محمدعلی حضرتی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: کار مربوط به مستندسازی این خانه ها توسط اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان قزوین انجام شده است.
وی با بیان اینکه حفظ و مرمت این خانه ها مورد توجه میراث فرهنگی قرار دارد،اظهار کرد: پیش از این لزوم کسب رضایت از مالک برای ثبت خانه های تاریخی یک عامل بازدارنده دارد بود که این مانع برطرف شده است.
این مسئول همچنین گفت: با ثبت این مکان ها به عنوان خانه تاریخی، حقوق مالکان پابرجاست و این بناها در چتر حمایتی میراث فرهنگی قرار می گیرند.
وی با بیان اینکه میراث فرهنگی فعلا برنامه ای برای تملک این خانه ها ندارد،افزود: اما به مالکان این خانه ها پیشنهاد کرده ایم که با دریافت تسهیلات و قرار گرفتن در چتر حمایتی میراث این مکان ها را به اماکن اقامتی و پذیرایی تبدیل کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین ادامه داد: در صورت اینکه مالکان این خانه ها امکان سرمایه گذاری نداشته باشند، فروش و واگذاری به بخش خصوصی به آنان پیشنهاد شده است.
وی اظهار کرد: در مرحله آخر و بنا به شرایط خاص، میراث فرهنگی می تواند با طی نمودن فرایندهای قانونی خانه های تاریخی را با هدف حفظ و پیشگیری از تخریب شان تملک کرده و آنها را برای بهره برداری در اختیار سرمایه گذاران حوزه گردشگری قرار دهد.
حضرتی با بیان اینکه بیشتر خانه های تاریخی قزوین در محله آخوند و خیابان مولوی قرار دارند،گفت: با رایزنی های صورت گرفته قرار شده است تا بعضی خانه های تاریخی قزوین توسط شهرداری از مالکان خریداری شده و مورد مرمت و بهسازی قرار گرفته و به مکان های عمومی تبدیل شوند.
3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.