به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، دکتر ریتا باقریان فوق تخصص گوارش و کبد کودکان مرکز آموزشی و درمانی قدس قزوین شامگاه سه شنبه درباره این جراحی گفت: در معاینه دختر شیرخوار 11 ماهه ای که به علت بلعیدن جسم خارجی از یکی از استان های غربی کشور به این مرکز اعزام شده بود، مشخص شد که یک پلاک فلزی متصل به سنجاق قفلی در داخل معده اش قرار دارد که با اقدامات پزشکی این اشیا خارج شد.
وی اضافه کرد: در تصاویر گرفته شده از بیمار در استان مبدا، وجود جسم خارجی در داخل معده بیمار، محرز شده بود که پس از اقدامات اولیه در این مرکز، شیرخوار آماده آندوسکوپی شد و خوشبختانه در اولین تلاش، پلاک و سنجاق قفلی باز متصل به آن با کمک دستیار مربوطه و استفاده از دستگاه آندوسکوپی کودکان، بدون مشکل خاصی از معده خارج و شیرخوار با حال عمومی خوب به بخش منتقل شد.
باقریان ادامه داد: بلعیدن جسم خارجی در کودکان از مشکلات شایعی است که در مواردی بسته به نوع مواد و اجسام بلع شده می تواند مشکل ساز بوده و چه بسا در مواردی، عواقب غیرقابل جبرانی به بار آورد.
وی گفت: از جمله مواردی که در گروه اورژانس های بلع جسم خارجی در کودکان قرار دارد، می توان به بلع اجسام خارجی نوک تیز، باتری های دیسکی و مواد سوزاننده نظیر جِرم گیر و مواد استفاده شده در پاکسازی سطوح اشاره کرد.
به گفته این فوق تخصص گوارش و کبد کودکان، لازم است والدین و مراقبان کودکان در مواقع مواجهه با چنین حوادثی، بدون هر گونه اقدام و تلاش غیرحرفه ای که گاه با تشدید مشکلات موجود همراه می شود، کودک را هرچه سریع تر به مراکز درمانی مربوطه منتقل کنند.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: نکته قابل تامل دیگر پرهیز جدی والدین و مراقبان کودکان از وصل کردن انواع وسایل، مانند پلاک های طلا، نظرگیر و بسته های محتوی دعا با سنجاق قفلی و یا نظایر آن به لباس کودک است.
7388*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.