علیرضا وارثی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مراکز مراقبت در منزل براساس دستورالعمل های سازمان بهزیستی به ارائه خدمات توانبخشی و مراقبتی توسط مراقبان آموزش دیده و زیر نظر کارشناس تخصصی توانبخشی و با مشارکت اعضای خانواده به گروه هدف واجد شرایط، می پردازند.
وی، گروه هدف این مراکز را معلولان، سالمندان، بیماران روانی مزمن و افراد دارای اختلالات طیف اوتیسم که معلولیت آنها به تائید کمیسیون استان رسیده و به تشخیص کمیته توانبخشی نیازمند خدمات مراقبتی توانبخشی در منزل باشند، عنوان کرد.
وارثی ادامه داد: مراقب آموزش دیده و با صلاحیت سه روز در هفته، و هر روز به مدت 2.5 ساعت به ارائه خدمات توانبخشی لازم در منزل مددجو پرداخته و هر یک از مراقبان نیز وظیفه رسیدگی به چهار تا 6 مددجو را برعهده دارند.
به گفته وی، سازمان بهزیستی به ازای هر مددجو سه میلیون و 850 هزار ریال به مراکز پرداخت کرده و آنها نیز موظفند تا حقوق و مزایای یاد شده را براساس قوانین کار به مراقبان پرداخت کنند.
وارثی در ادامه به برنامه مراقبت در منزل توسط اعضای خانواده در مناطق محروم و کم برخوردار اشاره و یادآور شد: این برنامه برای خانواده هایی که نیازمند خدمات طولانی مدت بوده و برنامه مراقبت در منزل برای آنها به دلیل دوری مسافت و عدم امکان اعزام مراقب به آن مناطق، ارائه می شود.
وی ادامه داد: بر این اساس، بهزیستی به مراقبی که از اعضای خانواده خود مددجو است 2 میلیون و 500 هزار ریال به صورت ماهانه پرداخت کرده تا ضمن تامین اندکی از هزینه های مالی خانواده، مساله مراقبت به شکل بهتری صورت گیرد.
به گفته وی، در حال حاضر 80 مددجو در مناطق محروم آبیک، تاکستان، آوج و بوئین زهرا تحت پوشش این برنامه قرار دارند.
مدیرکل بهزیستی استان قزوین همچنین با اشاره به مراکز روزانه آموزشی و توانبخشی معلولان جسمی حرکتی، گفت: این مراکز توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و با کسب مجوز از سوی بهزیستی تاسیس و براساس دستورالعمل های سازمان خدمات توانبخشی و آموزشی خود را به معلولان ارائه می دهند.
وارثی با اشاره به فعالیت پنج مرکز روزانه جسمی و حرکتی و یک مرکز روزانه معلولان ضایعه نخاعی در سطح استان، افزود: سه مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی معلولان زیر 14 سال در قزوین، البرز و تاکستان نیز مشغول به فعالیت هستند.
7388/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.