به گزارش ایرنا،دوچرخه سواری از آندسته ورزش هایی است که امروزه مدیران شهری قزوین برای تقویت نشاط و تندرستی بین شهروندان و دور کردن آنان از فضای بی تحرکی و فائق آمدن بر مشکلاتی چون ترافیک بر روی آن حساب ویژه ای باز کرده اند.
از سوی دیگر حرکت ها و همایش های خودجوش اجتماعی از قبیل سه شنبه های بدون خودرو در قزوین که با هدف حفاظت از محیط زیست، جلوگیری از آلودگی هوا و افزایش سلامت شهروندان برگزار می شود ضرورت توسعه دوچرخه سواری و زیرساخت های آن را در این شهر توسط مدیریت شهری ضروری کرده است.
مسئولان شهری قزوین در همین راستا طی سال های اخیر مسیرهای ویژه تردد دوچرخه را ایجاد نموده و آنها را با علایم ترافیکی برای جلوگیری از تردد و پارک وسایل نقلیه مشخص کرده اند که مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است.
با وجود اقدام های صورت گرفته تا رسیدن به نقطه مطلوب از نظر زیرساختی و فرهنگی برای توسعه دوچرخه سواری در قزوین راه زیادی وجود دارد اما همین که بین مجموعه مدیریت شهری در این خصوص اتفاق نظر وجود دارد را باید به فال نیک گرفت و نشانه ای از هموار شدن مسیر برای تقویت این رشته در بخش همگانی دانست.

**برای گسترش فرهنگ دوچرخه سواری در قزوین برنامه داریم
رییس شورای اسلامی شهر قزوین در خصوص توسعه دوچرخه سواری در شهر قزوین به ایرنا گفت: قزوین پیشینه خوبی در رابطه با دوچرخه سواری دارد و در گذشته نه چندان دور اکثر قزوینی ها از دوچرخه برای حمل و نقل استفاده می کردند.
حکمت الله داوودی افزود: متاسفانه امروزه با ورود خودروها و ایجاد ناامنی برای دوچرخه سواران استفاده از این وسیله به مرور زمان کمتر و کمتر شده است.
وی همچنین گفت: امروزه نبود فضایی ایمن برای دوچرخه سواران موجب شده است که شهروندان گرایش کمتری به استفاده از این وسیله داشته باشند که برای حل این مشکل ایجاد مسیر ویژه دوچرخه سواری و تفکیک آن با علایم ترافیکی در دستور کار شورا و شهرداری قرار گرفت.
داوودی با بیان اینکه برای گسترش فرهنگ دوچرخه سواری در قزوین برنامه داریم،افزود: در کنار ایجاد مسیرها و زیرساخت های لازم از فرهنگ سازی و نهادینه ساختن این ورزش در جامعه نیز نباید غافل شد تا توسعه دوچرخه سواری در هر دو بعد پیش برود.
وی ادامه داد: برای تقویت این رشته ورزشی اتصال مسیرهای دوچرخه سواری در شهر قزوین را مورد بازنگری قرار دادیم تا دوچرخه سواران در کنار استفاده از تجهیزات ایمنی و رعایت پوشش بیمه ای از مسیر ایمن نیز برای دوچرخه سواری برخوردار باشند.

**کم تحرکی بانوان با توسعه دوچرخه سواری مرتفع می شود
نایب رییس شورای شهر قزوین نیز در این خصوص به ایرنا گفت: توسعه دوچرخه سواری در دستور کار شورای اسلامی و شهرداری قرار گرفته و در این زمینه بخش بانوان را نیز مورد توجه قرار داده ایم.
زهرا یوسفی گفت: با توجه به مشکلات خاص دوچرخه سواری بانوان تلاش کرده ایم تمام مکان های اختصاصی بانوان حتما دارای مسیر دوچرخه سواری و مسیر پیاده روی باشد تا کم تحرکی بانوان و کمبود فضاهای ورزشی در این زمینه جبران شود.
وی ادامه داد: به فکر ساخت مکانهای سر باز و محصور برای دوچرخه سواری و پیاده روی بانوان هستیم و گام های خوبی در این زمینه برداشته شد.

**توسعه مسیرهای امن دوچرخه سواری مانع آلودگی هوا می شود
دیگر عضو شورای اسلامی شهر قزوین نیز در این خصوص گفت: استفاده از حمل و نقل عمومی و توسعه مسیرهای امن دوچرخه از آلودگی هوا و تخریب محیط زیست جلوگیری می کند.
سیده منیره قوامی گفت: در همین زمینه تکمیل رینگ دوچرخه سواری و زیرساخت های این رشته ورزشی در دستور کار قرار گرفته تا شهروندان قزوینی بتوانند از دوچرخه استفاده کنند.
قوامی افزود: با وجود اقدامات صورت گرفته هنوز مسیرهای دوچرخه سواری محل پارک خودرو یا استفاده های دیگر است که باید با فرهنگ سازی و آشناساختن مردم در این خصوص اقدام کرد.

**توسعه دوچرخه سواری موجب کاهش آسیب های اجتماعی می شود
مدیرکل ورزش و جوانان قزوین نیز در این خصوص به ایرنا گفت: هرچقدر فرهنگ دوچرخه سواری در جامعه بیشتر ترویج داده شود کاهش معضلات و آسیب های اجتماعی را بیشتر شاهد خواهیم بود.
عباس علایی مقدم افزود: با ترویج فرهنگ ' 2 بهتر از چهار' و ترجیح دوچرخه بر خودرو می توانیم بسیاری از معضلات جامعه را رفع کرده و از آلودگی هوا، افزایش مصرف سوخت و بسیاری از بیمارها از قبیل چاقی و دیابت جلوگیری کنیم.
مدیرکل ورزش و جوانان قزوین با اشاره به اقدامات شهرداری برای توسعه ورزش دوچرخه سواری گفت: طرح ها و مصوبه های خوبی توسط شورای اسلامی و شهرداری قزوین برای ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری و حمایت از این رشته ورزشی صورت گرفته که جای تقدیر دارد و زمینه را برای توجه بیشتر مردم به این رشته ورزشی فراهم می سازد.
وی ادامه داد: خوشبختانه ظرفیت بسیار خوبی نیز میان اقشار مختلف جامعه قزوین از گذشته تاکنون برای رشته دوچرخه سواری وجود داشته که در قالب انجمن دوستداران دوچرخه، سه شنبه های بدون خودرو و همایش های دوچرخه سواری بروز و ظهور یافته است.
علایی مقدم ادامه داد:هیات دوچرخه سواری قزوین نیز اقدامات خوبی برای توسعه رشته دوچرخه سواری در بعد قهرمانی و همگانی برداشته که می توان به ایجاد پیست ویژه دوچرخه سواری در مجموعه کاسپین کامان و زرشک و حضور دوچرخه سواران قزوینی در مسابقات بازی های آسیایی و اردوهای تیم ملی اشاره کرد.

**توسعه دوچرخه سواری در قزوین در گرو تامین زیرساخت ها است
رییس هیات دوچرخه سواری استان قزوین نیز به ایرنا گفت: طی مذاکراتی با شورای اسلامی و شهردار قزوین مناطقی را برای توسعه دوچرخه سواری در شهر قزوین پیشنهاد داده ایم که در صورت تصویب آنها مشکل توسعه عمومی این رشته مرتفع خواهد شد.
قدیر مذهب افزود: به منظور توسعه دوچرخه سواری در بعد حرفه ای نیز 2 نقطه در پارک ملت برای رشته بی ام ایکس و تریال، یک نقطه در پارک باراجین برای کراس کانتری، 2 نقطه در راه آهن برای بی ام ایکس، یک نقطه در زمین شقایق برای دوچرخه سواری نونهالان، یک نقطه در خیابان شهید بابایی برای تمرینات هوازی به شورا و شهردار پیشنهاده داده ایم و احداث مسیر دوچرخه سواری دانهیل را در مجموعه ورزشی کاسپین آغاز کرده و منتظر انعقاد قرارداد با پیمانکار هستیم.
وی اضافه کرد: استقبال از رشته دوچرخه سواری در قزوین بسیار زیاد است ولی با کمبود یا فقدان زیرساختها و سخت افزارهای مرتبط مواجه هستیم که در صورت تصویب در نقاط ذکر شده مشکلات زیرساختی این رشته مرتفع خواهد شد.
6101*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.