به گزارش ایرنا، سید حسن میری قلعه سری روز یکشنبه در اختتامیه هفتمین همایش بازرسی،ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات ادارات محیط زیست سراسر کشور که در سالن باغستان جهاد کشاورزی استان برگزار شد، افزود: باید به دانش روز مسلح شد تا پالایشگاه را در وسط شهر احداث کرد و از آلودگی محیط زیست نیز جلوگیری کرد.
وی گفت:باید کارشناسانی داشته باشیم که با پیاده سازی صنعت بتوانند اصول حفظ و حراست از محیط زیست را نیز به عنوان مسائل اولیه راه اندازی یک صنعت پیاده سازی کنند.
قلعه سری گفت:صنعت در کشورهای پیشرفته با محیط زیست تضاد و دوگانگی ندارد و نباید با یک شکایت از یک واحد تولیدی که آموزش ندیده است مسئولیت خود را در این زمینه نادیده بگیریم.
مدیرکل بازرسی جهاد کشاورزی و امور اراضی و محیط زیست کشورگفت: الزامات زیست محیطی صدور پروانه هنوز در پروانه های ساختمانی قرار ندارند و باید به شکل جدی تر و کلی تر این الزمات را در پروانه های ساختمانی لحاظ کرد.
وی افزود:شورای عالی شهرسازی و معماری در ماده یک به صراحت عنوان می کند که فلسفه وجودی این شورا حفاظت از محیط زیست و توسعه معماری است پس باید الزامات شهرسازی در پروانه ها گنجانده شود تا شکایت های بعدی در این زمینه کاهش یابد.
وی افزود: براساس تجریبات به دست آمده از منظر بازرسی ها، مهمترین چالش سازمان محیط زیست در مواجهه با افکار عمومی آلودگی های زیست محیطی است که با توسعه و صنعت عجین شده است .
وی اظهار کرد: در حقیقت اجرای شعار حفاظت از محیط زیست در کنار توسعه صنعتی کار دشواری است و هرکشوری از عهده آن بر نخواهد آمد.
این مسئول گفت: اگر کسی از مصلحت محیط زیست دفاع می کند باید صنعت را نیز کار خود بداند و اگر کسی از صنعت حمایت می کند باید محیط زیست را نیز از آن خود بداند که این مهم در برخی از کشورهای پیشرفته انجام شده است.
وی ادامه داد:جرم شناسان و استادان حقوق جزا بزه و جرم محیط زیست را در کنار جرایم بورس اوراق بهادار و جرایم یقه سفیدها قرار داده اند یعنی مرتکبان این جرایم کسانی هستند که صاحب قدرت و نفوذ بوده و در چنگال قانون گرفتار نمی شوند.
وی افزود:جرایم گمرکی، مالیاتی، اینترنتی همه از جرایم یقه سفیدی هستند که برخورد با آنها دشوار است و در زندان به ندرت مجرمان کمرگی،مالیاتی و اینترنتی حضور دارند.
این مسئول ادامه داد:کلاه برداری و جرایم تجاری، قاچاق کالا و ارز نیز از جرم های یقه سفیدی بوده و جرایم محیط زیست نیز که مرتکبان اندک و تاثیرات سوء زیادی داشته در این نوع قرار می گیرند و مقابله با آنها تبعات زیادی دارد.
وی افزود:باید اطلاع رسانی از نحوه جرایم و خسارت رسانی به محیط زیست صورت گیرد تا امکان برخورد و مقابله با این جرایم تسیهل شود.
قلعه سری گفت:باید به گونه ای رفتار کنیم که هزینه برخوردهای محیط زیستی را کاهش داده و بتوانیم به اهداف خود در صنعتی شدن و حفاظت از محیط زیست دست یابیم.
وی گفت: باید سازمان محیط زیست به نحو مطلوبتری از تشکل ها و سازمان های مردم نهاد برای امور پیشگیرانه استفاده کند که گاهی تاثیر آنها از برخوردهای قهریه نیز بیشتر است.
وی خاطر نشان ساخت: 10 فقره بازرسی توسط اداره کل بازرسی جهاد کشاورزی و امور اراضی و محیط زیست کشور در خصوص محیط زیست صورت گرفت و به مواردی از قبیل پدیده ریزگردها، مدیریت نامناسب پسماند ،رشد جمعیت شهری، استفاده وسیله نقلیه شخصی و قصور در برخورد با واحدهای آلاینده پرداخته شد.
6101/6012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.