گرفت اما با توجه به سطح اراضی ملی و طبیعی موجود استان، این امکانات به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز ما نیست.
رشوندی، کمبود اعتبارات و نیروی انسانی در این حوزه را یکی دیگر از مشکلات و تنگناهای برشمرد و افزود: در صورت افزایش تعداد نیروهای حفاظتی و انجام مستمر مراقبت های ویژه و دیده بانی در اراضی تا حد قابل قبولی می توان از وارد شدن خسارت های احتمالی در مراتع استان جلوگیری کرد.
این مسئول در پایان یادآور شد: حضور به موقع و سریع نیروها در محل حادثه می تواند ضمن جلوگیری از پیشروی آتش در اراضی، شاهد کاهش میزان خسارت های وارد شده بر اثر وقوع این نوع حوادث نیز بود.
60 درصد استان قزوین را اراضی ملی دربر گرفته که از این میزان 853 هزار و 485 هکتار مراتع هستند که از نظر پوشش گیاهی به سه درجه خوب، متوسط و فقیر تقسیم بندی شده اند.
جنگل ها با 28 هزار و 157 هکتار دیگر عرصه های طبیعی قزوین هستند که حدود 1.8 درصد از مساحت استان را تشکیل داده که بیشتر در مناطق الموت و طارم سفلی قرار دارند.
7390/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.