به گزارش ایرنا، مریم بیدخام عصر چهارشنبه در نشستی با موضوع مسائل و مشکلات نواحی ناکارآمد شهری و حاشیه نشین استان، نقش سمن ها را در پیشبرد اهداف ارتقای کیفیت زندگی و محیط شهری بسیار مهم دانست و افزود: با توجه به ساختار پیچیده و ابعاد متنوع و گوناگون سیستم شهری حضور و مشارکت همه سازمان های مردم نهاد با اهداف و خط مشی های گوناگون لازم است.
وی با استناد به فرمایش و توصیه های مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم مقابله با حاشیه نشینی، ادامه داد: استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد، مساجد و تکایا، روحانیون و بسیج می تواند به عنوان منابع راهبردی برای بهبود نواحی ناکارآمد و توانمند سازی افرادی که به قصد بهره مندی از زندگی شهری، محیط های آن را فراهم نموده اند، گام موثری در این زمینه است.
وی، معضلات اجتماعی را تهدیدی برای سرمایه های اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: نباید نسبت به مناطق حاشیه نشین بی توجه بود زیرا رهاسازی این مناطق به حال خود موجب اشاعه و گسترش آسیب به سایر مناطق و نقاط شهری می شود.
بیدخام، مهمترین استراتژی دفتر امور اجتماعی را توانمندسازی سمن ها برشمرد و گفت: انتظار مهم این دفتر برای حضور فعال سازمان های مردم نهاد در نواحی ناکارآمد، نیازسنجی سمن ها در مناطق حاشیه نشین و پیگیری طرح ها و پروژه هایی است که در این نواحی راکد باقی مانده و یا نیمه کاره رها شده اند.
به گفته وی، استقرار دفاتر تسهیل گری تجربه موفقی است که می تواند موجب کنترل آسیب و افزایش نشاط اجتماعی شود.
وی، معضلات و مشکلات مناطق حاشیه نشین استان را نیازمند توجه جدی دانست و اظهار داشت: در این حوزه اجرای برنامه های منسجم، هماهنگ و هدفدار با استفاده از ظرفیت موجود و مشارکت سمن ها برای مقابله با آسیب های اجتماعی لازم است.
وی اضافه کرد: هدف از استقرار و راه اندازی دبیرخانه توانمندسازی نواحی ناکارآمد شهری، تشکیل کمیته های تخصصی در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و زیست محیطی مشتمل بر سازمان های مردم نهاد فعال در زمینه تخصصی کارگروه و دستگاه های اجرایی مرتبط است.
بیدخام ادامه داد: یکی از مهمترین ماموریت های این دبیرخانه، بحث و تبادل نظر کارشناسی و در نهایت تعریف پروژه ها به عنوان اقدام عملیاتی دستگاه های اجرایی در مناطق حاشیه نشین و نواحی ناکارآمد است.
در ادامه این نشست، نمایندگان سازمان های مردم نهاد استان پیشنادهای خود را در خصوص اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی در نقاط آسیب خیز به منظور کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی ارائه داده و در پایان نیز مقرر شد کمیته های تخصصی با مشارکت سازمان های مردم نهاد ذیل دبیرخانه توانمندسازی نواحی ناکارآمد شهری قزوین تشکیل شود.
7388/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.