به گزارش ایرنا،این موزه که در عمارت تاریخی سردار مفخم قزوین مستقر است در سال 94 گشایش یافته و در آن 180 قطعه از هدایایی که دکتر علی اکبر صالحی در زمان تصدی وزارت خارجه از سران بیش از 50 کشور آسیایی، اروپایی، آمریکایی و آفریقایی به عنوان هدیه دریافت کرده بود، به نمایش گذاشته شده است.
این هدایای نفیس که تنوع آنها بالاست شامل انواع صنایع دستی، شمشیر و مدال، تابلو فرش و تابلو نقاشی،سکه، ساعت، بشقاب های و گلدان های تزیینی، مجسمه و لوازم زینتی است.
دکتر صالحی که اصالتا اهل قزوین است، از 10 بهمن 1389 تا 24 مرداد 1392 وزیر امور خارجه ایران بود و پس از آن نیز به معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی انتخاب شد.
بعدها بخشی از هدایای دکتر صالحی در دوران مسئولیت وی به عنوان ریاست سازمان انرژی اتمی ایران که اکنون نیز ادامه دارد، نیز به این موزه افزوده شد.

**موزه دکتر صالحی، هدایایی از چهارگوشه دنیا
تنوع هدایای تقدیم شده به وزیر خارجه وقت جمهوری اسلامی ایران که در این نمایشگاه به معرض نمایش گذاشته شده اند بسیار بالاست و می توان اذعان کرد در آن اشیائی از چهارگوشه دنیا وجود دارد.
کاسه منقش برگ و گل طلایی رنگ یوسف رضا گیلانی نخست وزیر وقت پاکستان به همراه بشقاب سنگی سلطان خورشید وزیر امور خارجه هند از جمله هدایای به نمایش گذاشته در این موزه به شمار می روند.
در گوشه ای دیگر از این موزه 'مرد اسب سوار طلایی رنگ' هدیه ای از نظربایف رییس جمهوری قزاقستان و همین طور بشقاب چینی تزئینی چهارگوش اهدایی از رییس سازمان صلح و ورزش موناکو، این کشور کوچک اروپایی به چشم می خورد.
تابلو نما قصر پترا اهدایی از وزیر امور اجتماعی اردن، تابلو اماکنی از آلمان اهدایی وزیرخارجه این کشور و قاب سمبل های مالزی هدیه ای از سوی رئیس نمایندگان مجلس مالزی از دیگر اشیاء این موزه هستند.
در قسمت دیگری از این موزه شمشیرهای طلایی رنگ اهدایی حزب دموکرات سوریه و همین طور شمشیر و غلاف و چمدان شیخ اهدایی محمد بن خلیفه آل ثانی امیر دولت قطر به همراه گلدان طرح عاج فیل سفیر سودان در ایران به چشم می خورند.
بشقاب تزیینی اهدایی اکیما کاسیاکی معاون وزیر خارجه ژاپن، تندیس مرد قایقران اهدایی جوگوانکا وزیر امور خارجه بولیوی، انبرک غذاخوری با روکش طلا اهدایی اونگ کنگ یونگ وزیر امور خارجه سنگاپور و قاب چوبی صنایع دستی اهدایی نارایان شرستا معاون نخست وزیر نپال دیگر هدایای این موزه هستند که در دوران تصدی وزارت خارجه به دکتر صالحی تقدیم شده اند.
تابلو شمشیر اهدایی محمدباژوم وزیر امور خارجه نیجر، قالیچه سنتی اهدایی وزیر جهانگردی عراق، بشقاب کریستال طلایی اهدایی فرماندار سابق اتریش سفلی به همراه بشقاب تزئینی منیرالزمان اهدایی نماینده دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی از دیگر آثار این موزه به شمار می روند.
در یک بخش از این موزه نیز یکی از پیراهن ها و توپ های پوشکاش بازیکن افسانه ای تیم ملی فوتبال مجارستان به چشم می خورد که توسط وزیر صنعت این کشور به دکتر صالحی اهدا شده است.
شمشیر نقره ای نگین دار اهدایی عبدالعزیزبوتفلیقه رییس جمهوری الجزایر و نماد نقشه لیبی اهدایی مصطفی عبدالجلیل رییس شورای ملی انتقالی لیبی دو هدیه دیگر به نمایش گذاشته شده در این موزه مربوط به کشورهای شمال آفریقا هستند.
قالیچه ترکمنی اهدایی وزیر امور خارجه ترکمنستان، مجسمه مرد چوبی بافنده اهدایی وزیر امور خارجه اکوادور،
جعبه سکه های نمادین اهدایی وزیر توسعه و اقتصاد لهستان به همراه ماکت کشتی چوبی اهدایی خلیقه بن زاید آل نهیان رییس دولت امارات متحده عربی از دیگر هدایای اهدایی به دکتر صالحی هستند که در این موزه به نمایش گذاشته شده اند.
تابلو فرش هدیه لاله و لادن دوقلوهای معروف ایرانی ، تندیس قدیمی ترین سنگ مضجع حرم امام رضا(ع) به همراه تصاویر نقاشی شده دکتر صالحی توسط دوستداران او از دیگر آثاری هستند که در این موزه به معرض دید عموم گذاشته شده اند.

**موزه دکتر صالحی و رونق گردشگری قزوین
فعالیت چنین موزه هایی در کهن شهر قزوین بدون شک ضمن آثار مثبت فرهنگی به رونق گردشگری این استان نیز کمک می کند.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین در همین رابطه به ایرنا گفت: این موزه را باید قطعه ای برای از پازل جذابیت های قزوین برای جذب گردشگر به استان دانست.
محمدعلی حضرتی با بیان اینکه ایجاد این موزه در عمارت تاریخی سردار مفخم قزوین و نزدیکی آن به جاذبه های گردشگری این شهر را باید به فال نیک گرفت، اظهار کرد: امروزه موزه ها نقش مهم و پررنگی را در جذب گردشگر به شهرهای توریستی و تاریخی دارند.
وی افزود: باید تلاش کنیم تا در جای جای شهر تاریخی قزوین موزه هایی از این دست را ایجاد کنیم تا بر جاذبه های گردشگری این دیار بیفزاییم.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: دکتر صالحی از مفاخر قزوین و شخصیت های علمی، فرهنگی و سیاسی بزرگ کشور هستند و خوشحالیم که وی هدایای دریافتی خود در زمان وزارت خارجه را با کمال و علاقه برای راه اندازی این موزه اختصاص دادند.

**موزه دکتر صالحی نشانگر گستره وسیع روابط ایران با کشورهای دنیا
رییس دفترنمایندگی وزارت خارجه در قزوین نیز که محل استقرار آن در عمارت تاریخی سردار مفخم و طبقه فوقانی موزه دکتر صالحی است،گفت: معمولا در عرف دیپلماتیک و در جریان سفر سران و شخصیت ها، هدایایی که معمولا معرف فرهنگ، تاریخ و هویت ملت ها هستند، به آنها اعطا و تقدیم می شود.
سید مرتضی میریان افزود: موزه هدایای دکتر صالحی را باید نشانگر گستره وسیع روابط دیپلماتیک بین ایران با کشورهای مختلف دنیا دانست.
رییس دفتر نمایندگی وزارت خارجه در استان قزوین افزود: این موزه فرصت خوبی است تا شهروندان قزوینی و همچنین گردشگران با کشورهایی که ایران با آنها دارای روابط فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است،آشنا شوند.
وی اضافه کرد: این موزه می تواند علاوه بر جلب نظر گردشگران مورد توجه و پژوهش دانشجویان رشته های علوم سیاسی و روابط بین الملل قرار گیرد.
6012/3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.