سرمای بهاری در حالی همه ساله خسارت های جبران ناپذیر و فراوانی را به کشاورزان وارد می کند که صندوق بیمه کشاورزی به دلیل تحت پوشش نبودن بخش زیادی از محصولات، قادر به جبران همه خسارت ها نبوده و در عین حال نیز زندگی کشاورزان بی شماری با مشکل روبرو می شود.
آمارهای منتشر شده از سوی مسئولان استان قزوین بیانگر وضعیت نامناسب پوشش بیمه ای محصولات کشاورزی است در حالی که می توان با کارهای ترویجی، اقتاعی، تشویقی و قانونی ضمن افزایش سطح پوشش بیمه محصولات، شاهد کاهش خسارت کشاورزان نیز بود.
فاطمه خمسه، رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین با بیان اینکه برف و سرمای اواخر فروردین ماه و اردیبهشت امسال به 77 درصد محصولات باغی استان خسارت زده است، گفته است: از 73هزار هکتار باغ های بارور و غیر بارور تنها 14 هزار هکتار آنها بیمه بوده که این موضوع پرداخت خسارت و تامین غرامت کشاورزان را دشوار ساخته است.
استاندار قزوین نیز با بیان اینکه تنها 20 درصد اراضی کشاورزی استان بیمه بوده، پاره ای از دلایل این امر را نیز بیان کرد و افزود: صندوق بیمه محصولات کشاورزی در سال های گذشته به تعهدات خود عمل نکرده و کشاورزان نیز رغبتی برای بیمه کردن محصولات خود ندارند.
عبدالمحمد زاهدی، راه حل این مشکل را ارتقای فرهنگ بیمه دانست و ادامه داد: دستگاه های اجرایی مرتبط باید تلاش کنند فرهنگ بیمه در میان مردم نهادینه شود تا در صورت بروز حوادث در بخش های مختلف نظیر سرقت، کشاورزی، سیل و زلزله دغدغه خاطر کمتری داشته باشیم.
نیازعلی ابراهیمی پاک، عضو هیات مدیره صندوق بیمه محصولات کشاورزی کشور نیز که برای بررسی موضوع به قزوین سفر کرده بود، اظهار کرده است که از مجموع 30 هزار هکتار باغ انگور شهرستان تاکستان در این استان تنها پنج هزار و 100 هکتار آن بیمه هستند.
بهنام نظری، مشاور رییس سازمان مدیریت بحران کشور نیز همانند استاندار قزوین، فرهنگ سازی در زمینه بیمه را ضروری دانسته و گفته است: در 23 استان کشور موضوع خسارت سرمازدگی و پوشش بیمه اندک مشاهده می شود.
وی ادامه داد: با توجه به تغییر اقلیم در برخی مناطق کشور راهی جز رفتن به سمت بیمه وجود ندارد و باید به گونه ای تدبیر کرد که بتوان برای جبران خسارت در کل کشور پاسخگو بود.
مسئولان امر بر لزوم افزایش پوشش بیمه از یک سو و فرهنگ سازی برای این مهم تاکید دارند اما نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد آن است که چرا کشاورزان رغبتی به بیمه محصولات خود ندارند؟
رغبت کشاورزان به توسعه در مبحث پذیرش نوآوری که از سوی متخصصان ارتباط توسعه مورد پژوهش های گسترده قرار گرفته قابل بررسی است و لازم است مسئولان با بهره گیری از دانش این متخصصان، در وهله نخست دلیل کم رغبتی را پیدا کرده و پس از آن با برنامه های ارائه شده سعی در رفع این مشکل کنند.
استان قزوین با حدود 20 هزار میلیارد ریال بیشترین آسیب سرمازدگی هفته گذشته در کشور را متحمل شد تا جایی که به گفته مسئولان این آسیب باردهی درختان گردو و بادام را حتی برای سال های آینده با مشکل روبرو می سازد.
6012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.