به گزارش ایرنا، امروز 14 خرداد سالروز رحلت بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) است و به همین مناسبت میزگرد بازخوانی و واکاوی اندیشه های امام راحل توسط خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز قزوین برگزار شد.
در این میزگرد ابعاد و زوایای مختلف آرا و اندیشه های دینی، سیاسی و اجتماعی حضرت امام خمینی (ره) مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.
حجت الاسلام و المسلمین عباس نظری معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین، حجت الاسلام و المسلمین شعبان تقی خانی مسئول نمایندگی ولی فقیه در بسیج دانشجویی استان قزوین و حجت الاسلام مجتبی قائد امینی دبیر کانون زندانیان قبل از انقلاب اسلامی استان در این میزگرد حضور داشتند.

** خدا،اسلام و وحدت مسلمین سنگ بنای اندیشه های امام (ره) بود
دبیر کانون زندانیان قبل از انقلاب استان قزوین در این میزگرد با بیان اینکه اندیشه های امام خمینی(ره) دارای جامعیت است همان طور که اسلام را نیز باید جامع ببینیم،گفت: خدا،اسلام و وحدت مسلمین را باید سنگ بنای اندیشه های امام راحل دانست.
حجت الاسلام و المسلمین مجتبی قائد امینی خاطرنشان کرد: قیام برای خداوند و دنباله روی راه انبیاء و ائمه معصومین(ع) از مهم ترین اصول و مبانی امام خمینی (ره) از همان آغاز نوجوانی و جوانی ایشان بود.
وی با بیان اینکه امام خمینی در سال 1323 و در حدود بیست سال قبل از شروع قیام خود هنگامی که یکی از علما از ایشان خواست تا در دفتر خاطراتشان چیزی به عنوان یادگاری یادداشت نمایند از آنجا که می دانستند این مطالب را علمای دیگر نیز مطالعه می کنند متنی طولانی را یادداشت نمودند و در آن امت اسلامی را به قیام برای خدا و دین او در شرایطی که هجمه های سنگینی علیه اسلام وجود داشت، دعوت نمودند.
حجت الاسلام قائد امینی، وحدت مسلمین را بسیار مورد توجه امام خمینی (ه) دانست و گفت: مهم ترین رمز پیروزی و بقای انقلاب و نظام ما در همین موضوع است که امام را حل بسیار آن را مورد توجه خود قرار می دادند.
وی، توجه به مردم و نظر آنان را نیز مورد توجه امام خمینی(ره) دانست و افزود: ایشان مهم ترین شان مسئولان را خدمت به مردم می دانستند و از یک روحیه مردمی بی نظیر برخوردار بودند.
حجت الاسلام قائد امینی با بیان اینکه روحیاتی چون دین مداری، دوری از دنیادوستی، حق طلبی، عدالت طلبی و مبارزه با استکبار جهانی و مردمی بودن در امام خمینی(ره) موجب شده بود تا مردم نیز با عمق جان و دل، ایشان را دوست داشته باشند که شعار 'روح منی خمینی، بت شکنی خمینی' نیز نشات گرفته از این موضوع بود.
دبیر کانون زندانیان قبل از انقلاب اسلامی استان قزوین، ممزوج ساختن جمهوریت و اسلامیت را نیز از ابعاد فکری و اندیشه ای امام خمینی (ره) معرفی کرد و گفت: ایشان معتقد بودند اسلام با مردم و مردم با اسلام هستند بنابراین ارکان نظام را بر مبنای اسلامیت و جمهوریت قرار دادند و برهمین اساس بلافاصله پس از پیروزی انقلاب شاهد برگزاری انتخابات بودیم.
حجت الاسلام قائد امینی افزود: این که پس از انقلاب اسلامی همه مسئولان کشور به طور مستقیم و غیرمستقیم با رای مردم برگزیده می شوند از افتخارات نظام جمهوری اسلامی و از یادگاری های ارزشمند امام خمینی (ره) به شمار می رود.
وی با بیان اینکه امام راحل دارای روحیه ضد امپریالیستی و ضد استکباری بودند و با همین ویژگی مقابل رژیم وابسته طاغوت قیام کردند، افزود: ایشان مدافع محرومان و مستضعفان جهان بودند، به شکلی که انقلاب را برای پابرهنگان و مستضعفان دانسته و همچنین حمایت از مردم مظلوم و ستمدیده فلسطین را در دنیا جاانداختند.
دبیر کانون زندانیان قبل از انقلاب استان قزوین همچنین گفت: اندیشه امام (ره) قلمرو محدودی نداشت بلکه متعلق به کل دنیا بود چرا که ایشان جهانی می اندیشیدند و عدالت طلبی و مقابله با زور و ظلم را برای کل مسلمانان و جهانیان مطالبه و پیگیری می کردند.
حجت الاسلام قائد امینی تاثیر اندیشه های امام خمینی(ره) در خارج از مرزهای سرزمینی ایران نیز یادآور شد و گفت: پس از قیام امام و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، اسلام خواهی در دنیا افزایش یافت و حتی با الهام از این موضوع شاهد آزادی خواهی مردم آمریکای لاتین و رهایی آنان از چنگ حاکمان تحت حمایت استعمار بودیم.
وی اظهار کرد: حرکاتی چون تعیین سرنوشت مردمان عراق و لبنان به دست خود، ایجاد اجماع جهانی مسلمانان علیه رژیم صهیونیستی و اقدام مسلمانان علیه حکام دست نشانده را نیز باید در اندیشه های امام خمینی(ره) جستجو کرد.

** کار برای خدا، محور اندیشه های امام خمینی(ره) بود
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین نیز در این میزگرد با تسلیت به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی(ره) گفت: اصول و مبانی اندیشه های ایشان ادامه راه انبیاء و ائمه معصومین(ع) بود و آن را باید با حدیثی از پیامبر گرامی اسلام که فرمودند: علما وارثان پیامبرانند، مرتبط دانست.
حجت الاسلام و المسلمین عباس نظری با بیان اینکه امام خمینی(ره) یک روحانی و عالم انقلابی بود و برای جلب رضایت خداوند، علیه ظلم و طاغوت قیام کرد و کار برای پروردگار را مورد توجه اصلی خود قرار داده بود،افزود: امام راحل فرمودند تا کلمه لا الله الا الله را در همه دنیا برافراشته نشود مبارزه ادامه دارد که این به معنای احیاء فطرت بشری و دعوت به توحید است.
وی با بیان اینکه 'وحدت' نیز جزو کلید واژه های سخنان و اندیشه های امام راحل بوده است،افزود: اگر صحیفه نور را مورد جستجو قرار دهیم، بیشترین کلماتی که امام خمینی(ره) آن را بر زبان آورده اند خداوند و وحدت بوده است.
وی اظهار کرد: مبارزه با ظالمان و طاغوت دیگر ویژگی های فکری امام خمینی(ره) بود به گونه ای که ایشان از همان ابتدا اصول فکری شان را بر مبارزه با رژیم دست نشانده پهلوی بنا نهادند و این موضع خود را با صراحت و شجاعت به شکل عمومی و علنی اعلام کردند و محمدرضا شاه پهلوی و پدرش را نوکر غربی ها می دانستند.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین با بیان اینکه اندیشه های امام راحل در ابعاد سیاسی نیز همچون دینی قابل تعمل و تعمق است،افزود: استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی که از معروف ترین شعارهای مردم در جریان مبارزات علیه رژیم ستم شاهی بود برخواسته از تفکر و اندیشه های امام(ره) بود.
حجت الاسلام و المسلمین نظری با بیان اینکه عدم وابستگی به بیگانگان و شرق و غرب در چارچوب فکری امام خمینی(ره) جای داشت،افزود: شعار نه شرقی نه - غربی - جمهوری اسلامی که اساس سیاست خارجی انقلاب و نظام ما را تشکیل می دهد نیز بر همین مبنا طرح ریزی شده است.
وی اظهارکرد: بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی همچنین در ابعاد اقتصادی نیز دارای مبانی نظری بود به شکلی که ایشان معتقد بودند کشور باید در این حوزه دارای استقلال و خودکفایی باشد و به ظرفیت های داخلی تکیه کند چرا که کسب و استمرار استقلال سیاسی در گرو تحقق این موضوع در حوزه های اقتصادی است.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین با بیان اینکه در اندیشه های معمار کبیر انقلاب اسلامی مردم نقش بی بدیلی داشتند،گفت: امام خمینی (ره) در حوزه های اجتماعی نیز دارای مبانی فکری ارزشمندی بود که گوشه ای از آن را می توان در فرمان معروف هشت ماده ای ایشان که توجه به حقوق شهروندان در آن با دقت فراوان مورد توجه قرار گرفته است را مشاهده کرد.
حجت الاسلام و المسلمین نظری با بیان اینکه آرا و اندیشه های امام راحل الهام بخش سایر ملت ها، حتی غیرمسلمانان نیز شد،افزود: تاکید بر وحدت شیعه و سنی که نمونه آنرا در موضوع حج ابراهیمی شاهد بوده ایم و همچنین اجماع علیه رژیم صهیونیستی در حمایت از فلسطنیان با توجه به موضوع فلسطین و نام گذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس گوشه ای از اندیشه های بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی را به ما نشان می دهد که محدود به مرزهای ایران نیست بلکه متعلق به کل مسلمانان و مردمان آزاده دنیاست.

**امام خمینی(ره) احیاگر اسلام ناب محمدی بود
مسئول نمایندگی ولی فقیه در بسیج دانشجویی استان قزوین نیز در این میزگرد گفت: آرا و اندیشه های امام خمینی(ره) و قیام ایشان به همراه مردم که منجر به پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و انهدام رژیم وابسته به استکبار جهانی طاغوت شد را باید معجزه چند قرن اخیر بدانیم.
حجت الاسلام و المسلمین شعبان تقی خانی، با بیان اینکه زبان ما برای گفتن از عظمت روح و اندیشه امام خمینی(ره) ناتوان است،افزود: هرچه در این خصوص صحبت کنیم، حق مطلب را ادا نخواهیم کرد.
وی خاطرنشان کرد: مبانی فکری امام راحل دارای سه ویژگی خدا محوری، عدالت محوری و عقلانیت بود و آن حضرت برای مکتبی قیام کرد که به شایستگی باید نامش را اسلام ناب محمدی گذاشت که در مقابل اسلام آمریکایی قرار داشت.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در بسیج دانشجویی استان قزوین با بیان اینکه امام خمینی(ره) اسلام را خوب شناختند و معرفت همه جانبه ای نسبت به آن داشتند و عارفی کامل بودند،افزود: ایشان برخلاف بعضی چهره ها و شخصیت های دینی یکسویه نگر نبودند بلکه جامع نگر بودند.
وی با بیان اینکه در طول تاریخ، انقلابیون و چهره های دینی زیادی داشتیم که بعد فکری و عملی آنها در یک مسیر و یک بخش مثلا به مطالعه و نگارش آثار و یا انقلابی گری و مبارزه چریکی خلاصه می شده است،افزود: امام خمینی(ره) اینگونه نبودند و هنرشان این بود که هرآنچه اسلام در یک انسان کامل مطالبه کرده است را در خود داشتند.
حجت الاسلام و المسلمین تقی خانی با بیان اینکه امام راحل با رفتار و عمل خود نشان دادند که انقلابی گری منافاتی با دین داری ندارد،افزود: امام خمینی دین را از انزوا و از سطح فردی به جامعه وارد ساخت و به مقابله با سیاست استکبار که در پی جدایی دین از سیاست بود، شتافت.
وی به خاطره خود از دیدار با امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: وقتی پیش از اعزام به جبهه های جنگ خدمت ایشان رسیدیم اولین چیزی که ما را مجذوب خود می ساخت عظمت و نورانیت امام ( ره ) بود که در ما حس معنوی عجیبی ایجاد می کرد و احساس ما این بود که ایشان شخصیت دیگری هستند و با عرفا و علمای دیگر فرق دارند.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در بسیج دانشجویی استان قزوین خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) درد خدا و مردم را در دل داشت و ویژگی های بارزی چون خداخواهی، حق طلبی، ظلم ستیزی، مردم محوری، بصیرت و هوشمندی، سیاست شناسی و خردمحوری در شخصیت ایشان جمع شده بود.
حجت الاسلام و المسلمین تقی خانی با بیان اینکه انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) مورد اقبال عمومی مردم دنیا قرار گرفت،افزود: نباید 4-5 کشوری که خود را همه دنیا می پندارند و در داخل نیز گاهی اوقات این برداشت وجود دارد را در این قضیه به حساب آوریم.
وی با بیان اینکه سران رژیم صهیونیستی از انقلاب اسلامی ایران که محصول اندیشه امام خمینی(ره) بود به عنوان زلزله سیاسی در خاورمیانه یاد کردند،افزود: انقلاب ما به رهبری امام راحل یک زلزله عمیق سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در کل دنیا بود و عزت و سربلندی را برای ایرانیان که تا قبل از آن در بند استکبار جهانی بودند را به ارمغان آورد.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در بسیج دانشجویی استان قزوین خاطرنشان کرد: اندیشه های امام خمینی(ره) معادلات غرب و شرق را برهم زد و حقارت ماتریالیسم و ماده گرایی را در مقابل دین داری، کرامت و اخلاق انسانی به نمایش گذاشت.
3013/6012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.