به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین، محمد علی حضرتی ها روز یکشنبه افزود: در راستای احیای بافت تاریخی و حفاظت از الگوهای سنتی معماری روستاها، پروژه مرمت و استحکام بخشی خانه تاریخی معین الدین متعلق به خاندان مومنی واقع در روستای هدف گردشگری اندج از توابع بخش الموت شرقی به عنوان یک اثر ملی و آخرین نمونه به جا مانده از تداوم معماری سنتی الموت در دوره پهلوی آغاز شده است.
وی اظهار داشت: بام‌سازی، مرمت بدنه خشتی بنا، روغن کاری درب و پنجره‌های چوبی و حمل نخاله در این مرحله از طرح مرمتی این خانه در حال اجراست.
حضرتی تصریح کرد: با شروع مرحله دوم عملیات اجرایی ساماندهی و مرمت این بنا از اوایل تیر ماه سال جاری، برداشت کف موجود و ایزولاسیون به روش‌های سنتی و بومی جهت دفع رطوبت‌های سطحی و پس از آن اجرای کف‌سازی و ازاره‌های جداره‌ها با اعتبار 300 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی این اداره کل در حال انجام است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین یادآور شد: امیدواریم با شناخت و ساماندهی توانمندی‌های موجود در مناطق روستایی استان بتوانیم برای بهره‌برداری گردشگران و رونق گردشگری روستایی گام‌های موثری برداریم.
خانه معین الدین واقع در روستای اندج به عنوان آخرین نمونه به جا مانده از تداوم معماری سنتی الموت در دوره پهلوی و به دلیل داشتن ویژگی‌هایی چون موقعیت قرارگیری بنا در هسته اصلی روستا، داشتن منظر طبیعی و دسترسی به کناره رودخانه و برخورداری از طرح و پلان معماری مناسب برای گردشگران در سال 90 با شماره 20700 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
3013*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.