به گزارش ایرنا، دکتر قاسم بهرامی روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: سازمان بیمه سلامت یکی از دستگاه های زیر مجموعه های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است و از سال 93 با شروع طرح تحول نظام سلامت در سطح کشور 10میلیون نفر و در قزوین 150هزار نفر را تحت پوشش طرح بیمه سلامت رایگان درآورد.
وی اضافه کرد: البته افراد روستایی و ساکنان در شهرهای زیر 20هزار نفر جمعیت از سال84 تحت پوشش بیمه روستایی رایگان بوده و همچنان از خدمات طرح پزشک خانواده بهره مند هستند.
بهرامی با اشاره به وضعیت پرداخت ها و هزینه های این سازمان و مقایسه بین قبل و بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت،گفت: در سال 92، 160میلیارد ریال حق بیمه از افراد تحت پوشش این سازمان مانند کارکنان دولت دریافت و 380 میلیارد ریال برای هزینه های بستری و سرپایی پرداخت شد.
وی همچنین گفت: در سال 95 حق بیمه دریافتی از افراد تحت پوشش 226 میلیارد ریال بوده اما هزینه پرداختی ما به یک هزار و 320 میلیارد ریال رسید و در واقع با 250 درصد رشد هزینه ای مواجه شدیم.
این مسئول یادآور شد: سازمان بیمه سلامت یک دستگاه خدمت رسان دولتی بوده و وظیفه بیمه کردن و خرید خدمت را دارد و اگر قرار باشد هزینه ها همینطور افزایش یافته و محل درآمدی برای بیمه نباشد سازمان دچار مشکل خواهد شد.
وی ادامه داد: به منظور حل این مشکل از سال جاری از طرف سازمان برنامه و بودجه کشور سقف اعتباری مشخص شده و با بررسی وضعیت قبل و بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت توازنی را ایجاد کرده تا به همین اندازه اعتبار خرید خدمت صورت بگیرد.
بهرامی خاطرنشان کرد: در سطح استان براساس تفاهم نامه ای با دانشگاه علوم پزشکی درباره سقف اعتباری مشخصی به توافق رسیده ایم تا در چارچوب آن پرداختی ما به دانشگاه به روز شده و 70 درصد هزینه ها به صورت علی الحساب پرداخت شود.
وی، سقف اعتبار تعیین شده در توافق با دانشگاه علوم پزشکی قزوین را 910 میلیارد ریال برای خدمات سطح 2 و بیمارستانی اعلام کرد.
بهرامی با بیان اینکه در کشور ما هیچ مرجعی وجود ندارد که تعیین کند بیمار با چه شرایط مشخصی می تواند بستری شود یا خیر،گفت: دانشگاه علوم پزشکی می تواند خود تشخیص دهد که بیمار به صورت سرپایی قابل درمان است یا باید بستری شود.
وی افزود: این کار موجب می شود تا هزینه های غیر لازم مانند آزمایش ها، داروها و سی تی اسکن های بی مورد حذف شوند.
بهرامی همچنین گفت: رسانه ها می توانند در توجیه مناسب بخش خصوصی در این زمینه همکاری کنند تا این بخش هم مانند بیمارستان های علوم پزشکی با ما به توافق برسد.
این مسئول درباره بدهی های گذشته این سازمان به دانشگاه علوم پزشکی نیز گفت: در سال گذشته به منظور جبران بدهی های بیمه ها به دانشگاه های علوم پزشکی فروش اوراق مشارکت یک ساله به میزان 47 میلیارد و 500 میلیون ریال در مجلس تصویب شد که اگر سازمان برنامه و بودجه آن را به وجه نقد تبدیل کند این بدهی ها تامین خواهد شد.
وی درباره بیمه ایرانیان که جایگزین بیمه سلامت همگانی شده است،گفت: افراد فاقد بیمه برای برخورداری از این بیمه باید نفری 265 هزار تومان برای یک سال پرداخت کنند و شرط خانوار هم در این طرح الزامی است.
حدود 500هزار نفر در قزوین تحت پوشش خدمات اداره کل بیمه سلامت قرار دارند.
7388*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.