به گزارش ایرنا، براساس آمار سازمان بهداشت جهانی 25 درصد مرگ و میر انسان ها بر روی سطح کره خاکی در رابطه با بیماری های مشترک بین انسان و دام گزارش شده و این آمار در کشورهای در حال توسعه تا یک سوم بوده است.
به گفته کارشناسان، این نوع بیماری ها علاوه برمشکلات بهداشتی برای انسان، تجارت و مبادله کالاهای بین المللی به همراه تولیدات دامی را تحت تاثیرمنفی نیز قرار می دهند.
بنا به گفته این متخصصان، هر یک از بیماری های مشترک بین انسان و دام که از طیف وسیعی برخودار هستند، علائم و نشانه های متفاوتی با هم داشته و به تناسب هم باید راه های پیشگیری، درمان و مراقبت های مختلفی را برای آن در پیش گرفت.
به گفته این گروه، آن چه که بیشتر مورد تاکید بوده آن است که تماس مستمر با دام و یا حتی مجاورت با آن که در برخی مناطق عشایری و روستایی رواج دارد، مهمترین عامل در بروز و شیوع این بیماری ها محسوب می شوند.
130 سال پیش و در ششم ژوئیه 1885 میلادی، لویی پاستور برای نخستین مرتبه پسر بچه ای را با روش واکسیناسیون ابداعی خود، از ابتلا به بیماری هاری و در واقع از مرگ حتمی نجات داد و در سال 1388نیز با توجه به اهمیت فزآینده مبارزه با این قبیل بیماری ها و با تصویب دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی، یک روز از سال به عنوان روز ملی مبارزه با بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان نام گذاری شده است.

**90 درصد مصرف کنندگان فرآورده های دامی در معرض خطر بیماری های مشترک
یک پزشک در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: فرآورده های دامی بخش اعظم هر سفره غذایی را شامل شده و 2 قشر مصرف کننده و تولید کننده آن نیز همواره در معرض خطر بیماری های مشترک هستند.
دکتر فاطمه رحمانی ادامه داد: اگرچه علم پزشکی در کنترل یا ریشه کنی بیماری های اختصاصی انسان مانند آبله، وبا و دیفتری به علت فقدان میزبان حیوانی در این قبیل بیماری ها به موفقیت های شایانی دست یافته اما ریشه کنی بیماری های مشترک بین انسان و دام به دلیل تنوع زیستی، آب و هوایی و جغرافیایی بسیار مشکل است.
وی با اشاره به لزوم توجه بیشتر به ارتقاء جایگاه اطلاع رسانی و افزایش فرهنگ عمومی و هماهنگی های بین بخشی برای مقابله و کنترل این بیماری ها، گفت: سازمان دامپزشکی در کنار سایر بخش های مرتبط از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تلاش و اقدامات فراوانی را علیه بروز این نوع بیماری انجام داده ولی برای رسیدن به شرایط ایده آل راه طولانی در پیش است.
وی به شهروندان توصیه کرد که تا گوشت خریداری شده از مراکز خرید معتبر را تا 24 ساعت در یخچال منازل نگهداری کنند.
وی اظهار کرد: با این حال همه افراد در ارتباط با دام زنده، لاشه کشتار شده و آلایشات دامی مانند دامداران، دامپزشکان و قصابان در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.
وی، شایع ترین بیماری قابل انتقال بین انسان و دام را تب مالت دانست و افزود: این بیماری به عنوان یک بیماری ناتوان کننده شناخته شده و حداقل دوره درمانی آن نیز 2 تا 6 ماه بوده که عوارض متعدد و هزینه های سنگینی را نیز به دنبال دارد.
دکتر رحمانی یادآور شد: همه کسانی که به نوعی با کار دامپروری در تماس قرار دارند به گونه ای در معرض تهدید ابتلا به تب مالت بوده و علائم بالینی آن نیز به دنبال تماس با عامل آلوده یک تا 2 ماه بعد خود را نشان می دهد و در خیلی از موارد هم علائم خفیف بوده است.
به گفته این پزشک، سالانه تعدادی از افراد جامعه در کشور به تب مالت، حیوان گزیدگی ، هاری، سالک، سیاه زخم و تب کریمه - کنگو در مبتلا می شوند.
وی تاکید کرد: رواج دامداری های غیرصنعتی، عادات غذایی غیربهداشتی مردم، ناکافی بودن آگاهی شهروندان در اصول بهداشت فردی و محیطی، استاندارد نبودن روش های جمع آوری و آماده سازی شیر و تهیه لبنیات، جا به جایی و حمل و نقل بدون کنترل دام و نظارت دامپزشک به همراه ناکافی بودن پوشش کامل واکسیناسیون دام ها از جمله عوامل شیوع بیماری های مشترک به شمار می آید.

**تب کریمه کنگو بر دام ها تاثیر خاصی نداشته اما برای انسان کشنده است
یکی از کارشناسان ارشد بیماری های انگلی استان قزوین نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: بیماری های مشترک به صورت دو طرفه می تواند از انسان به حیوان و یا بالعکس انجام شود و موجب بروز علائم یکسان در بین حیوان و انسان شده و علائم بالینی متفاوتی از خود نشان دهند.
محمد فرحی اظهار داشت: به عنوان مثال بیماری تب کریمه -کنگو در دام مبتلا، علامت مشخصی ندارد ولی در انسان می تواند موجب مرگ او شود و اهمیت این بیماری در اثر مصرف گوشت تازه آلوده بوده که با نگهداری گوشت در سردخانه، عامل بیماری زا غیرفعال می شود.
وی با اشاره به اینکه عوامل بیماری زا و ناقل آن در انسان و حیوان بسیار متنوع بوده و هنوز نمی توان ادعا کرد که همه عوامل آن برای دانشمندان شناخته شده، گفت: برهمین اساس بیماری هایی که از اهمیت خاصی برخوردار و شایع هستند بیشتر مورد بررسی قرار می گیرد.
به گفته وی، بیماری سل به عنوان یکی از بیماری های مشترک بین انسان و دام بوده که سازمان دامپزشکی تمامی دامداری ها را از نظر وجود عامل این بیماری در دام ها و در دوره های زمانی معین مورد بررسی قرار داده و در صورت مشاهده دام های سلی، آنها را به کشتارگاه اعزام می کند.
فرحی تاکید کرد: پیشگیری و کنترل بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان از منشاء آن (جمعیت دامی) بسیار کم هزینه تر از درمان خود بیماری در جمعیت دامی بوده و بهتر است با تخصیص اعتبارات ویژه در این بخش از وارد آمدن خسارت های مادی و معنوی به جوامع انسانی پیشگیری کرد.

**حیوانات منبع سرایت 47 درصد بیماری ها به انسان هستند
مدیرکل سابق دامپزشکی استان قزوین هم پیش از این در گفت وگو با ایرنا اظهار کرده است: براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، هر بیماری یا عفونتی که به طور طبیعی بین حیوانات مهره دار و انسان انتقال می یابد، بیماری قابل انتقال بین انسان و حیوان (زئونوز) نامیده می شود.
دکتر بهمن نقیبی که قرار است فردا ( پنجشنبه )تودیع شود، ادامه داد: به گزارش این سازمان از بین یک هزار و 709 عامل بیماری زا شناخته شده در انسان، 832 مورد آن یعنی معادل 47 درصد به طورمستقیم یا غیرمستقیم از طریق حیوانات انتقال می یابد.
وی اضافه کرد: هم چنین در 40 سال اخیر بسیاری از بیماری های عفونی جدید در بخش هایی از دنیا شایع شده که بخش وسیعی از آنها جزء بیماری زئونوز قلمداد می شوند.
وی اضافه کرد: عوامل ایجاد کننده بیماری های مشترک از بین عامل های بیماری زا نظیر ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها و پریون( نوعی پروتئین بیماری زا) است.
به گفته وی، از بین بیماری های مشترک شناخته شده بین انسان و حیوان برخی بسیار خطرناک، نایاب و کم اهمیت بوده اما آنفلوانزای پرندگان، تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو، هاری، جنون گاوی، شاربن (سیاه زخم)، بروسلوز (تب مالت)، سل، سالمونلوز، سارس و سالک از زمره بیماری های مهلک به شمار می روند.
وی اضافه کرد: این بیماری ها به دلیل قابلیت سرایت گسترده، شرایط مبارزه و کنترل دشوار، خسارت اقتصادی، تبعات طولانی مدت بهداشتی و اجتماعی پدیده هایی شاخص و نیازمند توجه هستند.
دکتر نقیبی ادامه داد: احتمال انتقال بیماری های مشترک انسان و حیوان از طریق تماس و یا زندگی در مجاورت دام، انتقال از طریق حمله حیوانات به انسان، استفاده از فرآورده های دام و طیور صورت می پذیرد.
مدیرکل سابق دامپزشکی استان قزوین با بیان اینکه از بین 156 بیماری نوپدید شناخته شده در انسان، 114 مورد آن از بیماری های مشترک بین انسان و دام بوده، گفت: گروهی از بیماری های مشترک باعث ایجاد ضرر و زیان اقتصادی شدید به انسان ها می شوند و در مورد تعدادی از آنها نظیر هاری و جنون گاوی نیز درمانی وجود ندارد.
وی تاکید کرد: کنترل بیماری های مشترک انسان و دام مشکل و نیازمند همکاری تمام سازمان ها است و پرسنل شاغل در بخش دامپزشکی همواره در صف نخست مبارزه با بیماری های مشترک انسان و حیوان هستند.
وی ادامه داد: بیماری شاربن یا سیاه‌ زخم از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است که بسیار خطرناک بوده و اغلب پستانداران، به ویژه گاو، گوسفند، بز، اسب وانسان به آن مبتلا می‌شوند.
به گفته وی، استان قزوین دارای 160 هزار دام سنگین و بیش از یک میلیون و 100 هزار راس دام سبک است که در حال حاضر تعداد معدودی از این جمعیت دامی برعلیه شاربن واکسینه شده اند زیرا در بسیاری از مناطق استان و در یک دهه گذشته هیچ موردی از بیماری در جمعیت انسانی و دامی آن مشاهده نشده است.
دکتر نقیبی اظهار کرد: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از دیگر بیماری های مشترکی است که سیستم مراقبت فعال و غیرفعال آن، شناسایی کانون بیماری، معدوم سازی طیور موجود در آن و اعمال قرنطینه در شعاع های خاصی از کانون بیماری انجام می شود.
مدیرکل سابق دامپزشکی استان قزوین یادآور شد: هاری از دیگر بیماری های مشترک بوده و در این راستا نیز سال گذشته پنج هزار و 600 قلاده سگ صاحب دار در استان واکسینه شدند و در این مدت هیچ موردی از بروز این بیماری گزارش نشده است.
وی ادامه داد: تب خونریزی دهنده کریمه- کنگومهمترین بیماری مشترک بین انسان دام به شمار رفته که به منظور جلوگیری از گسترش آن سمپاشی اماکن دامی، آموزش افراد در سطوح مختلف، برخورد با کشتار غیرمجاز دام و اجبار به نگهداری لاشه و آلایش خوراکی در سردخانه پیش از انتقال به مراکز عرضه از جمله فعالیت های دامپزشکی است.
وی تصریح کرد: در استان قزوین طی یک سال گذشته 45 میلیون متر مربع از جایگاه های نگاهداری دام و حدود 10 میلیون 'نوبت سر دام' برعلیه انگل های خارجی سمپاشی می شوند.
وی اضافه کرد: سالمونلوز نیز از جمله بیماری های قابل انتقال از طریق گوشت و فرآورده های دامی است که بازرسی گوشت دام و طیور و کنترل بهداشتی مراکز عرضه فرآورده های خام دامی از جمله فعالیت هایی است که در جهت جلوگیری از بروز این بیماری انجام می شود.
نقیبی افزود: بروسلوز (تب مالت) و سل از دیگر بیماری های مشترکی است که سالانه حدود 245 هزار راس دام بر علیه آن مایه کوبی می شود.
به گفته وی، سالانه 110 هزار نوبت سر دام نیز جهت شناسایی و حذف دام های مبتلا به سل در استان قزوین تست می شوند.
7390/6012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.