به گزارش ایرنا، مولوی از قدیمی ترین خیابان های شهر قزوین به شمار می رود و در دل خود آثار تاریخی ارزشمند و گرانبهایی را همچون مسجد مدرسه صالحیه، گرمابه صفا،بخشی از بازار سنتی قزوین و حسینیه امینی ها را جای داده است و همچنین در مجاورت بسیاری از ابنیه تاریخی این شهر قرار دارد.
تغییر بافت تاریخی و اجتماعی در این خیابان همراه با کمبود پارکینگ، بی انضباطی در عبور و مرور خودروها و فقدان ساماندهی مناسب ترافیکی از تهدیدهای این محله قدیمی به شمار می روند که رونق گردشگری در این نقطه از شهر قزوین را با اما و اگر روبرو ساخته است.
مدیریت شهری و میراث فرهنگی به عنوان 2 نهاد تصمیم گیر در ترسیم چشم انداز این خیابان اهداف متفاوتی را دنبال می کنند که در تضاد یکدیگر قرار دارند.

**ارزش خیابان مولوی تنها با تغییر سیاست های شهری افزایش می یابد
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان در خصوص وضعیت خیابان تاریخی مولوی گفت: از این خیابان به عنوان یک منطقه برخوردار تاریخی نام برده می شود و در مقطعی خانواده های اعیان قزوینی در آن ساکن بوده اند.
محمد علی حضرتی ها افزود: متاسفانه به دلیل سیاست گذاری های غلط شهری ارزش افزوده این منطقه کاهش یافته و مردم اصیل آن به مناطق دیگر کوچ کرده اند.
این مسئول گفت: اکنون بخش هایی از خیابان مولوی و محله پیرامون آن به تبع سیاست گذاری های صورت گرفته دچار معضل حاشیه نشینی شده که این مساله بسیار نگران کننده است.
وی ادامه داد: برای تغییر این روند باید سیاست گذاری های شهری قزوین بازنگری شوند و مجموعه مدیریت شهری به جای تراکم فروشی و سیاست گذاری های نادرست برنامه های منطبق بر اساس بافت تاریخی منطقه را برای ایجاد ارزش افزوده اجرایی کنند.
حضرتی ها افزود: اگر این خیابان به یک محور گردشگری تبدیل شود بدون شک پلاک های مسکونی آن ارزش یافته و انگیزه مردم برای زندگی و مشارکت در پروژه ها و میزان اشتغال در آن افزایش می یابد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین افزود: حل این مسایل دشوار نیست اما چون نظام مدیریت شهری ما جز تراکم فروشی برای تامین درآمد خود تقریبا کار دیگر بلد نیست به این گونه راهکارها تن نمی دهد.
وی اضافه کرد: مجموعه مدیریتی استان باید نظام بانکی را مکلف کنند که برای سرمایه گذاران در این گونه مناطق بسته های تشویقی قرار دهند تا با دریافت تسهیلات در بازآفرینی شهری و تغییر روند اجتماعی منطقه نقش آفرین باشند.
حضرتی ها گفت: به عنوان مثال سرمایه گذاری صورت گرفته در حسینیه امینی ها و فضای روبه روی آن موجب ایجاد ارزش افزوده در خیابان مولوی شده است و اگر ایجاد ارزش افزوده به همین شکل در این محور ادامه یابد قطعا شاهد تغییر در زندگی و فضای اقتصادی و اجتماعی خیابان مولوی خواهیم بود.
وی افزود: هم اکنون مرمت مسجد حاج ابراهیم و تبدیل کاروانسرای اردکانی به هتل کاروان سرا با 20 میلیارد ریال اعتبار در این خیابان توسط بخش خصوصی در حال انجام است و اگر به همین شکل مرمت و بهسازی این منطقه دنبال شود قطعا ارزش افزوده و تحول در زندگی اجتماعی این منطقه شکل خواهد گرفت.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین همچنین گفت: 20 درصد بناهای تاریخی قزوین در محور مولوی و محله های اطراف آن قرار گرفته و این میزان بناهای تاریخی نشان دهنده اهمیت این منطقه است.

**خیابان مولوی کلکسیون آثار تاریخی است
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین نیز در خصوص خیابان مولوی گفت: از بالا تا پایین خیابان مولوی آثار تاریخی متعددی از مسجد مدرسه صالحیه گرفته تا مجموعه حمام ها،کاروان سراها،حسینیه امینی ها وجود دارد که مجموعه و کلکسیون تاریخی بی نظیری را پیش روی گردشگران و میهمانان قرار می دهد.
ابوالفضل یاری افزود: اگر مدیران شهری اهتمام لازم را برای ساماندهی این منطقه داشته باشند، خیابان مولوی به کریدور اصلی گردشگری شهر تبدیل می شود و می تواند باری بیشتر از دیگر آثار تاریخی مشهور قزوین مانند کاروانسرای سعد السلطنه و دولتخانه شهر قزوین بر دوش بکشد.
وی همچنین گفت: ظرفیت لازم برای ایجاد کریدور تاریخی در قزوین وجود دارد که گردشگران بتوانند با پیاده روی در عرض 10 دقیقه آثار تاریخی متنوع از آب انبارها،حمام ها،کاروان سراها و حسینیه ها را تماشا کنند.
یاری خاطرنشان کرد: در حال حاضر چون این آثار تاریخی در دل مجموعه بازار قرار گرفته اند به چشم بسیاری از مردم دیده نمی شوند اما وقتی کالبد و بدنه سازی مناسب در این منطقه صورت گیرد این منظره بصری دیده شده و به یک محور اصلی گردشگری تبدیل می شود.
وی اضافه کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی حاضر است به مجموعه مدیریت شهری قزوین برای تبدیل کردن این منطقه به رینگ اصلی گردشگری قزوین کمک کند تا در کنار آثار تاریخی قزوین از قبیل مجموعه های سعدالسلطنه، دولتخانه صفوی و امامزاده حسین در جذب گردشگران موثرتر واقع شود.
استان قزوین حدود هزار و 300 اثر تاریخی ثبت شده دارد.

**طرح بازآفرینی شهری به وضع خیابان مولوی بهبود می بخشد
پیمان پژمان فر مدیر یک منطقه شهرداری قزوین نیز در خصوص وضعیت خیابان مولوی و اطراف آن با رد اظهارات مدیرکل میراث فرهنگی در خصوص پایین آمدن ارزش افزوده خیابان مولوی بدلیل سیاست های شهرداری،گفت: چنین چیزی درست نیست و در این خصوص باید مستند صحبت کرد.
مدیر منطقه یک شهرداری قزوین با بیان اینکه با اجرای طرح بازآفرینی شهری وضعیت خیابان مولوی بهبود می یابد،افزود: در اجرای این طرح نیاز به مشارکت همه دستگاه ها وجود دارد.
وی به طرح های نوسازی و خیابان کشی جدید در اطراف خیابان مولوی توسط شهرداری اشاره کرد و با بیان اینکه زندگی امروزی شهروندان نیازها و اقتضائات خاص خود را می طلبد،افزود: زندگی امروزی به زیرساخت های مناسب خود نیازمند است و شهروندان دوست دارند تا در خانه های نوساز که دارای پارکینگ بوده و در کوچه هایی با عرض زیاد ساکن شوند.
پژمانفر با بیان اینکه مخالفت با تراکم فروشی در خیابان مولوی به بهانه تاریخی بودن ارزش این منطقه را کاهش داده است،افزود: ساکنان این محله باید توجیه اقتصادی برای نوسازی و بهسازی خانه های خود پیدا کنند وگرنه شاهد کوچ آنان و تغییر در بافت اجتماعی خواهیم بود که البته این اتفاق در این نقطه از شهر رخ داده است.
وی با ذکر اینکه ما مخالفتی با حفظ بافت تاریخی مولوی نداریم اما این مساله باید با اقتضائات امروزی دنبال شود،اظهار داشت: راهکار اینکه خیابان مولوی ارزش تاریخی و تجاری خود را حفظ کند این است که یک بسته تشویقی برای ساکنان و مجاوران آن در نظر گرفته شود تا انگیزه زندگی و فعالیت در این منطقه را دوچندان کند که این مساله نیازمند تلاش و تصمیم مدیران ارشد استان و البته در بخشی نیز کشور است.
6101*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.