به گزارش ایرنا، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین در این مراسم گفت : روز بدون پلاستیک با هدف آگاه سازی شهروندان در رابطه با کاهش استفاده از کیسه های پلاستیکی و نهادینه ساختن الگوهای فرهنگی جایگزین آن با کیسه های پارچه ای با مشارکت کانون های محیط زیست با پیام 'کیسه پلاستیکی کمتر، زمین پاک تر، زندگی بهتر' برگزار شده است .
حسن پسندیده افزود: نصب بنر و پوستر اطلاع رسانی و توزیع پوستر آموزشی روز بدون نایکس، اجرای کارگاههای آموزشی در سراهای محلات، آموزش چهره به چهره در میادین تره بار، توزیع کیسه نان پارچه ای در بین مراکز و شهروندان از ویژه برنامه های اجرا شده در این روز بود.
وی در خصوص زیانهای استفاده از کیسه های پلاستیکی اظهار کردد: کیسه های پلاستیکی برای تجزیه کامل بین 300تا یکهزار سال زمان نیاز دارند و این کیسه های زمانی که درمعرض نور آفتاب قرار می گیرند پلاستیک موجود در آنها هرگز از بین نمی رود.
پسندیده ادامه داد:همچنین ذرات سمی آزاده شده از کیسه های پلاستیکی وارد زنجیره غذایی می شود وگاهی توسط حیوانات بلعیده شده و پس از انسداد معده آنها منجر به مرگشان می شود.
مدیر کل حفاطت محیط زیست استان قزوین گفت: بسیاری از پرندگان نیز به دلیل گیر افتادن داخل کیسه های پلاستیکی نمی توانند پرواز کنند .
وی اضافه کرد: بر اساس آمارهای جهانی روزانه 5میلیون تن زباله در دنیا تولید می شود که سهم ایران در این میان به 56هزار تن در روز بوده که رقمی بالایی است وبراساس همین تحقیقات روزانه بیش از سه تن زباله پلاستیک در ایران تولید می شود که حجم قابل توجهی از آن شامل ظروف یکبار مصرف و کیسه های پلاستیکی است .
به گفته وی هر ایرانی روزانه حداقل از سه کیسه پلاستیکی استفاده می کند که دریافت کمترین تعداد کیسه های پلاستیکی هنگام خرید ، به همراه داشتن کیسه های پارچه ای و استفاده از سبدهای خرید به جای نایلون و خرید محصولاتی که در بسته بندی
آنها به جای پلاستیک از شیشه یا کاغد استفاده شده از جمله راهکارهای کاستن از مضرات استفاده از کیسه های پلاستیکی است .
پسندیده تاکید کرد: برای ترغیب مردم به استفاده نکردن از کیسه های پلاستیکی نباید به یکی دو روز در سال اکتفا کرد و سازو کارهای قانونی و بستر سازی لازم برای حفظ محیط زیست باید دائمی باشد.
۲۱ تیر ماه باهدف فرهنگ سازی و ارتقاء سطح دانش شهروندان در زمینه مضرات استفاده از کیسه‌های نایلونی،از سوی طرفداران محیط زیست روز بدون کیسه نایلکس نامگذاری شده است.
6012/7390
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.