بهمن نقیبی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تب کریمه گنگو نوعی بیماری خونریزی دهنده و جزء بیماری های مشترک بین انسان و دام است که هیچگونه علائم بالینی در جمعیت دامی نداشته و تشخیص آن زمانی است که در بین جمعیت انسانی بروز پیدا می کند.
وی ادامه داد: این بیماری از طریق تماس افراد با گوشت، خون، ترشحات دام آلوده و یا گزش و له کردن کنه آلوده به این بیماری، شیوع و گسترش پیدا می کند.
نقیبی، سمپاشی دام و اماکن دامی را مهمترین راه برای کاهش ابتلا انسانی به این بیماری دانست و اضافه کرد: تجهیز کشتارگاه ها و رعایت پوشش بهداشتی شامل دستکش و ماسک توسط کسانی که اقدام به کشتار دام می کنند، می تواند جلوی پیشروی این بیماری را بگیرد.
وی افزود: بر همین اساس مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام از اولویت های سازمان دامپزشکی بوده و همه سال برای جلوگیری از انتقال آن به انسان فعالیت های گسترده ای از جمله واکسیناسیون، تست انواع بیماری ها در بین جمعیت دامی در دامداری های سنتی و صنعتی انجام و دام های آلوده مشخص و حذف می شوند.
مدیرکل دامپزشکی استان قزوین اظهار کرد: مهمترین دلیل ابتلا به بیماری در جوامع روستایی، گزش کنه و تماس با لاشه دام آلوده و در جوامع شهری نیز تماس افراد با گوشت آلوده است که در این راستا به روستاییان توصیه می شود اماکن نگهداری از دام را سمپاشی کرده تا از تکثیر کنه ها جلوگیری شود.
نقیبی توصیه کرد: از شهروندان درخواست داریم تا از خرید گوشت قرمز فاقد مهر و لیبل دامپزشکی خودداری کرده و گوشت مورد نیاز خود را تنها از مراکز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند.
وی ادامه داد: برخی بیماری های دامی شامل سل، تب مالت یا بروسلوز، هاری، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ، مشمشه و شاربن (سیاه زخم) از جمله بیماری های مشترک بین انسان و دام است که علاوه بر ایجاد خسارت مالی و اقتصادی، تلفات و صدمات جبران ناپذیری را بر جمعیت انسانی وارد می آورد.
بیماری ویروسی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) با گزش یک نوع کنه از خانواده Bunyaviridae منتقل و گرچه میزبان اصلی آن حیوانات هستند اما موارد پراکنده آن در انسان نیز دیده می شود.
استان قزوین دارای 149 دامپزشک، 19کارشناس، 6 کارشناس ارشد و 103 کاردان دامپزشک است.
7390/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.