به گزارش ایرنا، 200 هکتار از اراضی شهرستان های بوئین زهرا و آبیک استان قزوین که زمانی بهترین خاک را برای کشت و زرع داشت در سالهای اخیر در معرض بیابانی شدن قرار گرفته اند.
این اراضی امروزه به یک تهدید بزرگ برای استان قزوین و استان های همجوار تبدیل شده و صدور ریزگردها از این اراضی بیابانی در برهه هایی از سال موجی از ناراحتی و نارضایتی را در میان شهروندان تهرانی، البرزی و قزوینی ایجاد می کند.
این تهدید آنقدر جدی بود که در سفر رئیس جمهوری به استان قزوین 50 میلیارد ریال اعتبار برای کنترل بیابان زایی در این اراضی از طریق کاشت بوته ها و درختچه ها اختصاص یافت که هنوز بعد از 2 سال به صورت کامل تحقق نیافته است.
اولین گام در کنترل پدیده بیابانی شدن اراضی در استان این است که بپذیریم با مناطقی بیابانی یا شبه بیابان روبه رو هستیم و باید خود را به سمت سازو کار بهره برداری از مزیت های این اراضی سوق دهیم.
استان قزوین به دلیل موقعیت استراتژیک و قرار گرفتن در تونل بادی و منطقه خورشیدی ظرفیت بسیار زیادی را در زمینه احداث نیروگاه های بادی و خورشیدی دارد و به گفته معاون امور عمرانی استاندار قزوین، متقاضیان زیادی برای سرمایه گذاری در این زمینه در استان اعلام آمادگی کرده اند که در صورت صدور مجوز شهرک خورشیدی می توانیم آنها را در یک نقطه ساماندهی کنیم.
به گفته علی فرخزاد ، زمین های اراضی پاپلی در شهرستان بوئین زهرا که خاک غیرمرغوب و درجه پنج دارد برای راه اندازی این شهرک بسیار مناسب است و می تواند برای مقابله با بیابان زایی و پدیده ریزگردها نیز مفید باشد ، ضمن اینکه اجرای چنین طرح هایی برای استان قزوین بسیار مطلوب است و باید با سرعت برای صدور مجوزهای آن اقدام کرد.
خوشبختانه هم اکنون استان به سمت استفاده از این ظرفیت پیش رفته و 50 هکتار از مناطق تقریبا بیابانی شده شهرستان بوئین زهرا برای احداث نیروگاه خورشیدی سیکل ترکیبی اختصاص یافته است و می توان با تبدیل این منطقه به شهرک خورشیدی از مزیت های این طرح در این منطقه بهره برداری کرد.
با صدور مجوزهای راه اندازی این شهرک، هم استعداد بی بدیل این اراضی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و هم موج متقاضیان برای احداث نیروگاه های خورشیدی به اراضی مناسب هدایت می شوند.
از جمله مزیت های دیگر این طرح در صورت راه اندازی را می توان تامین نیاز برق منطقه دانست که حتی ساخت و سازهای این شهرک نیز در آینده از فرسایش خاک و صدور ریز گردها جلوگیری خواهد کرد.
توسعه و راه اندازی پنل های خورشیدی در این مناطق ظرفیتی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته و در صورت اهتمام جدی مسئولان در این زمینه شاهد توسعه منطقه و جلوگیری از پیشروی بیشتر بیابان خواهیم بود.
6101*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.