به گزارش ایرنا، در این میزگرد که به مناسبت 27 اردیبهشت روز ارتباطات و روابط عمومی برگزار شد، برخوردهای سیاسی، ضعف در ارتباط گیری با مدیران و خبرنگاران،دور بودن از دانش روز، مداحی و ستایشگری مدیران، غیرپاسخگو بودن در کنار معتقد نبودن مدیران به روابط عمومی از جمله چالش های مهم این حوزه عنوان شد که با رفع آنها دستگاه های اجرایی می توانند به شکل بهتری به تنویر افکار عمومی پرداخته و به مردم امید ببخشند.
این میرگزد با حضور نصرت الله علیرضایی دبیر شورای اطلاع رسانی استان و مدیرکل روابط عمومی استانداری قزوین، محمد کریم کاظم پور رییس خانه مطبوعات استان قزوین، محمد حسن سلیمانی سردبیر روزنامه ولایت، محمد حسین ارداقیان مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، حامد مکملی مدیر روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی قزوین و مهری آشوری مدیر روابط عمومی تامین اجتماعی قزوین برگزار شد.

**ضعف روابط عمومی ها ناشی از محافطه کاری رسانه هاست
نصرت الله علیرضایی دبیر شورای اطلاع رسانی استان و مدیرکل روابط عمومی استانداری قزوین در این میزگرد ابتدا گریزی به تاریخچه روابط عمومی زد و گفت: این موضوع در جامعه ما مانند بسیاری دیگر از مفاهیم، وارداتی می باشد و ظهور و بروز آن تابع شرایط خاص اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بوده است.
وی با بیان اینکه روابط عمومی از انقلاب فرانسه به این سو و با ظهور مفاهیمی چون دموکراسی، افکار عمومی و حقوق شهروندی مطرح شد،افزود: در نظام پادشاهی مردم رعایا بودند اما پس از آن و با برگزاری انتخابات بر سرنوشت خود حاکم شدند و افکار عمومی در جامعه باب شد و هچنین شرایطی ایجاد شد که حاکمان به مردم پاسخگو باشند.
علیرضایی، احزاب و رسانه ها و تشکل های مردم نهاد را از نمایندگان افکار عمومی از قرن 18 به بعد یاد کرد و گفت: روابط عمومی ها نیز نمایندگی افکار عمومی را برعهده دارند و شعبه دیگری از رسانه ها در داخل سازمان ها و نهادهای اجرایی و حاکمیتی هستند که علاوه بر کارکردهای معمول، وظیفه مهم انعکاس نظرات و مطالبات شهروندان به مدیران و گرفتن پاسخ و ارایه آنها به جامعه را برعهده دارند.
دبیر شورای اطلاع رسانی استان قزوین با بیان اینکه امروزه بیشتر با روابط عمومی مدیر نه روابط عمومی یک سازمان و اداره روبرو هستیم که رویه ای غلط است،افزود: در حال حاضر فعالیت روابط عمومی ها بیشتر یک سویه و یک جانبه است و بازخورد فعالیت دستگاه ها در نزد مردم ضعیف است که این مهم یکی از چالش های جدی فعالان این حوزه به شمار می رود.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود روابط عمومی پاسخگو و رسانه های پرسشگر را محصول فرایند مبتنی بر شایسته سالاری دانست و گفت: اگر سیستم انتخاب مدیران بر پایه شایسته سالاری،تخصص و تعهد باشد، مسیر ارتقای شغلی مدیران بر اصول بروکراتیک و کاملا حرفه ای تعریف و تعیین می شود و در این سیستم مدیر خود را موظف به پاسخگویی می داند اما اگر چنین نباشد و مدیر بر پایه سفارش و بدون ضابطه بر روی کار آمده باشد بدون شک لزومی نیز به پاسخگویی نمی بیند و این موضوع تاثیری به حال او ندارد.
علیرضایی با بیان اینکه روابط عمومی ها خود مستقیم نمی توانند زمینه نقد و یا بررسی موشکافانه یک موضوع در درون دستگاه خود را دنبال کنند اما به رسانه ها کمک می کنند که آنها اینکار را انجام دهند،افزود: البته مشکل دیگری نیز که در حوزه ارتباطات و روابط عمومی ها وجود دارد، محافظه کاری رسانه های ماست که بخش مهمی از آنها غم نان دارند و در حوزه اقتصاد رسانه دچار مشکل هستند.
وی اظهار کرد: این یک چالش و تضاد است که با وجود وابستگی رسانه ها به منابع مالی دستگاه ها آیا رسانه ها باید طرفدار افکار عمومی باشند و درد مردم را فریاد کنند و یا جانب مدیران و دولت را بگیرند.
علیرضایی با بیان اینکه در دولت اصلاحات چون رسانه ها محافظه کار نبودند و در بیان واقعیت ها لکنت زبان نداشتند شاهد تشکیل صف برای خرید روزنامه ها بودیم،افزود: امروزه نشریات ما بیان کننده حرف دل و خواسته های مردم نیستند و مشتری ندارند بنابراین برای کسب منافع مادی به سمت دستگاه ها می روند و به برجسته سازی مدیران می پردازند در حالی که شاید مدیر دستگاه مربوطه در جایگاه لازم برای اینکه برجسته شود، قرار ندارد.
وی با بیان اینکه برای جلسات استانداری در دفتر استاندار از 40 رسانه و در سالن اجتماعات از 120 رسانه دعوت می می کنیم،افزود: با این وجود در جلسات اول 4 خبرنگار و در جلسات دوم 10 تا 15 خبرنگار شرکت می کنند در عین حال خبرنگاران در برنامه های افتتاح، نشست های خبری و بازدید از صنایع حضور پررنگ دارند که این رفتار و استفاده نکردن از فضای فراهم شده برای طرح سوال و به چالش کشیدن ضعف ها با پرهیز از حضور در جلسات مهم استان یعنی اصحاب رسانه، خود را به چالش می کشانند که این مهم باید آسیب شناسی شود.
مدیرکل روابط عمومی استانداری قزوین با بیان اینکه باید شاهد غربالگری خبرنگاران و شناسایی اصحاب رسانه واقعی از خبرنگارنماها باشیم، گفت: قریب به اتفاق خبرنگارن با کم ترین شرایط مالی و رفاهی مشغول به کار هستند و روزگار می گذرانند اما عده ای نیز فقط برای تامین منافع اقتصادی شخصی و یا منافع ارگان و حزب و یا شخصیت سیاسی خاصی کار می کنند و در چنین شرایطی نیاز است تا بانک اطلاعاتی اصحاب رسانه داشته باشیم.
علیرضایی همچنین با بیان اینکه گفته می شود 400 خبرنگار در سطح استان داریم اما بازخورد آن دیده نمی شود، گفت: اگر امروز روابط عمومی ها ضعیف هستند این موضوع به محافظه کاری و سکوت رسانه ها و روزمرگی و قدرت زده بودن آنها برمی گردد.
وی اظهار کرد: یک زمان مسئولان استان برای انتشار و مطالعه یک نشریه لحظه شماری می کردنداما امروز باید دید اگر 80 درصد نشریات منتشر نشوند، اتفاق خاصی در سطح استان ایجاد می شود یا خیر؟

**سطح روابط عمومی ها نباید به ستایشگری مدیر نازل پیدا کند
محمد کریم کاظم پور، رییس خانه مطبوعات استان قزوین نیز در این میزگرد با بیان اینکه به وجود مشکل سواد رسانه ای اذعان داریم،افزود: از سوی دیگر امروزه روابط عمومی های ما از ابزارهای اطلاع رسانی عقب هستند و در بعضی اوقات افراد مشغول در این حوزه به دلیل اینکه کارمند خوبی در سایر بخش ها نبوده اند به این حوزه فرستاده شده اند و حتی قادر به ارسال یک خبر معمولی برای رسانه ها نیستند.
وی با بیان اینکه باید مشخص شود که روابط عمومی کارمند مدیر و یا دستگاه است و یا نماینده نظام و افکار عمومی در درون یک دستگاه می باشد،افزود: نباید سطح روابط عمومی به ستایشگری و مداحی مدیر تقلیل یابد بلکه باید نقش فعالان این حوزه را بسیار بالاتر دید و اگر نقص و مشکلی نیز در درون دستگاه ها وجود دارد، روابط عمومی ها باید آنرا با هدف حل و گوشزد به مدیران به اطلاع رسانه ها برسانند.
رییس خانه مطبوعات استان قزوین با بیان اینکه برخی روابط عمومی ها قادر به ارتباط با مدیران خود نیستند و نمی توانند بین مدیریت مجموعه خود و اصحاب رسانه حلقه ارتباطی ایجاد کنند،افزود: بخش دیگری از مشکل به حرفه ای و تخصصی نبودن بیشتر خبرنگاران ما باز می گردد به شکلی که شاهدیم در بیشتر فضای رسانه ای استان یک حالت آماتوری وجود دارد که قادر به نقد و به چالش کشاندن موضوعات نیست.
کاظم پور همچنین گفت: مشکل دیگر سوء استفاده از شرایط مالی رسانه هاست و شاهدیم که برخی دستگاه ها بویژه شهرداری ها این وضعیت را به اهرم فشاری برای خبرنگاران تبدیل کرده اند و بوسیله آگهی و رپرتاژ تلاش دارند تا رسانه ها را به سمت و سویی جذب کنند که هیچ نقد و اطلاع رسانی شفافی در مورد آنها وجود نداشته باشد.
وی، رفتار سیاسی و تبغیض آمیز مدیران و روابط عمومی ها با رسانه ها را نیز مشکلی دیگر در حوزه ارتباطات و روابط عمومی ها دانست و اظهار کرد: با وجود آنکه شاهد دستور و تاکید استاندار برای پرهیز از شکایت مدیران از رسانه ها بودیم این اتفاق را مشاهده کردیم.
کاظم پور همچنین گفت: البته با ایجاد و تشکیل شورای روابط عمومی های استان، وضعیت این حوزه بهتر شده اما کاستی های زیادی نیز مانند دور بودن روابط عمومی ها از دانش روز در حوزه خود وجود دارد که باید برطرف شود.
وی اظهار کرد: اقای علیرضایی در این میزگرد به استقبال بالای مردم از روزنامه ها در دولت اصلاحات اشاره کردند که باید در پاسخ آن یاد آور شد در آن زمان خبری از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی نبود و از سوی دیگر مجوزها به صورت فله ای صادر نمی شد و باید در خصوص مقایسه مخاطبان نشریات در زمان گذشته و حال به این 2 موضوع توجه کرد.
رییس خانه مطبوعات استان قزوین با بیان اینکه آمار اعضای ما 400 نفر نیست بلکه 120 نفر است،افزود: قبول داریم که بخشی از نشریات ما زرد و غیرحرفه ای هستند که البته شاهد لغو امتیاز بعضی از آنها بوده ایم.

** برخی روابط عمومی ها از شرایط مالی رسانه ها سوء استفاده می کنند
محمد حسن سلیمانی، سردبیر ولایت تنها روزنامه استان قزوین نیز در این میزگرد گفت: امروزه یک سویه نگری از چالش های مهم روابط عمومی است و فعالان این حوزه بیشتر از انکه پلی برای ارتباط بین شهروندان و رسانه ها با مدیران باشند، تنها تبلیغات مدیر دستگاه را برعهده دارند.
وی با بیان اینکه امروزه بخشی از روابط عمومی ها جز مداحی مدیر کار دیگری انجام نمی دهند،افزود: برجسته سازی مدیران پروژه ای شکست خورده و تلاش غلطی است که همچنان در برخی دستگاه ها از سوی روابط عمومی شاهد آن هستیم.
سردبیر روزنامه ولایت با بیان اینکه به عنوان فعال رسانه ای برای ایجاد تعامل و ارتباط با یک مدیر دستگاه به ناچار باید از معبر روابط عمومی گذر کنیم،افزود: در این بین هرچه قدر روابط عمومی قدرتمند و حرفه ای تر عمل کند مسئولیت خود را بهتر ایفا کرده و می تواند کمک حال دستگاه خود باشد.
سلیمانی با بیان اینکه براساس بررسی های ما در طول یکسال گذشته تنها 4 روابط عمومی در قبال مسایل طرح شده پاسخگو بوده اند،گفت: روابط عمومی ها به دلیل وابستگی سازمانی نمی توانند انعکاس گر مشکلات دستگاه خود باشند اما می توانند به رسانه ها کمک کنند تا با نقدهای خود به اصلاح امور بپردازند که البته چنین وضعیتی را بویژه در سطح شهرداری ها شاهد نیستیم.
وی با تاکید بر اینکه روابط عمومی ها و بدنبال آن مدیران باید روحیه پاسخگویی داشته باشند چرا که پیشانی مجموعه خود به شمار می روند،افزود: تلنبار شدن خواسته ها زیرپوست جامعه و پاسخ ندادن به آن منجر به اتفاقات تلخی چون حوادث دی ماه سال گذشته می شود اما اگر پاسخ های اقناعی و به موقع به افکار عمومی داده شود این مسایل را شاهد نخواهیم بود.
سلیمانی در جای دیگری سخنان خود با بیان اینکه رسانه های ما غم نان دارند،اظهار کرد: جای تاسف است که از این مساله سوء استفاده می شود و در نشست های مطبوعاتی و محافل دیگر سعی می شود با دادن کارت هدیه خبرنگاران خریداری شوند.
وی به شرایط سخت مالی نشریات اشاره کرد و با بیان اینکه انها با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته اند،افزود: خیلی از اصحاب رسانه شرافت کاری خود را در اولویت قرار داده اند اما عده ای نیز برای جلب توجه و کسب منافع اقتصادی و یا سیاسی به این عرصه ورود پیدا کرده اند و به اخلاق حرفه ای پایبند نیستند که این ها باید از یکدیگر تمیز شوند.
سردبیر روزنامه ولایت با بیان اینکه نباید در بیان مسایل و مشکلات یک طرفه به قاضی برویم،افزود: اگر روابط عمومی ها قادر به ایجاد پل ارتباطی بین خبرنگاران و مدیران خود نیستند این مساله ربطی به مسایل اقتصادی نشریات ندارد و به ضعف روابط عمومی و پاسخگو نبودن مدیران بازمی گردد.
سلیمانی گفت: انتظار داریم اگر رسانه ای بیانگر واقعیت شد و یا ایراد و ضعفی را آشکار ساخت و یا اگر مدیر ضعیف و منفعلی را معرفی کرد، برای روپوشانی آن از سوی روابط عمومی ها یا خریدن روزنامه نگار و یا تهدید رسانه مربوطه اقدام نشود.
وی خاطرنشان کرد: باید به جای افتراق به فکر اتفاق باشیم چرا که بهبود شرایط در حوزه روابط عمومی ها و رسانه ها در گرو تعامل و ارتباط بیشتر و بهتر این 2 با یکدیگر است.

**روابط عمومی ها باید از رویکرد سنتی به نوین نقل مکان کنند
محمد حسین ارداقیان،مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز در این میزگرد با بیان اینکه روابط عمومی ها باید دیدگاه سنتی را کنار گذاشته و با توجه به تحولات روز پیش بروند، گفت: در همین راستا باید فعالان این حوزه از توجیه گری به سمت اعتمادسازی پیش بروند.
وی با بیان اینکه روابط عمومی های ما در بخش ابزارهای اطلاع رسانی نیازمند پوست اندازی هستند،افزود: در شیوه های کاری نیز این بخش نیازمند تغییر و تحول است چرا که امروزه در راستای اعتماد سازی خود روابط عمومی ها باید در کنار بیان عملکرد و نقاط قوت، کاستی ها و نقایص دستگاه خود را نیز بیان کنند تا توقعات جامعه بی جهت بالا نرود.
ارداقیان با بیان اینکه امروز دیگر نمی توان دهان کسی را بست و به او اجازه نداد صحبت کند،اظهار کرد: امروز روابط عمومی ها نمی توانند مسایل و مشکلات یک دستگاه را انکار کرده و پنهان کنند.
این کارشناس حوزه روابط عمومی گفت: روابط عمومی ها در دستگاه ها از نقش و جایگاه مهمی برخوردار هستند و به نوعی پیشانی دستگاه خود به شمار می روند از این رو فعالیت در این عرصه را نباید کمرنگ و کم اهمیت جلوه داد.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تنوع و پراکندگی بالای رسانه ها،گفت: در چنین شرایطی که فضا برای فعالیت رسانه های غیررسمی مساعد است کار روابط عمومی ها سخت تر شده است البته ما دوست داریم تا اخبار و اطلاعات خود را از مبادی رسمی به اطلاع شهروندان برسانیم.
وی در ادامه با اشاره به مشکلات اقتصادی فعالان رسانه،گفت: خوب است تا مدیران دستگاه ها با علم به این موضوع کمک حال رسانه ها باشند اما از سوی دیگر انتظار تعریف و تمجید از اصحاب رسانه را نداشته باشند و در اصل پذیرای انتقاد آنان باشند که البته این موضوع ارمانی و ایده ال است اما باید به سمت آن برویم.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه رسانه های ما باید از حالت مجیزگویی و مداحی دستگاه ها خارج شوند و آنها را در چارچوب اخلاق وانصاف با هدف اصلاح امور به نقد بکشند و مدیران نیز باید از این مساله استقبال کرده و واهمه ای از آن نداشته باشند،گفت: دستگاه ها وظیفه دارند تا به رسانه ها پاسخگو باشند و کمکی که آنها در قالب رپرتاژ و آگهی به خبرنگاران می کنند به معنای پرداخت حق سکوت نیست.
ارداقیان در بخش دیگری از صحبت های خود اصحاب رسانه را نیازمند پیشروی به سمت تخصصی شدن دانست و گفت: بدلیل فقدان این موضوع خیلی اوقات وقت یک خبرنگار و مدیر صرف پرداختن به یک مساله کم اهمیت شده است در حالی که در چنین شرایطی اولویت ها و مسایل مهم مورد غلفت قرار می گیرد.

** پاسخگو و شفاف بودن، شرط کار در حوزه روابط عمومی است
مهری اشوری، مدیر روابط عمومی تامین اجتماعی استان قزوین نیز در این میزگرد گفت: امروزه روابط عمومی ها در فضایی فعالیت می کنند که بنا به شرایط روز و پیشرفت فناوری و ارتقای سطح دانش و آگاهی شهروندان جایی برای پنهان کاری و ابهام ندارند.
وی اضافه کرد: در چنین شرایطی اگر نخواهیم خود به طور شفاف مسایل را بازگو نکرده و پاسخگو نباشیم بدون شک با مشکلات عدیده ای روبرو خواهیم شد.
مدیر روابط عمومی تامین اجتماعی استان قزوین خاطرنشان کرد: روابط عمومی ها باید از پنهان کاری و باقی گذاشتن مسایل در ابهام بپرهیزند چرا که امروزه اتخاذ چنین روش هایی نه تنها موثر نیست بلکه به زیان دستگاه تمام می شود.
وی، پاسخگو بودن را شرط کار در حوزه روابط عمومی دانست و گفت: از سوی دیگر فعالان این عرصه باید این هنر را داشته باشند که بین اصحاب رسانه، خود و مدیران ارتباط مناسبی ایجاد کنند که خروجی آن اطلاع رسانی مناسب به مردم و بهبود وضعیت دستگاه ها در خدمت رسانی به جامعه است.
آشوری به حساسیت کار روابط عمومی ها نیز اشاره کرد و اظهار داشت: به عنوان مسئول روابط عمومی دستگاهی که بیش از 60 درصد جمعیت استان را تحت پوشش خود قرار داده است، اگر وظایف خود را در این حوزه و در اطلاع رسانی به جامعه به خوبی انجام ندهیم، ابهامات زیادی در خصوص دستگاه ما ایجاد می شود و مشکلات بزرگی را بدنبال خواهد داشت.
مدیر روابط عمومی تامین اجتماعی استان قزوین با بیان اینکه رسانه ها بدون هیچ اغراقی بازوان ما در دستگاه های اجرایی به شمار می روند،افزود: البته برای من جای سوال است که چرا اخبار ما با وجود ارسال برای بیشتر رسانه ها تنها در چند رسانه محدود منتشر می شود.

** روابط عمومی ها باید در توسعه استان و کشور اثربخش باشند
حامد مکملی، مدیر روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین نیز در این میزگرد گفت: معتقدم روابط عمومی و ارتباطات خیلی قبل تر از انقلاب فرانسه و در حدود 5500 سال قبل از میلاد مسیح و در آن زمان که افراد برای ارتباط و اطلاع رسانی بر روی الواح سنگی نگارش کرده اند، ایجاد شده و قدمت بسیار بالایی دارد.
وی، سیاست زدگی را یکی از آفت های کار در حوزه روابط عمومی ها در استان قزوین دانست و افزود: فعالیت در این حوزه تحت تاثیر مسایل سیاسی قرار دارد.
مکملی در ادامه روابط عمومی ها را نماینده دستگاه های اجرایی و مردم دانست و گفت: انجام فعالیت های ترویجی و هماهنگی با رسانه ها کار روتین روابط عمومی هاست اما به نظر می رسد در این بخش باید افق دید وسیع تری داشت.
وی اظهار کرد: روابط عمومی ها و رسانه ها باید بکوشند تا در روند توسعه استان و کشور موثر واقع شوند و با پرداختن به موضوعات مورد نیاز جامعه و برجسته سازی آن برای رقم خوردن یک اتفاق خوب اثربخش باشند.
مکملی با بیان اینکه روابط عمومی ها و رسانه ها باید از حالت منفعل و خنثی خارج شوند و از ظرفیت های خود به شکل حداکثری استفاده کنند،افزود: امروز در سطح استان این اتفاق را شاهد نیستیم.
مدیر روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی قزوین با بیان اینکه بیشتر بدنبال زیرسوال بردن یکدیگر هستیم،افزود: امروز اتفاقات مهم فرهنگی، هنری و اجتماعی در استان ما انطور که شایسته است بازتاب پیدا نمی کند و انتظار این است که روابط عمومی ها و رسانه ها همدلی بیشتری داشته و با تعمق بیشتر به مسایل ورود پیدا کنند.
مکملی با اشاره به تشکیل شورای روابط عمومی دستگاه های قزوین،گفت: این شورا باید طرح موضوع کند و مطالبه گر باشد و با همکاری رسانه ها به فکر رسیدن به خروجی های مطلوب و کمک به توسعه بیشتر استان باشد.
3013/6012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.