به گزارش ایرنا، پس از استارت اولیه اختراع برق توسط ادیسون در سال 1882 میلادی، تاکنون این صنعت با فراز و نشیب های فراوانی روبرو بوده اما نکته حایز اهمیت آن است که تنها با گذشت 6 سال از این رویداد، یعنی در سال 1302 هجری قمری نخستین مولد برق با قدرت سه کیلووات در کشور ما راه اندازی و در سال 1322 نیز نخستین نیروگاه خصوصی برق شهری با قدرت 400 کیلووات در تهران مورد بهره برداری قرار گرفت.
صنعت برق کشور با پشت سرگذراندن بسیاری از بحران ها، به خصوص در زمان جنگ تحمیلی که با تحریم های گسترده ای نیز روبرو بود، عملکرد قابل قبولی داشت تا جایی که براساس آمار جهانی در سال 74 به لحاظ ابعاد صنعت برق در خاورمیانه و غرب آسیا مقام نخست و در سطح جهان نیز جایگاه بیست و یکم را از آن خود کرده بود.
با توجه به گستردگی و حساسیت های موجود این صنعت و وابسته بودن زندگی همه افراد جامعه به آن، با وجود تعداد مشترکان بی شمار، این بخش همواره نیازمند رشد و تعالی فناوری های روز جهت خدمت رسانی به جامعه هدف خود بوده است.
یکی از ویژگی های مهم و حیاتی این صنعت آن است که به لحاظ پیچیدگی و حساسیت های برق، هر حادثه و رویدادی که در یک نقطه از سرزمین پهناوری روی دهد، سایر نقاط نیز آن را به طور ملموس احساس می کنند.

**مشکل برق کشور نبودن تعادل بین تولید و مصرف است
معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین در این رابطه گفت: یکی از موضوعات مهم و قابل توجه در حوزه صنعت برق کشور، نبودن تعادل بین تولید و مصرف است که باید این مساله مورد رعایت جدی قرار گیرد.
یوسف اینانلو ادامه داد: با وجود تبلیغات گسترده در امر صرفه جویی ها و مدیریت مصرف، پس از سال 88، در تابستان امسال مجبور به اعمال برخی خاموشی ها در سطح این استان شده ایم.
وی کاهش نزولات آسمانی در چند سال گذشته و پایین رفتن آب پشت سدها را یکی از عوامل مهم در بخش خاموشی ها دانست و یادآور شد: خارج شدن میزان تولید برق آبی، یکی از عوامل مهم در خاموشی ها بوده که تنها راه مقابله با آن نیز از سوی مصرف کنندگان، صرفه جویی است.
اینانلو با اشاره به وضعیت نامناسب برق در نقاط جنوبی کشور، اظهار داشت: هرچند میزان تولید برق استان بیش از مصرف آن است اما باید توجه داشت که شبکه توزیع برق، منطقه ای و استانی نبوده بلکه تمام سطح کشور را بر گرفته می گیرد.
وی اوج پیک بار مصرف در سطح استان قزوین را از 12 تا 18 دانست و گفت: تنها راه جلوگیری از خاموشی ها احتمالی و کمک به هموطنان خود در نقاط گرمسیری جنوب کشور، صرفه جویی در مصرف و خودداری از به کارگیری لوازم برقی پرمصرف در ساعت های اوج پیک مصرف است.

**روزانه به طور میانگین 50 مگاوات خاموشی در استان قزوین اعمال می شود
معاون خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق قزوین با اشاره به 584 هزار مشترک استان، اظهار داشت: با توجه به سهمیه مصرف 809 مگاواتی وزارت نیرو برای قزوین، بالاترین میزان مصرف ثبت شده استان مربوط به 2 روز گذشته با 764 مگاوات بوده است.
سیدمحمد قافله باشی اضافه کرد: باید توجه داشت که به میزان هر یک درجه افزایش دما، 500 تا 800 مگاوات افزایش مصرف برق در کشور صورت می گیرد که در این مواقع تنها امید ما به کاهش میزان مصرف مشترکان است تا بتوانیم با مدیریت شبکه، از خاموشی ها جلوگیری کنیم.
این مسئول با اشاره به استفاده مشترکان اداری، صنعتی و تجاری در صورت داشتن دیزل ژنراتور، گفت: با وارد شدن برق دیزل ها به مدار، بسیاری از مشکلات شرکت های توزیع هنگام بالا رفتن میزان مصرف، رفع می شود.
وی، صنایع پرمصرف، واحدهای تجاری، کشاورزان و مشترکان خانگی را از مهمترین مصرف کنندگان برق دانست و اضافه کرد: در صورت رعایت مصرف 10 درصدی در ساعت های اوج پیک، تغییر ساعت تولید واحدهای تولیدی از روز به شب، استفاده از چاه های آب کشاورزی در شب، استفاده نکردن از لوازم پرمصرف برقی در ساعت های اوج پیک بار و در نهایت استفاده از روشنایی روز از مهمترین راهکارهای کاهش مصرف است.

**میزان تولید برق در قزوین سه برابر مصرف آن است
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قزوین گفت: تولید برق این استان سه برابر مصرف آن است اما در حوزه صرفه جویی باید با نگاه ملی نسبت به مصرف بهینه در این زمینه اقدام کرد.
سعید بهادیوندچگینی میزان مصرف برق قزوین را حدود 750 مگاوات دانست و افزود: نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی با 2 هزار و 40 مگاوات، نیروگاه برق بادی کهک با 50، آرین مهباد با62، نیروگاه سبز منجیل با 20 و نیروگاه های تولید پراکنده با 120 مگاوات تولید کنندگان برق این استان هستند.
وی ادامه داد: این استان در 10 سال گذشته هیچ برنامه مدونی برای خاموشی ها نداشته اما امسال متاسفانه با شرایط موجود مجبور به اعمال خاموشی در مناطق مختلف آن هستیم.
وی، افزایش دمای هوا، کاهش نزولات آسمانی و استفاده از لوازم برق قدیمی و غیراستاندارد مانند کولرهای گازی پنجره ای در جنوب ایران را مهمترین عوامل کاهش تولید برق در کشور و این استان دانست.
بهادیوندچگینی اضافه کرد: با توجه به کاهش پنج هزار مگاواتی تولید نیروگاه های برق آبی کشور به علت کاهش آب پشت سدها، گفت: اگرچه بالاترین میزان پیک بار مصرف امسال استان به 764 مگاوات رسیده در حالی که سال گذشته این میزان 757 مگاوات بود اما سیاست وزارت نیرو، اعمال خاموشی 50 مگاواتی برق در قزوین است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قزوین در ادامه به کمبود آب در مناطق مختلف استان نیز اشاره کرد و افزود: متاسفانه امسال شاهد کاهش شدید مخازن آب شرب شهری و نیز دبی چاه های موجود هستیم که این مساله علاوه بر افزایش میزان مصرف برق، حکایت از آن دارد که در صورت رعایت نکردن صرفه جویی در این حوزه نیز با معضلات فراوانی روبرو خواهیم بود.
در حال حاضر از مجموع 585 هزار و 172 مشترک برق استان، 468 هزار و 819 مشترک خانگی، 36 هزار و 602 عمومی، پنج هزار و 853 کشاورزی، چهار هزار و 406 صنعتی، 66 هزار و 915 تجاری و 2 هزار و 577 نیز روشنایی معابر هستند.
8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.