علیرضا وارثی روز پنجشنبه به مناسبت روز جهانی اسکیزوفرنی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این بیماران می توانند به فراخور شرایط از خدمات تعریف شده در قانون جامع حمایت های مالی سازمان اعم از حمایت های مستمر و غیر مستمر همچون کمک هزینه درمان و کمک های موردی بلاعوض استفاده کنند.
وی اضافه کرد: برخی اسکیزوفرنی را شدیدترین اختلال روانی می دانند که مشخصه عمده آن از کار افتادگی فرایندهای فکری و پاسخگویی عاطفی ضعیف است.
وارثی ادامه داد: این بیماری که در میان بیماری های عمده روانشناختی از همه وخیم تر است معمولا خود را با توهم شنیداری، دیداری، توهم های جنون آمیز، تکلم و تفکر آشفته نشان می دهد و با اختلال در عملکرد اجتماعی و شغلی قابل توجهی همراه است.
وی با بیان اینکه از نظر پزشکان شروع علایم این بیماری معمولا در دوران نوجوانی بروز کرده و در مردان و زنان شیوع یکسانی دارد، گفت: شایع ترین سن شیوع این بیماری 16 تا 25 سالگی است و اقبل و بعد از آن کمتر اتفاق می افتد.
وارثی خاطرنشان کرد: این بیماران نیازمند دریافت حمایت های عاطفی، درمانی، نگه داری و توانبخشی هستند که گاهی به دلیل ماهیت بیماری حمایت های به موقع از آنان صورت نمی گیرد و تعدادی از این افراد از سوی خانواده ها طرد شده و به صورت مجهول الهویه به سازمان های حمایتی سپرده می شوند.
وی ادامه داد: استان قزوین دارای چهار مرکز نگه داری و شبانه روزی بیماران روان مزمن شامل 2 مرکز ویژه مردان و 2 مرکز ویژه بانوان است که خدمات روانپزشکی، پزشکی، پرستاری، روانشناسی، کاردرمانی و مددکاری را به این بیماران ارایه می کنند و در مجموع 230 بیمار در این مراکز اقامت دارند.
وی افزود:همچنین استان قزوین دارای یک مرکز روزانه بیماران روان مزمن ویژه بانوان با ظرفیت اسمی 50 نفر و یک مرکز ویزیت در منزل بیماران روان مزمن با ظرفیت 70 نفر است که خدمات روانپزشکی ، پزشکی، پرستاری، روان شناسی را به این دسته از بیماران ارایه می کنند.
319 نفر از بیماران روان مزمن تحت حمایت های مستمر اداره کل بهزیستی استان قزوین هستند.
24 می برابر با سوم خرداد ماه به عنوان روز جهانی اسکیزوفرنی نام گذاری شده است.
7388*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.