به گزارش ایرنا، ورزش دره نوردی به عنوان یکی از شاخه های رشته کوهنوردی،نیازمند آگاهی بر تکنیک های سنگنوردی، عبور از آب های خروشان، شنا و شیرجه است.
بسیاری از افراد، این رشته را از زیرشاخه های گردشگری ماجراجویانه دانسته که فرود به دنیای ناشناخته و مخاطره آمیز را به دنبال دارد.
قزوین در رشته دره نوردی سابقه بسیار زیادی دارد و در سال های اخیر نیز بیش از 26 دره در این استان از سوی دره نوردان استانی و کشوری مورد گشایش قرار گرفته است.

**دره نوردی گوی سبقت را در بین ورزشکاران کوهنوری ربوده است
رئیس هیات کوهنوردی قزوین در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: دره نوردی از شاخه های رشته کوه نوردی بوده که گوی سبقت را به لحاظ جذب ورزشکار در بین سایر رشته های کوهنوردی ربوده است.
غلامحسن نکونام ادامه داد: سال گذشته بیش از یک هزار ورزشکار دره های این استان را پیمایش کرده اند در حالیکه تعداد غارنوردی های صورت گرفته در مدت یاد شده حتی به 30 مورد هم نرسیده است.
وی با بیان اینکه جذابیت و هیجان موجود در رشته دره نوردی موجب شده متقاضیان زیادی برای حضور در این رشته اعلام آمادگی کنند، اضافه کرد: این ورزش در قزوین بدون هیچ تبلیغی امروز توانسته به یکی از رشته های پرطرفدار، جذاب و پرمخاطب تبدیل شود.
وی با اشاره به مشکلات پیش روی این رشته ورزشی، گفت: متاسفانه علاوه بر کمبود مربی در این رشته، به علت عدم حمایت های لازم بیمه آسیا از دره نوردان، ورزشکاران این رشته با مشکلات فراوانی روبرو هستند.
رئیس هیات کوهنوردی استان قزوین اظهار کرد: این در حالی است که مربیان رشته دره نوردی برای دستیابی به مدرک مربیگری باید دوره های سخت و طاقت فرسای مختلفی را از جمله پزشکی کوهستان، هواشناسی، تغذیه و امداد و نجات کوهستان، نجات در ارتفاع، ناوبری و کار با قطب نما را پشت سر بگذارند.
وی، مربیگری کوهنوردی در شاخه های مختلف آن را بسیار پرهزینه و زمان بر دانست و افزود: در حال حاضر رشته های غارنوردی استان دارای چهار مربی،کوهپیمایی 18 مربی و دیوارنوردی نیز دارای 2 مربی است اما متاسفانه در رشته دره نوردی فاقد مربی هستیم.
نکونام در پایان دره ها را پناهگاه و مامن جانوران وحشی و در عین حال محیطی بکر و دست نخورده دانست و گفت: این در حالی است که صعب العبور بودن دره های استان قزوین بر ظرفیت و جذابیت آنها افزوده است.

** قزوین با شروع فصل بهار مهمان دره نوردان است
یک راهنما و علاقه مند به رشته دره نوردی که در بیشتر گشایش دره های قزوین نیز حضوری جدی داشته به خبرنگار ایرنا گفت: این استان ظرفیت های فراوانی را از این رشته در خود جای داده تا جایی که هم اکنون 18 دره مهم از مناطق مختلف آن هنوز گشایش نشده اند.
فرشاد کرمی اضافه کرد: با توجه به ظرفیت های بکر و دست نخورده موجود، همه ساله با رسیدن فصل اردیبهشت ماه دره نوردان بی شماری ضمن سفر به قزوین و مشاهده از جاذبه های طبیعی آن، اقدام به دره پیمایی می کنند.
وی با اشاره به وجود پتانسیل دره های استان، افزود: قزوین دارای سخت ترین دره های کشور بوده تا جایی که 2 دره پسدیو به لحاظ حجم آبی و پیچ بن از نظر سختی کار با طناب و عوارض زمینی همگی در منطقه الموت، از سخت ترین دره ها برای پیمایش محسوب می شوند.
به گفته وی، دره آزادرود واقع در مرز استان های قزوین و البرز نیز از نظر پیمایش و کارفنی به عنوان بلندترین دره کشور شناخته شده است.
وی در پایان با اشاره به اینکه دره پسدیو با درجه سختی بالا در سال 95 توسط عده ای از فعالان دره نوردی استان و کشور مورد گشایش قرار گرفت، گفت: در عین حال هنوز کار پیمایش بسیاری از دره های دیگر این استان باقی مانده است.

**دره نوردی، گردشگری منطقه را متحول می کند
موسس باشگاه فرهنگی، ورزشی اوج نوردان قزوین نیز عقیده دارد: ورزش دره نوردی که در سال های اخیر به یک رشته مهیج و پرطرفدار تبدیل شده، مخاطبان زیادی را از سراسر کشور به این استان جذب کرده است.
رضا کریمی اظهار کرد: تیم های زیادی طی سال های گذشته برای دره نوردی به استان قزوین سفر کرده اند و حتی برخی از آنها نیز به دلیل رعایت نکردن اصول فنی با حادثه و سانحه روبرو شده اند.
به گفته وی، مناطق رودبار الموت، طارم سفلی و طالقان در این رشته دارای ظرفیت و جاذبه های فراوانی بوده و از دره های اندرس و اشکاف در منطقه الموت نیز به عنوان بهشت دره های کشور یاد می شود.
کریمی با بیان اینکه بسیاری از دره های منطقه الموت هنوز گشایش نشده اند، ادامه داد: در صورت اکتشاف های جدید، ایمن سازی و گشایش زمینه برای حضور بی شمار علاقه مندان و تیم های دره نوردی از سراسر کشور در استان فراهم می شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه قزوین ظرفیت بالایی برای توسعه مناطق دارای دره دارد این کار موجب می شود صنعت گردشگری و توریستی استان متحول شده و درآمد زایی قابل قبولی را نیز برای ساکنان این مناطق به همراه داشته باشد.
6101/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.