به گزارش ایرنا، امروزه پیشگیری به عنوان یک اصل بسیار مهم در زمینه کنترل بزه و آسیب های اجتماعی مورد توجه نهادها و سازمان های مختلف قرار گرفته است و در همین راستا معاونت پیشگیری از وقوع جرم در دادگستری و دفتر کاهش آسیب های اجتماعی در سازمان بهزیستی تاسیس شده اند.
در میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز قزوین که با حضور کارشناسان اداره کل بهزیستی و دادگستری استان قزوین برگزار شد به موضوع پیشگیری از جرم و آسیب های اجتماعی و اقدامات صورت گرفته در این زمینه پرداخته شد.

**تشکیل شورای پیشگیری از جرم در قزوین
مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قزوین در این میزگرد گفت: پیشگیری از وقوع جرم مستلزم مشارکت همه نهادها، دستگاه ها و مردم است و بدون آن اهداف ترسیم شده در این حوزه عملا تحقق نمی یابد.
محمد فلاح صفری افزود: برای ایجاد انسجام،هماهنگی و یکپارچگی در بخش دولتی، شورای پیشگیری از وقوع جرم استان با ریاست رئیس کل دادگستری استان، نایب رئیسی معاون سیاسی و امنیتی استاندار و دبیری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تشکیل شده است که موضوعات مهم پیشگیرانه برای سالم سازی جامعه را تصویب کرده و به دستگاه ها ابلاغ می کند.
این مسئول همچنین گفت: دبیرخانه اطلاع رسانی و ارتقا سطح آگاهی های عمومی جامعه و افکار سنجی معاونت دادگستری نیز در 2 بخش رصد اخبار و اطلاعات مرتبط با پیشگیری در استان و اطلاع رسانی،انعکاس اقدامات انجام شده در قالب برنامه های مصوب استان،اطلاع رسانی و ارتقا سطح آگاهی های عمومی از طریق تبلیغات محیطی،انتشار پیامک انبوه، برگزاری نمایشگاه های مختلف،تولید، توزیع کتاب و محتوای بحث پیشگیرانه اقدام می کند.
وی با اشاره به نقش سمن ها در موضوع پیشگیری،ادامه داد: بدون مشارکت سازمان های مردم نهاد اهداف پیشگیرانه تحقق نمی یابد چون همه اعضای یک جامعه عضو یک سازمان مردم نهاد به عنوان جامعه هستند و نباید از نقش آن غافل شد.
فلاح صفری افزود: معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری در راستای تحقق اهداف پیشگیرانه آماده همکاری با سازمان های مردم نهاد دارای مجوز از مراجع ذیربط است و تاکنون نیز برنامه ها و اقدامات مناسبی را با سمن های فعال دارای مجوز اجرا کرده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: به استناد بند پنج اصل 156 قانون اساسی وظیفه پیشگیری از وقوع جرم به عهده قوه قضائیه قرار داده شده است و متناظر با آن معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در سال 89 در بدنه قوه قضائیه و دادگستری کل استانها تشکیل شد.
فلاح صفری با بیان اینکه پیشگیری ممکن است تعاریف مختلفی داشته باشد،افزود: اما در معنای قانونی به استناد ماده اول قانون پیشگیری از وقوع جرم مصوب سال 94، پیشگیری به معنی پیش بینی، شناسایی و ارزیابی خطر وقوع جرم و اتخاذ تدابیر و اقدامات لازم برای از میان بردن یا کاهش وقوع جرم است.
وی افزود: قوه قضائیه در سه حوزه تخصصی برای پیشگیری از وقوع جرم و البته آسیب های اجتماعی که گاهی اوقات ایجاد کننده جرم نیز هستند ورود می کند که به حوزه های پیشگیری فرهنگی و اجتماعی، حوزه های وضعی، انتظامی و امنیتی و پیشگیری حقوق و قضایی تفکیک می شوند.
فلاح صفری ادامه داد: پیگشیری فرهنگی و اجتماعی به این معنا است که شخص مستعد جرم را قبل از اینکه اندیشه ارتکاب جرم در وی ایجاد شود با ارائه آگاهی های لازم و توانمندسازی از مجازات های مقرر آگاه کنیم تا خودجوش و داوطلبانه از ارتکاب جرم پیشگیری کند.
وی گفت: این حوزه از فعالیت ها 70 درصد از اقدامات پیشگیری را به عنوان پیشگیری های نخستین دربر می گیرد و در کنار آن از پیشگیری های مردمی یا مبتنی بر مشارکت مردم نیز استفاده می شود.
این مسئول ادامه داد: حوزه دوم پیشگیری به حوزه وضعی، انتظامی و امنیتی نام گذاری شده است و زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که پیشگیری های نخستین موثر واقع نشود.
وی افزود: در این گونه موارد با اقداماتی از قبیل کنترل محیط های آلوده ، ایجاد پست های بازرسی و پاکسازی مناطق آلوده تلاش می شود از گسترش جرم یا بزه و آسیب به سایر نقاط پیشگیری شود که این نوع اقدامات 20 درصد از فعالیت های معاونت پیشگیری از وقوع جرم را در بر می گیرد.
مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قزوین خاطر نشان ساخت: در کنار این موارد پیشگیری حقوقی و قضایی نیز 10 درصد از مجموعه فعالیت های معاونت پیشگیری قوه قضائیه را به خود اختصاص می دهد و به 2 بخش اقدامات تنبیهی در محاکم قضائی و شناسائی خلاءهای قانونی ارتکاب جرم تقسیم می شود.
وی افزود: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری با شناسائی خلاءهای قانونی ارتکاب جرم با قوه مقننه ارتباط برقرار کرده و برای رفع این آنها و جلوگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی اقدام می کند.
این مسئول قضائی با اشاره به فعالیت های پیشتیبانی قوه قضائیه برای پیشگیری از وقوع جرم نیز گفت: در همین زمینه مرکز مطالعات اجتماعی و جرم شناسی زیرمجموعه معاونت پیشگیری تشکیل شده و در 2 حوزه رصد مستمر آسیب های اجتماعی، تهیه آمارنامه ها و انجام کارهای مطالعاتی،فعالیت های پژوهشی فعالیت می کند.
فلاح صفری با اشاره به نقش مردم در پیشگیری، گفت: هر شهروندی می تواند در سامانه سجام (سامانه اطلاعات جامع مردمی) عضو شده و هر جرمی را که مشاهده کرد مستند سازی کرده و گزارش کند.
وی افزود: این گزارش ها در اختیار معاونت پیشگیری از جرم دادگستری قرار گرفته و به صورت ملی پیگیری می شوند و شهروندان می توانند از این طریق نقش خود را در پیشگیری از وقوع جرم ایفا کنند.
فلاح صفری اضافه کرد: وظیفه اصلی معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، سیاست گذاری و راهبری برنامه های حوزه پیشگیری از وقوع جرم است و خود نمی خواهد در جریان پیشگیری ورود کند بلکه باید دستگاه های مختلف مانند بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه اقدام کنند.
این مسئول همچنین با بیان اینکه رسانه ها می توانند در پیشگیری از وقوع جرم موثر باشند،افزود: رسانه ها نقش بی بدیلی در پیشگیری از وقوع جرم دارند ولی در برخی از زمینه ها به دلیل ناآگاهی حقوقی از عواقب کارها نه تنها به پیشگیری کمک نکرده بلکه به آسیب ها دامن می زنند.
وی افزود: هدف پیشگیری کمک به تعالی آدمی و نوع بشر است که ریشه در دین اسلام داشته و همسو با خلقت آدم است و طبق آن مسئولان باید مسیر را برای تعالی انسان ها و توسعه موزون فراهم کنند.
فلاح صفری گفت: رهایی انسان از مشکلات فراروی اجتماعی و فردی مستلزم پیشگیری فردی و اجتماعی است که با ذات فطرت آدمی منطبق است.

**سال گذشته 100 هزار پیامک پیشگیرانه برای شهروندان قزوینی ارسال شد
کارشناس حقوق قضائی دادگستری قزوین نیز در این میزگرد گفت: در خصوص پیشگیری از وقوع جرم برنامه های مختلفی در دستگاه قضایی وجود دارد که یکی از آنها در راستای فرمایش مقام معظم رهبری و برای کاهش جمعیت کیفری است.
مسیح الله اکبری افزود: چون بسیاری از مجازات ها از جمله حبس تبعات منفی برای زندانی و خانواه وی داشته و هزینه های زیادی را برای نگهداری از زندانیان به دولت تحمیل می کرد با به روزرسانی قوانین در راستای حبس زدایی، موارد جدیدی مانند جزای نقدی، تعلیق، تعویق، آزادی مشروط و قانون به کارگیری زندانیان در خدمات عمومی رایگان راه اندازی و دوره هایی برای قضاتی که به حبس گرایی تمایل داشتند برگزار شد.
وی همچنین گفت: در نتیجه برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی و وقوع جرم بیش از 15 جلسه در دادگستری استان تشکیل شد و بیش از پنج هزار رای در این زمینه صادر شد.
اکبری ادامه داد: در سه ماهه اول 97 حدود هزار رای در خصوص مجازات جایگزین حبس در قزوین صادر شد که در نتیجه 30 درصد آمار زندانیان کاهش یافت.
این مسئول گفت: فراهم آوردن زمینه ورود مددکاران اجتماعی برای اجرای احکام جایگزین حبس از دیگر اقدامات در این زمینه بوده است.
وی اظهار داشت: امسال تاکید رئیس کل دادگستری است که آمار زندانیان استان با استفاده از سیاست مجازات جایگزین حبس کاهش یابد.
این کارشناس قضایی افزود: یکی دیگر از طرح های دادگستری استان در راستای اجرای عدالت اجتماعی و تحقق بخشی به حقوق فردی و اجتماعی، شناسایی و دستگیری محکومان متواری است که هدف عینی آن این است که حداقل باید 30 درصد از محکومان نسبت به سال 96 دستگیر شده باشند.
وی با اشاره به تاسیس نهادهای داوری، گفت: در راستای کاهش مراجعان به دادگاها، تسریع در رسیدگی به اختلافات و افزایش سازش بیش از 20 موسسه و نهاد داوری در قزوین ثبت شده است که بیش از 6 موسسه از آنها فعال است.
اکبری افزود: یک تفاهم نامه پیشگیری نیز برای از بین بردن زمینه های اختلاف و شفاف سازی قراردادها با اتاق اصناف کشور منعقد شد تا بهره برداران اتحادیه های مختلف شامل املاک،خودرو،تعاونی های مسکن و سایر قبل از هرگونه مراجعه به دادگاه به نهادهای داوری برای حل اختلاف مراجعه کنند.
وی گفت: برای اطلاع رسانی در زمینه پیشگیری از وقوع جرم تفاهم نامه ای با صدا و سیما منعقد شد و بیش از 20 مورد گفت و گو ،گزارش،انیمیشن و حضور کارشناسان دادگستری در صدا و سیما صورت گرفت و در استفاده از ظرفیت رسانه های نوین نیز گروه تلنگر و پیشگیری در پیام رسان سروش فعالیت خود را آغاز کرد.
وی گفت: با استفاده از ظرفیت اپراتور همراه اول پارسال بیش از 100 هزار پیامک پیشگیرانه ارسال شد و امسال نیز در سه ماهه اول حدود 15 هزار و 800 پیامک پیشگیرانه ارسال شده است.

**27 هزار شهروند قزوینی پارسال مشاوره دریافت کردند
کارشناس دفتر مشاوره سازمان بهزیستی استان قزوین نیز در این میزگرد گفت: ارتقای سلامت روان جامعه عمده هدف دفتر مشاوره است که از طریق مراکز مشاوره دارای مجوز پیگیری می شود.
نرگس صفرپور با بیان اینکه آسیب های اجتماعی در صورت درمان نشدن می تواند منجر به افزایش بزه و جرم در جامعه شود، افزود: این دفاتر با هدف پیشگیری از آسیب های اجتماعی به فعالیت می پردازند و آشنایی جامعه با آنها به کاهش این گونه آسیب ها منجر می شود.
وی با بیان اینکه مراکز مشاوره به سطح یک، دو و سه تقسیم می شوند،افزود: مراکز مشاوره سطح یک مراکز ارتقای سلامت محلی هستند که به آموزش های محلی، شناسایی افراد محلی و ارجاع آنها به مراکز سطح بالاتر با هدف ارتقا سطح مهارت های زندگی و سطح روان جامعه اقدام می کنند.
صفرپور ادامه داد: سال گذشته در قزوین 41 مرکز مشاوره خصوصی و یک مرکز مشاوره دولتی در سه سطح فعالیت داشتند که از این تعداد 29 مرکز جنرال ، 6 مرکز تخصصی و 6 مرکز سطح یک یا سلامت محلی بودند.
این کارشناس بهزیستی گفت: در این مراکز خدمات عمومی مانند مشاوره ازدواج، زوج درمانی،مشاوره تحصیلی و تربیتی، اختلال روان، فرزند پروری و مشاوره خانواده، تحصیلی ، تربیتی ، مشاوره جنسی ،روانسنجی و مشاوره کودک و نوجوان ارائه می شود.
وی افزود: یک مرکز مشاوره دولتی نیز در اداره بهزیستی شهرستان قزوین مستقر است و در شیفت کاری به مراجعه کنندگان بی بضاعت خدمات می دهد.
صفرپور اضافه کرد: افراد بی بضاعت یا ناتوان از حضور در جلسات مشاوره می توانند از طریق سامانه 1480 خدمات مشاوره دریافت کنند و در صورت نیاز به مراکز تخصصی سطح یک، دو و سه ارجاع داده شوند.
این کارشناس همچنین گفت: در سال 96 حدود 11 هزار و 208 تماس موفق با این خط برقرار شد که 9 هزار و 226 تماس گیرنده مونث،هزار و 969 تماس گیرنده مذکر، 13 دوجنسیتی ، 2 هزار و 408 تماس گیرنده مجرد و هشت هزار و 836 نفر متاهل و 114 نفر متارکه کرده بوده اند.
وی اضافه کرد: عمده مشکلات تماس گیرندگان مشکلات خانوادگی بوده که مهمترین آن ازدواج و مشکلات فردی ، تربیتی و فرزندپروری در سال 96 بوده است.
صفرپور گفت: در سال گذشته از 2 هزار پرونده طلاق توافقی که از دادگستری به مراکز مشاوره ارجاع داده شده بود 22 درصد سازش داشتیم که آمار بسیار خوبی است.
وی با اشاره به کارگاهای آموزشی برگزار شده گفت: سال گذشته 14هزار و 790 نفر در خصوص آموزش های پیش از ازدواج و پنج هزار و 800 نفر در خصوص سطح زندگی خانواده آموزش دیدند که نتایجی از قبیل ارتقای سطح زندگی خانواه ها ، کاهش اختلافات زناشویی ،شناخت بیشتر نسبت به خانواده ها و رفع تعارض حاصل شد.
کارشناس دفتر مشاوره و پیشگیری اداره کل بهزیستی استان قزوین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی دفاتر تخصصی دیگری از جمله پیشگیری از آسیب ها، کاهش و پیشگیری از اعتیاد و پیشگیری از معلولیت ها دارد که در بخش های مختلف به مراجعه کنندگان و جامعه هدف خدمات ارائه می کنند.
صفرپور با بیان اینکه دفتر تخصصی اعتیاد اداره بهزیستی نیز فعالیت گسترده ای دارد،گفت: در قزوین 22 مرکز اقامتی ویژه مردان و یک مرکز ویژه بانوان معتاد، یک باشگاه ویژه مراجعه کنندگان اچ آی وی مثبت، 2 سرپناه شبانه (شلتر) در قزوین و البرز و پنج مرکز گذری و 15 تیم سیار فعالیت می کنند.
وی با اشاره به فعالیت های دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی،افزود: 15 پایگاه کاهش آسیب در استان قزوین وجود دارد که 6 پایگاه آن در شهر قزوین، سه پایگاه در البرز، 2 پایگاه در تاکستان، 2 پایگاه در شهرستان آبیک، یک پایگاه در بویین زهرا و یکی دیگر در آوج است.
این کارشناس بهزیستی گفت: یکی از اهدف این دفاتر افزایش نیروهای محلی، تشکل سازی و بسیج اجتماعی جهت افزایش توان و ظرفیت گروه های محلی است تا کیفیت زندگی ساکنان محله از طریق افزایش تعلقات و پیوندهای درون گروهی در محلات ارتقا یابد.
وی با بیان اینکه پایگاه های سلامت اجتماعی فعالیت های خوبی برای کاهش آسیب های اجتماعی دارند،افزود: به وسیله این پایگاه ها اقداماتی از قبیل جمع آوری اطلاعات در خصوص آسیب های رایج در یک محله از طریق شورای شهر و محله، تهیه نقشه آسیب ها با اطلاعات به دست آمده،اولویت بندی آسیب های اجتماعی و برنامه ریزی متناسب با محله،اجرای برنامه های کاهش آسیب،ارائه دوره های آموزش روانشناختی هنری و حرفه ای به اهالی محله، برگزاری جشنواره ها در مناسبات مختلف و ارائه مشاوره انجام شده است.
این کارشناس بهزیستی همچنین با اشاره به فعالیت های دفتر پیشگیری از معلولیت های اداره بهزیستی استان،گفت: این دفتر طرح های آگاهی سازی، غربالگری شنوایی، غربالگری بینانی و مراکز ژنیتک را در برنامه دارد.
صفرپور با بیان اینکه معلولیت ها در ادامه می توانند منجر به آسیب های اجتماعی شوند، ادامه داد: در طرح آگاه سازی سال گذشته 25 هزار نفر در سطح مدارس استان در راستای پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های ناشی از آنها آموزش داده شدند.
وی افزود: در طرح غربالگری شنوایی که در سطح کودکان سه تا پنج سال در نهاد کودک شهر قزوین اجرا می شود سال گذشته هزار و 150 نفر مورد غربال قرار گرفتند.
صفرپور گفت: یک قسمت از این طرح مربوط به غربالگری نوزادان است که سال گذشته 18هزار کودک در بیمارستان کوثر، رازی و تامین اجتماعی تاکستان مورد غربال قرار گرفتند که از این تعداد 25 ناشنوا شناسایی شدند.
وی با اشاره به طرح غربالگری بینایی نیز اظهار داشت: در سال گذشته 53 هزار کودک مورد غربالگری بینایی قرار گرفتند که از این تعداد چهار هزار کودک مشکوک و 400 کودک دارای تنبلی چشم شناسایی شد.
این کارشناس افزود:در طرح غربالگری بینایی 80 درصد کودکان در سطح استان و بیش از 90 درصد کودکان در سطح شهرستان ها تحت پوشش این طرح که در 90 پایگاه اجرا شد قرار گرفتند و حدود هزار و 700 کودک دیگر مبتلا به سایر بیماری های چشمی شناسایی شدند.
صفرپور با بیان اینکه یکی از فعالیت های عمده دفتر پیشگیری از معلولیت غربالگری ژنتیک است، افزود: هفت مرکز غربالگری ژنتیک در سطح قزوین فعالیت دارند که در سال 96، 2 هزار و 400 پرونده مشاوره ژنتیک و چهار هزار مراجعه کننده داشته اند.
وی اظهار داشت: غربالگری ژنتیک در 2 حیطه فعالیت می کند که یکی از آنها غربالگری پیش از ازدواج است که در سال گذشته به 2 هزار و 500 زوج در سطح استان مشاوره داده شد.
این کارشناس ادامه داد: سال گذشته در طرح غربالگری افراد 15 تا 25 سال نیز 2 هزار و 300 نفر در سطح دانشگاه ها و مدارس مورد غربال قرار گرفتند و افراد مشکوک در این طرح به مراکز مشاوره ارجاع داده شدند.
وی در پایان گفت: مشارکت مردم در اجرای اهداف پیشگیرانه در حوزه آسیب های اجتماعی ضروری است چرا که بدون این مهم رسیدن دستگاه های ارایه دهنده خدمات اجتماعی همچون بهزیستی و دستگاه قضا به چشم اندازهای ترسیم شده در حوزه پیشگیری سخت و گاه ناممکن است.

**220 کودک کار در قزوین شناسایی شد
کارشناس دفتر امور آسیب های اجتماعی اداره بهزیستی استان قزوین نیز در این میزگرد با اشاره به لزوم شناسایی و آموزش به افرادی که بیم آن می رود در آینده دچار آسیب های اجتماعی شوند،گفت: در همین راستا که یکی از اقدامات در حوزه پیشگیری از آسیب هاست، سال گذشته 220 کودک کار در قزوین شناسایی شد و خدمات مختلفی را از بهزیستی استان دریافت کردند.
هدی حقیقی گفت: طبق آئین نامه ساماندهی کودکان کار و خیابانی مصوب هیات وزیران سازمان بهزیستی به عنوان یکی از سازمان ها باید در کنار اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دادگستری استان، کمیته امداد، هلال احمر ،آموزش و پرورش و شهرداری برای ساماندهی به کودکان کار اقدام کند.
کارشناس آسیب های اجتماعی اداره بهزیستی افزود: در بحث آسیب های اجتماعی مانند طلاق اختلال هویت جنسی و صدور مجوزهای تغییر جنیست تا حمایت و همکاری تمامی ارگان ها صورت نگیرد رسیدن به هدف کلی که کنترل و کاهش آسیب ها است میسر نمی شود.
وی گفت: خوشبختانه در شکل گیری و راه اندازی مرکز جامع مراقبت از خانواده (سامانه تصمیم) همکاری چند ارگان نتیجه بخش بود و می توان امیدوار بود با فعالیت آن در ارائه خدمات به زوجها گام های خوبی در استان برداشته شود.
حقیقی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با توجه به اهمیت موضوع آسیب های اجتماعی دفتری با عنوان آسیب ها و فوریت های اجتماعی در سازمان بهزیستی تشکیل شده است تا با برنامه ریزی و ساختار منسجم برای مقابله با آسیب های اجتماعی اقدام شود.
وی با بیان اینکه دست یابی به اهداف پیشگیرانه در حوزه آسیب های اجتماعی نیازمند همکاری همه دستگاه ها و اجزای جامعه است، افزود: یکی از بخش های فعال در این حوزه اورژانس های اجتماعی است که خوشبختانه در سال گذشته در تمامی شهرستان های استان به جز آوج راه اندازی شدند و مردم با ارایه گزارش های خود همکاری خوبی با این بخش دارند.
این کارشناس گفت:جامعه هدف اقدامات پیشگیرانه از آسیب های اجتماعی شامل زنان، دختران ، کودکان کار،افراد دچار اختلال هویت جنسی، زوج متقاضی طلاق ،زنان خشونت دیده و در معرض خشونت و فرزندان آنها است.
وی افزود: استان قزوین خانه سلامت دختران در معرض آسیب، مرکز بازپروری زنان آسیب دیده اجتماعی، خانه امن زنان خشونت دیده که یکسال از فعالیت آن می گذرد و متاسفانه تعداد زنان خشونت دیده در قزوین آمارشان کم نیست و یک مرکز موقتی کودکان کار خیابانی دارد و به جز آنها در سال گذشته مرکز خدمات روزانه به کودکان کار نیز در اداره بهزیستی تشکیل شد.
حقیقی ادامه داد: این مرکز خدماتی از قبیل پیگیری تحصیل کودکان بازمانده از آموزش،مراقبت های بهداشتی ،جلوگیری از انواع بیماری ها و درمان کودکان کار ارائه می کند و در بحث ورزش تفریح و پرکردن اوقات فراغت و رشد سالم بچه ها نیز فعالیت هایی دارد .
این کارشناس بهزیستی گفت: درحال حاضر یک مرکز کودکان کار فعال در قزوین داریم که به صورت روزانه به ارائه خدمات به کودکان کار می پردازد و به زودی یک مرکز دیگر را نیز در تاکستان که طبق گزارش ها آمار کودکان کار آن بالاست فعال می کنیم.
حقیقی ادامه داد: به زودی مرکز جامع مراقبت از خانواده ( سامانه تصمیم) را با همکاری معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و استانداری افتتاح می کنیم و با راه اندازی آن 2 تیم کاهش طلاق استان به یک تیم واحد مراقبت از خانواده تبدیل می شوند و تمام پرونده های طلاق به این مرکز برای مشاوره ارجاع داده می شود.
وی افزود: دفتر امور آسیب دیدگان اداره بهزیستی از مبتلایان به اختلالات هویت جنسی نیز به شکلهای مادی و معنوی حمایت می کند که این حمایت ها موارد مختلفی از قبیل خدمات مشاوره، مددکاری، روانشناسی، حقوقی و قضائی را شامل می شود.
6101*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.