به گزارش ایرنا، عبدالمحمد زاهدی روز یکشنبه در نشست ستاد احیای دشت قزوین با اشاره به ضرورت یکپارچه سازی اراضی کشاورزی، افزود:اجرای این مهم به کار جدی نیازمند است و در صورت تحقق به سود کشاورزان استان خواهد بود.
وی خاطر نشان کرد: امروزه مشکل اصلی کشاورزی استان خرده مالکی است که مانع اجرای طرح های کلان کشاورزی و همچنین صرفه جویی درمنابع آبی و اعتباری می شود.
زاهدی افزود: باید ساختار های جدید کشاورزی را با توجه به وضعیت امروز و اقلیم منطقه پیگیری کنیم و با انسداد چاه های غیرمجاز و نصب کنتورها مصرف آب را کنترل کنیم.
وی همچنین اظهار داشت: باید کشاورزانی که در گذشته حقابه کشاورزی داشته اند ولی هم اکنون به کشاورزی نمی پردازند را شناسایی کرده و برای تعیین تکلیف حقابه آنها اقدام نماییم.
استاندار قزوین در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: هدف از تشکیل این ستاد احیای دشت قزوین به عنوان یک سرمایه طبیعی برای منطقه و کشور است تا با احیای آن کشاورزی بهینه ، محیط زیست سالم و بیابان زادیی در منطقه اجرایی شود.
زاهدی اضافه کرد: باید از کشاورزی معیشتی عبور کرده و با توسعه مکانیزاسیون این بخش آنرا به یک مقوله پررنگ اقتصادی تبدیل کنیم.
استاندار قزوین گفت: امروزه دیگر نمی توان با روش های سنتی در بخش کشاورزی، زندگی مردم را تامین کرد و باید به کشاورزی به عنوان موتور محرک اقتصادی توجه و تمرکز داشت.
وی افزود:خوشبختانه برای احیای دشت قزوین تجربه و مطالعاتی از گذشته وجود دارد که می توان از آنها برای نیل به هدف خود بهره برداری کرد و حتی می توان برای احیای سازمان ها و بخش های مفید گذشته در این زمینه اقدام کرد.
زاهدیادامه داد: تغییر اقلیم و خشکسالی های اخیر نقش موثری در نابودی دشت ها و طبیعت داشته است و چاره ای نداریم که خود را با شرایط جدید سازگار کنیم.
استاندار قزوین گفت:متاسفانه مدیریت ناصحیح دهه های گذشته نیز موجب شده است بخش زیادی از منابع آبی و کشاورزی استان به صورت بهینه مصرف نشود که امیدواریم با اقدام موثر بخش ترویج سازمان جهادی کشاورزی شاهد آگاه سازی کشاورزان در خصوص تغییر الگوی کشت و مصرف بهینه باشیم.
دشت قزوین 440 هزار هکتار وسعت داشته و هم اکنون بخش قابل توجهی از آن در معرض بیابانی شدن قرار دارد.
6101*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.