به گزارش ایرنا، حسن وفایی روز سه شنبه در نخستین نشست شورای راهبردی جعیت قزوین در سال جاری با ارایه گزارشی از وضعیت ثبت وقایع چهارگانه حیاتی استان،افزود: در حال حاضر 46 درصد از جمعیت قزوین را میانسالان تشکیل می دهند و به نظر می رسد الگوی سنی سال خوردگی یعنی بالای 65 سال از سال 1425 به بعد بر ساختمان سنی جمعیت ما چیره خواهد شد.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه بیشترین ولادت های استان اوایل دهه 60 به ثبت رسیده و با توجه به گذار سنی متولدین نیمه اول دهه 60 از سال های فرزندآوری روند کاهشی در ولادت های سال های آتی را شاهد خواهیم بود و به همین نسبت نرخ رشد جمعیت نیز کم خواهد داشت.
وفایی، میزان رشد جمعیت استان قزوین طی سال های 90 تا 96 را 1.15 صدم درصد اعلام کرد.
وی با بیان اینکه افزایش امید به زندگی و کاهش باروری منجر به سال خوردگی جمعیت می‌شود،گفت: همزمان شدن این 2 عامل در روند افزایش جمعیت سالمند استان موثر است.
وفایی در ادامه به چالش های کاهش جمعیت و افزایش نرخ سالمندی اشاره کرد و گفت: کاهش تولید و نیروی کار جوان و فعال، افزایش جمعیت سالمند مصرف کننده، فرزندان کمتر و دشواری نگهداری سالمندان، برهم خوردن توازن جمعیتی و معضل های فرهنگی و اجتماعی از جمله این پیامدها است.
وی در ادامه به آمار وفات در استان اشاره کرد و گفت: قزوین رتبه نوزدهم را در میان استان‌ها از نظر ثبت وفات داشته است.
وفایی اضافه کرد: بیشترین وفات در استان در گروه سنی 64 سال و بالاتر بوده و کمترین وفات در گروه سنی 0 تا 14 سال است.
مدیرکل ثبت احوال استان قزوین افزود: آمار وفات کودکان زیر پنج سال 28.4 کودک بوده است که 4.8 درصد از کل وفات ها را شامل می شود.
وی همچنین گفت: بیماری های قلبی و عروقی با 42.5 درصد، سرطان ها و تومورها با 10.2درصد و حوادث غیرعمدی با 8.5 درصد از مهمترین علل وفات در استان طی سال گذشته بوده اند.
وفایی همچنین به وضعیت ثبت ازدواج و طلاق در استان قزوین اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش نرخ طلاق از 0/9 به2/3 طی سال های 84 تا 96 و با توجه به اینکه در این مقطع زمانی 158 هزار و 758 مورد ازدواج در استان به ثبت رسیده است بنابراین تعداد خانواده های تشکیل شده نیز افزایش یافته و به تبع آن تعداد خانواده های در معرض طلاق نیز زیاد شده است.
وی با بیان اینکه از همین رو بخشی از رشد میزان عمومی طلاق را باید طبیعی دانست و افزود:در کاهش نرخ عمومی ازدواج و افزایش نرخ عمومی طلاق عواملی همچون ساختار سنی جمعیت، فرهنگ ،آداب و رسوم ، سن قانونی ازدواج و مسائل اجتماعی تاثیر گذار هستند.
مدیرکل ثبت احوال قزوین قزوین افزود: استان رتبه بیستم را در ثبت ازدواج و رتبه دهم را در طلاق دارد.
7388*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.